Wat hebben grote paarden toch met (tegen) mini's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat hebben grote paarden toch met (tegen) mini's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:52

valt mij zo op dat grote paarden vaak mini's eng vinden...
Van de week ben ik in de bak aan het longeren, komt er iemand met een KWPN achtig iets de bak in, een paard wat hoog in de sport rijdt, dus is toch wel wat gewend zou je zeggen...
Nou, paard werd 3 keer zo groot, staart op de rug, snuif, knor...

Laatst op paard en koets ook, wij zijn met de mini's aan het los rijden, al die grote paarden over de zeik...

Vind het ergens wel grappig, maar vraag me af waar dit aan ligt

Schuur_

Re: Wat hebben grote paarden toch met (tegen) mini's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:54

Geen flauw idee,
Mijn paard had dit ook, kon overweg met alle paarden maar vanaf dat het shetlanders/min's waren gingen die neusgaten open en kwam er een hoop geknor en gesnuif aan te pas

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:55

Geen idee, maar de paarden die ik met mn menles regelmatig tegenkom zijn er nu goed aan gewend. Tot dat ze een nieuw paard mee nemen, maar de (meeste) ruiters vinden het een goede training voor hun paard :j (of mega grappig dat hun paard zo'n scheiterd als ie mn minimerrie ziet :') )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:55

Ik heb echt geen idee, maar ik ken het wel. Naast de rijbak staan een paar kleine shetties en mini's. Inmiddels heb ik een van de paarden die ik momenteel rij zo ver dat hij ze niet meer eng vindt wanneer de Shetties en mini's gewoon staan en grazen...Maar zodra ze beginnen te rennen: Staart omhoog en *snuif, knor, snuif, knor* :+

Over het algemeen vinden alle paarden de shetties en mini's spannend...En de geiten die aan de andere kant van de bak staan ook... :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:56

Geen idee waar het aan ligt, maar het is wel heel herkenbaar. Sinds de zomer hebben wij een shetje in "bruikleen" en al die grote paarden stonden haar aan te kijken of ze aliens zagen lopen.

Eenmaal gewend en bekend is het helemaal oke :j

lenzie331

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:57

Ja valt mij ook op bij de stal waar ik me bijrijdpaardje heb staan hebben ze ook een mini en alle paarden staan echt te kijken als die voorbij komt van wat is dit nou weer voor iets. Misschien dat de grote zoiets hebben van ik weet niet wat je bent je bent wel heel klein om van ons soort te zijn hahah

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:01

sjakie schreef:
Geen idee waar het aan ligt, maar het is wel heel herkenbaar. Sinds de zomer hebben wij een shetje in "bruikleen" en al die grote paarden stonden haar aan te kijken of ze aliens zagen lopen.

Eenmaal gewend en bekend is het helemaal oke :j

Ja precies, dat is het. Dat geldt trouwens ook voor ezels: met zo'n mislukte paardenvermomming móét het wezen eronder wel een alien zijn. Aldus mijn toch niet echt schijtebakkerige paard :roll: Misschien dat andere (grotere) paarden dat dan ook van shetlanders en minis vinden?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:04

mijn paard die met een shet stond durfde nooit voorbij een andere shet behalve de mijne. Rare beesten maar war het aanligt geen idee

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:08

Mijn kwpn'er kijkt werkelijk nérgens naar, behalve als er een shet in de bak komt. Geen idee wat ze dan plots krijgt, maar haar ogen staan groot en ze begint te snuiven. Ze staat dan echt te shaken als een rietje en ik moet er alles aan doen om haar uit de buurt van de shet te houden... Geen idee waarom eigenlijk.. Met pony's vanaf 1.20m heeft ze het dan weer niet..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:30

Volgens mij zijn het de typische dressuurpaarden zijn die de ukkies eng vinden. (Ga vaak aan de wandel met vriendinnetje&minishet). Of andere paarden die vaak aan huis aan het werk gaan, en eigenlijk nauwelijks kleintjes zullen zien. Ik heb ook nog nooit een mini op een pensionstal zien staan.
Recreatiepaarden daarin tegen (tja ken de halve buurt hier :o) heb ik nog nooit met een vreemd oog zien kijken.

Of gewoon paarden met een shetlanderfobie haha!

Maarja, bovenstaande is mijn ervaring :D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:19

@ Suus_; nee hoor, het ligt echt niet aan het type dressuur, aangezien mn merrie ook veel springpaarden raar laat kijken ;)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:43

Bij ons kijkt alles naar de shet. Dressuur, springen, recreatief, gepensioneerd, veulens noem het maar op.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:46

Mijn e-pony is bang voor honden..
Blijkbaar daarom ook voor shetlanders ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:48

Hier op stal zijn alle paarden en pony's allang gewend aan het legioen shetlanders dat de weilanden onveilig maakt. Toen ik eerst weleens ging mennen met mijn mini-shetlander moest ik altijd langs een groot paard in een weiland, dat paard wist nooit hoe snel hij weg moest komen van dat ene gevaarlijke beest dat door de straat stapte :')
Mijn ijslander is trouwens helemaal dol op shetlanders, ze is ontzettend dominant maar de shetlanders kunnen bij haar heel ver gaan. Ze beschermt ze zelfs weleens tegen de grote lummels.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:52

Mischien denken die grote watjes dat het hondjes zijn ofzo _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:52

Bij ons op stal is een shet voor de meeste ook heel spannend :j
Inderdaad snuiven, dribbelen, enz.

Mijn haf daarentegen vindt ze geweldig! Waar de shet ook heen gaat, hij gaat er ook heen. Of jij nou aan het touw hangt of niet :')
Dat heeft hij met alle kleine pony's, hij vindt ze fantastisch.

Rijden is daardoor overigens net zo onmogelijk als er zo'n frummel langs de kant staat. Hij is er niet voorbij te krijgen en is hij er voorbij dan gaat hij 3 dubbel tempo de bak rond om zo snel mogelijk maar weer bij de pony te komen :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:55

Kaisa schreef:
@ Suus_; nee hoor, het ligt echt niet aan het type dressuur, aangezien mn merrie ook veel springpaarden raar laat kijken ;)

Spring of dressuur, alles wat intensief aan stal getraind wordt.
Maarja dat is hier zo, wat ik mee maak en zie :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:39

Haha, idd wel herkenbaar. Zo ben ik ooit eens bijna van mn paard gedonderd omdat de shetten verderop buiten stonden. En dan ook nog met een dekentje op, ENG! :oo

Als ik ze tegen kwam op de weg was het al helemaal eng, kleine paardjes die onze kant op kwamen. Eerst snorken en toch een beetje ruiken en dan opeens omdraaien en willen trappen/bokken :oo Kreng!

Maarrrr, toen kwam er bij ons op stal een shetje. Dood eng, maar al snel zag ze dat die kleine shet helemaal niet zo raar en eng was. De eerste dagen moest ik wel lachen, want die grote liep er steeds als een hondje achteraan van; wat gaat dat ding nu weer doen.... En nu zijn het twee mutsen samen :D

@ Suus; dat is niet iets voor dressuur paarden volgens mij hoor! Mijn merrie is een gelderse en scheet ook bagger :=

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:41

:+ Silence heeft dat ook.

Zodra die een klein paardje ziet (of gevlekt, dan heeft ie dat ook) dan puilen z´n ogen zowat uit _O-

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:34

Mijn ervaring is juist dat paarden ukkies juist helemaal geweldig vinden en compleet verliefd worden !

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:40

bij mij weet ik precies waarom ze de shet echt helemaal niks vind, ze gaat er overigens wel langs, snurkt niet, maar als de shet zn tanden ontbloot en zn koppie door t hek steekt,tjja dan staan we toch ineens 2 meter verderop.. :Y)
als ze gezamelijk in de wei staan is ze altijd het mikpunt.. dus vandaar
weet trouwens niet hoe ze op andere mini's reageerd. (als we samen rijden is er overigens niets aan de hand)

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:48

Idd die lange lummel van mij moet er ook echt niets van hebben, maar tegelijker tijd vind ie het toch reuze spannend.
Hij gaat aan de longeerlijn of weide helemaal door het lint. Onder het zadel maakt ie zich groot en is er niet meer bij weg te slaan. Hij trekt er echt naar toe.
Wat dat is geen idee. Wij hebben maar 1 kleine staan en die is al over de 1,30. Er komt af en toe iemand met een mini. En dan is het raak.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:04

IngridM schreef:
Mijn ervaring is juist dat paarden ukkies juist helemaal geweldig vinden en compleet verliefd worden !

Mijn reus vindt ze ge-wel-dig :D , is zowiezo wel een vriendelijk dier hoor. Maar die kleintjes :+:
Ik zeg altijd dat het een shetlander in een verkeerd lichaam is :D

Afbeelding
En deze staan normaal dus niet bij elkaar ;)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:06

Heel herkenbaar!! _O- Ik verzorg een fries en we rijden recreatief en als we tijdens het buitenrijden een mini of een shet tegenkomen.....Dan vind mijn verzorgpaard het toch een partij spannend en eng!! Niet te geloven! Die nek gaat erop en hij begint te dribbelen en te snuiven. Want ja, die kleintjes zijn natuurlijk echt doodeng!! _O-
Geen idee waar het door komt, maar ik vind het echt hilarisch! Hij is eigenlijk nergens echt bang voor, echt een bomproof paard laat maar zeggen. Totdat we een shetje tegenkomen en dan vooral als er een karretje achter hangt, dan keert hij bijna om om naar huis te rennen whahahaha!! :D Watje! ;) .

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:10

Wegens de tijd om goed over een antwoord na te denken gok ik het volgende..... B-)

Paard is een vluchtdier, gevoelige plekken zijn benen en buik. Paard zal altijd zijn benen en buik proberen te beschermen. (geen flauw idee meer waar ik dat een keer gehoord heb).

Kleine shettemonsters zijn op de hoogte van benen en buik... conclusie als ze happen dan happen ze op de zwakke plekken dus zijn ze zeeeeeer gevaarlijk :+

Maar goed nu het tegenovergestelde, waarom zijn die kleine monsters zo brutaal naar die grote??? }:0 daar moet ik denk ik nog even over nadenken :D