Ik heb sinds 2 maanden een leuk fjorden veulen, het enige nadeel wat ze vanaf het begin al doet is steeds graaien met één van haar voorbenen. (graaien in de zin van; been omhoog steken naar voorbak e.d. ) Het is vooral tijdens het eten en geef haar been dan wel eens een tikje waardoor ze even ophoudt, maar dit zal het haar niet afleren.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken?
Groetjes, Willeke
p.s. aan de andere kant is het soms ook weer handig dat ze dit doet, want wanneer het water in de waterbak bevroren is schraapt ze dit ook open met haar hoef.
Je moet er vooral geen aandacht aan besteden wanneer je veulen dit doet. Dan krijgt ze toch een vorm van aandacht, ookal is het negatief. Goed belonen als ze het niet doet. Maar goed opletten wanneer je beloont. Als ze net na en schrapen weer stilstaat moet je niet gelijk belonen want dan kan je veulen denken dat je beloont voor het schrapen, en dat moeten we nou juist niet hebben
wolkj
Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-09 15:38
Oke, dank je wel.. Hoop dat het zo dan inderdaad werkt En inderdaad goed kijken wanneer te belonen, maar dat werkt bij elk paard natuurlijk.
@shaatje wat moet je doen dan in die tijd die je er aan besteed? (niet gemeen bedoelt hoor;) maar het is wel fin te weten wat je dan moet doen.)
en ik ben het met manonlalala eens.
ellepel
Geplaatst: 27-12-09 18:57
als ze maaien met de benen tijdens het eten is dat een teken dat ze hun voer erg lekker vinden. lekker zo laten dus,kan helemaal geen kwaad . ze vinden het gewoon lekker. hier staat wel meer daar over: [OPG] Been optrekken bij eten
als ze echt gaan staan slaan met de benen omdat ze ongeduldig zijn dan ben ik niet zo aardig en geef ze een flinke tik tegen dat been met het woord "nee"er bij. voeten moeten op de grond staan als ik aan het poetsen ben. het is vaak een teken van ongeduld,veulens gaan zich snel vervelen dus houd het kort als je wat met ze gaat doen.
ellepel bedankt, ben blij dat je deze twee topics even voor me op heb gezocht. Ik weet dat ze met vaststaan dus ook wel eens haar been maait, maar dit zal dus met een tik afgeleerd moeten worden?
En shaatje inderdaad, wat bedoel je precies? Slijten van hoeven ben ik niet zo zeer bang voor, want zo hard doet ze het niet het is vooral het optillen van het been maar niet heel erg het schuren op de grond.
Voor het eten is het voor mij dus duidelijk zo, het is lekker! haha
ik bedoel meer als je veulen dat doet dat je elke keer neer zecht als ze luistert belonen en anders door blijven gaan totdat die luistert heeft bij mij heel goed gewerk.
ellepel
Geplaatst: 28-12-09 13:42
ik had een tijdje terug dat een veulen ongeduldig werd en met haar been begon te maaien. ik vind het gevaarlijk,je kunt er flinke meppen van krijgen. ik duw altijd eerst een keer tegen het been en zeg dan "nee, zet neer" luisteren ze dan nog niet dan geef ik wel een flinke mep ,en dan dus wel tegen dat been want daar zijn ze fout mee het is bij een veulen nog wel lachen als ze zo staan te maaien met hun benen,maar als een volwassen paard dat doet?