bang met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_m

bang met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 18:19

sinds dat ze naar iemand is gegaan om in het tuig te worden gezet is ze bang als je wilt op stappen . eerst gaat ze rondjes draaien en als je er net op zit dan draait ze heel snel om en gaat ze kei hard drave.
Maar als je binnen opstapt gaat het wel redelijk maar ze zal het ooit een keer buiten moeten kunnen normaal.
ook als ze stil heeft gestaan is ze erg fris daardoor durf ik buiten ook niet zo goed op te stappen ik probeer altijd wel als al even heb gereden dan af en op te stappen .

heeft iemand iedeën hoe ik dit het beste kan aan pakken

gr. the_m

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:30

Je voet naar de stijgbeugel brengen en belonen als ze rustig blijft. Anders herhalen tot ze rustig blijft. Dan voet in de stijgbeugel en er weer uit en weer tot ze rustig blijft enz.
Blijkbaar wel niet erg goed in tuig gezet dan, erg ruw behandeld. Alles rustig doen en tonen dat het niet eng is. Misschien wat grondwerk voor vertrouwen enz?

aeolusnr1

Re: bang met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:03

Idd niet verder opstappen zolang ze niet blijft staan, dit dus opdelen in kleine deeltjes zoals voorgaande bericht al beschreef zie bericht "Aria"

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:29

Ik zou om te beginnen opstappen op een zachte ondergrond. Ik weet niet precies wat je bedoelt met buiten, maar probeer in de buitenbak, of wei op te stappen en nooit op de straat of op het beton ofzo. Als het misgaat en je valt dan lig je liever op iets zachts.

Daarnaast zou ik het oefenen met iemand erbij om haar vast te houden. Gebruik daarvoor een halstertouw of longeerlijn die je vast maakt aan allebei de bitringen zodat het bit niet door haar mond getrokken wordt.
Die persoon houdt het paard gewoon aan een losjes doorhangend touw vast en doet voor de rest niets behalve geruststellend praten. Mocht er iets fout gaan waardoor je zelf in de problemen komt tijdens het opstappen dan kan de persoon die het paard vasthoudt ingrijpen.

Longeer je paard eerst zodat ze rustig is en zorg ook dat jij zelf en je helper rustig zijn en veel tijd hebben. Zo maak je de kans op problemen zo klein mogelijk.

Laat het paard rustig kijken wat je doet en geef het alle tijd. Hou er wel rekening mee dat als je met een bepaalde stap begint dat je dan niet op mag houden voordat je paard dat redelijk braaf toelaat. Dus bijvoorbeeld, je zet je voet in de beugel en je paard gaat druk doen en draaien. Dan kun je niet ophouden voordat je paard rustig is. Doe een stapje terug, haal je voet uit de beugel, stap een rondje met je paard en probeer het opnieuw. Maar zet haar niet terug op stal om het de volgende dag nog eens te proberen.
Het gevaar is dan dat het paard doorkrijgt dat ze onder het opstappen uit kan komen door zo te draaien en moeilijk te doen. Dat moet je koste wat kost voorkomen.

Voor de rest zou ik een beetje uitproberen wat het beste werkt voor jouw paard. Helpt het bijvoorbeeld als er een ander rustig paard in haar buurt staat met opstappen? Of scheelt het misschien als je haar met haar hoofd in een hoek zet (wel weer gevaarlijk als je zou vallen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:45

Als je eenmaal bent opgestapt, een aantal minuten blijven zitten en weer afstappen en weer opstappen. Dit tot 20 keer herhalen. Als je lening genoeg bent, aan beide kanten van het paard opstappen en weer afstappen. Laat je paard voelen waar je been is op het moment dat je opstapt. Niet overvallen, niet in het zadel ploffen. Vraag hulp vanaf de grond, zodat het paard stil blijft staan. Beloon desnoods vanuit het zadel met een snoepje na het opstappen. Waak ervoor om meteen weg te stappen of te draven op het moment dat je zit, dat kan van kwaad tot erger gaan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:52

sacking-out doen.
dus van alles eraan hangen bv en gewoon laten tot ze merkt dat t niet eng is.
eraan gaan gangen wachten tot ze rustig staat, dan even 'bouncen' in de beugel, weer wachten tot ze rustig is. been op dr kont, wachten tot ze rustig is. hetzelfde aan de andere kant enz enz enz enz.
kortom, de meest extreme dingen doen die met opstappen te maken hebben en steeds rustig blijven en wachten tot ze ook rustig is snapt dat weglopen geen zin heeft (laat haar ook lopen maar blijf dan hangen zodat ze zelf leert dat lopen geen zin heeft)
we hebben dit met mijn paardje gedaan die ook echt problemen had met opstappen en gaat nu super. gewoon opstappen is nu easy, hij is nu vele raardere dingen gewend en is er zelf achter gekomen dat weglopen ofzo totaal geen zin heeft en doet t dus niet meer.
je meot dit wel doen met iemand die weet wat ie doet.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:58

herhalen herhalen herhalen..
mijn merrie deed dit ook toen ik haar kreeg, aangezien ik een ukkie ben en met krukje op wil stappen zag ik dit als een groot probleem, dus ik ben hier meteen mee aan de slag gegaan.

In het begin iemand ander laten hangen, als dat goed ging pas gaan zitten en ik ernaast.
Dit elke dag een paar keer herhaald.

Binnen een week had ze door dat ze stil moest staan en toen kon ik zelfs al met een krukje opstappen.