Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
FitzChivalry schreef:Ik vind het belangrijk het paard eerst om te draaien naar het hek toe bij het buiten zetten. Mijn pony wacht dan ook braaf tot het hek dicht is, en ik zijn halster af doe.
Dat voorkomt dat hij wegstormt.
Bij het binnenzetten heb ik hem geleerd dat ik meeloop totaan de staldeur, dan gaat hij naar binnen en draait zich om, zodat ik het halster af kan doen.. dat voorkomt dan weer dat je samen klem komt te zitten tussen het kozijn van de staldeur.. dat doet namelijk veel pijn..
en halster af .
aerdenhout1 schreef:Toch wel proberen hoor..als je losklikt als hij naast je staat is de kans n.l groter dat hij in een jolige bui uithaald naar achteren jij dan de klap krijgt, moet hij eerst draaien, geeft dat jou net even de tijd om wat afstand te nemen. Verder doe je het keurig.
Wat zou je volgens de anderen dan verkeerd doen, of zeggen ze dat er niet bij?
aeolusnr1 schreef:Ikzelf zet paarden bijna altijd zonder halster in de weide, dus het altijd uitdoen wanneer ze er in zijn, dan kunnen ze nooit ergens achter blijven haken met hun halster.
Ook zou ik dat klopje achterwege laten, zeker nooit doen bij een heviger paardje die zo al heel makkelijk sprongen gaat maken.
Zo is het extra moeite om het hek open te doen, dan weer dicht, paard los te laten, hek weer open, erdoor, hek weer dicht. Er staat gras in de wei. Er zijn vriendjes in de wei. Waarom zou dat paard in vredesnaam UIT de wei willen?
Dus die extra moeite ga ik niet nemen, gewoon halster erom, paard de wei in, halster af, en dan hek dicht achter je gat. Omdraaien doe ik ook niet aan, paard staat 24/7 buiten en die stormt nooit jolig het land in. Hij staat namelijk altijd buiten. Van de zomer/herfst heeft hij wel een paar maanden 's avonds en 's nachts binnen gestaan, en toen ik merkte dat hij het nodig vond om bokkend en idiotend de wei in te rennen werd het tijd om een ander plekje voor hem te zoeken. Maar dan nog: wanneer hij bokt komt hij amper van de grond. Dus omdraaien valt hier ook onder het kopje overbodige moeite.