oplossingen voor een paard dat slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thenexttry

oplossingen voor een paard dat slaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:54

mijn paard is nu 3.5 zit ongeveer 2 en halve maand onder het zadel heb hem nu 1.5 maand . nu moet ik zeggen het is een leuk en lief paard natuurlijk ondeugend maar ook het rijden gaat heel goed. nou is het zo dat hij nog weleens zijn momenten heeft dat hij ineens slaat n njiet richting mij trouwens maar bij het poetsen enzo . ik wil dit afleren want ik wil niet dat als er een ker iemand achter hem loopt hij gelijk uithaalt. ik ben met hem bezig met horse-man ship en wil zo het probleem oplossen wat ook al lukt hoor. en ook ben ik niet bang aangelegd dus als ik wil pak ik ook zijn achterbenen. nu vroeg ik me af hoe jullie zoiets hebben afgeleert ( ik hoef GEEN tips ) maar ik ben benieuwd dit omda ik ook iemand ken die vroeger haar paard met een zweep bont en blauw sloeg als ze de stal in kwam ( IK BEN DUS OOK GEEN VRIENDEN MET HAAR )

sorry als dit onderwerp er al is

kehdra

Re: oplossingen voor een paard dat slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:01

je wilt geen tips? Dan begrijp ik je topic niet helemaal...

Waar slaat je paard naar?
Wanneer doet hij dat?
Wat doe jij op zo'n moment?
Schrikt je paard?

En hoe bedoel je, je pakt zijn achterbenen?

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:05

Ik heb een merrie verzorgd die dat deed. Dat was een kwestie van vertrouwen. Niet naar achteren zolang ze waarschuwingen geeft (wat ze heel duidelijk deed door middel van oren draaien) Later alleen een waarschuwende brul en verder negeren. Slaan heeft geen nut en je bent bijna altijd gewaarschuwd voor ze slaan, ofdat je die signalen op kan pikken is natuurlijk weer een ander verhaal. Persoonlijk ben ik wel van mening dat ze nooit ...zomaar ....slaan

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:08

sorry ik was inderdaad niet echt duidelijk :P

het gaat mij niet om tips omdat ik het oplos met horse-man ship en dit goed werkt en er al verbetering is .

hij slaat nergens naar eigenlijk hij doet dat op het moment dat hij alleen maar denkt dat je zijn achterbenen gaat pakken ( dit is ook angst omdat er weinig met hem gedaan is voor ik hem kocht ( werd niet helemaal gepoetst alleen even vlug )
dus hij doet het b.v. als ik hem op zijn flank poets richting zijn kont.
ik ben elke dag bezig met grondwerk en op zo'n moment ga ik gewoon door en besteed ik er geen aandacht aan . aangezien dit niet echt angst is.
ook kan ik zijn benen gewoon pakken hij dreig eerst dat hij gaat slaan maar ontspant dan gelijk ( ik pak zijn benen niet ineens ik bereid hem voor )

maar ik vroeg me af hoe andere mensen dit oplossen aangezien ik al meerdere discussies hebben met mensen die hun paard gelijk slaan bij alles wat er gebeurt . zo oojk het voorbeeld van het meisje dat ik ken die haar paard toen het een jaarling was bont en blauw sloeg met een zweep als ze de stal in ging

ik hoop dat dit wat duidelijker was :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:11

Mijn paard deed dit ook, af en toe zag ik aan zijn manier van kijken dat ik op dat moment maar even niet de stal binnen moest komen. Hij had dit als jaarling al, maar nooit iets naars mee gemaakt altijd prima behandeld. Zijn karakter was gewoon erg moeilijk maar in de loop der jaren veranderde het wel. Hij werd milder. Maar af en toe vloog er nog wel eens een been voorbij. Ik heb dit nooit getolereerd, het hele vertrouwen opbouwen zie ik anders. Je paard moet zijn grenzen kennen en wees duidelijk in wat jij niet pikt. Ik accepteerde heel weinig en bij hem werkte dit. Gaf geen vinger toe maar beloonde hem de hemel in wanneer hij het goed deed. Sommige paarden hebben dit in het karakter, zal je altijd moeten oppassen. Wees dus alert en zeer streng.

Als ik het goed lees is het bij jouw paard een kwestie van rustig leren de benen aanraken en vast pakken, dit kost tijd. Stop met het grondwerk, want iedere dag grondwerk maak je een paard zot van. Gewoon beentjes oefenen en belonen met je stem en belonen door tijdig te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:16

Ik heb een paard gehad dat het ook eng vond als er iets bij z'n achterbenen gebeurde. Die heb ik voornamelijk gemasseerd om 'm bewust te maken dat 't zijn eigen benen zijn, beetje meer laten 'aarden' zeg maar. En dingen als voetje geven ed. heb ik gewoon heel rustig geoefend door na het masseren met een zacht touw om het achterbeen heeeeeel rustig het been van de grond te halen, even opgetild houden, en weer zachtjes neerzetten. En dat heb ik uitgebouwd.
Heeft denk ik een weekje of 6 geduurd en toen kon 'ie ook gewoon rustig naar de smid. Die heb ik wel voorbereid dus die had ook alle tijd voor 'm.
Is gewoon helemaal goedgekomen.

Angst laat zich niet afstraffen. Vertrouwen is het toverwoord.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:18

tjeetje schreef:
Ik heb een merrie verzorgd die dat deed. Dat was een kwestie van vertrouwen. Niet naar achteren zolang ze waarschuwingen geeft (wat ze heel duidelijk deed door middel van oren draaien) Later alleen een waarschuwende brul en verder negeren. Slaan heeft geen nut en je bent bijna altijd gewaarschuwd voor ze slaan, ofdat je die signalen op kan pikken is natuurlijk weer een ander verhaal. Persoonlijk ben ik wel van mening dat ze nooit ...zomaar ....slaan

hij doet het omdat hij het niet gewent is maar hij doet het niet gemeen en niet om me te raken anders had hij dat alang gedaan en idd het heeft oook te maken met vertrouwen en dat is nog aan het opbouwen want je kan niet verwachten dat hij na 1.5 maand mij al 100% vertrouwd dat doen alleen hobbelpaarden . en signalen kan ik wel oppikken ben met genoeg van zulke paarden omgegaan.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:23

nee hoor hij vind grondwerk juist heel leuk . dit komt omdat ik elke keer wat anders verzin om het voor hemn interresant te maken. en gaat iets goed hou ik ermee op en doe ik iets anders. voor hem is dit juist goed omdat hij iets moet hebben om over na te denken . ern het is niet alleen grondwerk wat ik doe hoor . ik rij hem en we lopen buiten wat hij trouwens ook heel leuk maa ook spannend vind. hij was vandaag een tunneltje met me onderdoorgegaan eerst durfde hij niet en toen die er onderdoor was hij aardig trotst aan het doen en aanh et showen . ik zorg er juist voor dat hij niet verveeld raakt maar toch iets leert . maar ik begrijp wat je bedoelt met dat dat hij er gek van wordt want er zijn inderdaag mensen die doen elke dag hetzelfde

Bramasole schreef:
Mijn paard deed dit ook, af en toe zag ik aan zijn manier van kijken dat ik op dat moment maar even niet de stal binnen moest komen. Hij had dit als jaarling al, maar nooit iets naars mee gemaakt altijd prima behandeld. Zijn karakter was gewoon erg moeilijk maar in de loop der jaren veranderde het wel. Hij werd milder. Maar af en toe vloog er nog wel eens een been voorbij. Ik heb dit nooit getolereerd, het hele vertrouwen opbouwen zie ik anders. Je paard moet zijn grenzen kennen en wees duidelijk in wat jij niet pikt. Ik accepteerde heel weinig en bij hem werkte dit. Gaf geen vinger toe maar beloonde hem de hemel in wanneer hij het goed deed. Sommige paarden hebben dit in het karakter, zal je altijd moeten oppassen. Wees dus alert en zeer streng.

Als ik het goed lees is het bij jouw paard een kwestie van rustig leren de benen aanraken en vast pakken, dit kost tijd. Stop met het grondwerk, want iedere dag grondwerk maak je een paard zot van. Gewoon beentjes oefenen en belonen met je stem en belonen door tijdig te stoppen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:25

ik weet precies wat je bedoeld heb ik bij me verzorgpaard oo moeten doen . die trapte een hoefsmid het licht uit zijn ogen (A)
maar mijn eigen paard is wel anders haha dat merk je goed en het nadeel is dat ik zoon goede band op had gebouwd met me verzorgpaard en ik hem en hij mij voor 100% vertrouwde. en ik nu opnieuw ben begonnen dat is wel ff wennen maar het gaat steeds bter

Bramasole schreef:

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:27

Ik heb een merrie die dit deed wegens dominantie. Ze was 4 jaar, en ingereden door een angstig iemand die niet boven haar bleef staan. Dit was ook de reden van verkoop. Na drie maanden had ik het haar afgeleerd. In het begin stond ze met haar been opgetild toen ik de staldeur open deed. Ik wachtte eerst net zolang tot ze kwam, en dat deed ze wel. ( Heb een keer 2,5 uur gewacht...... Toen was ik het even beu!) Als ik haar dan had, begon ik te poetsen ( met halster, zonder touw) en dan als ik naar dr achterbenen liep, waarschuwde ik, ik negeerde en deed toch door. Ze heeft een keer uitgehaald, toen was ik zo boos ( ik gaf een schreeuw en een mep, gelijk erna ), daarna heeft ze het niet meer gedaan. Ze heeft nog steeds wel dat ze kijkt of ik haar waarschuwingen negeer, of er angstig op in ga. Negeer ik ze, dan is het goed, is er iemand die er angstig op in gaat, dan probeert ze die uit. Dit is geen fijn karakter, ik moest haar echt een mep geven, omdat ik wist dat het niet uit angst was. Het is ook maar 1 keer voorgekomen. Ik ben heel eerlijk tegen paarden, slaat ze mij en doet ze dit uit dominantie, dan ben ik daar klaar mee, en krijgt ze een tik ( natuurlijk niet 1 minuut later), had ik het genegeerd, dan had ze me nu ondertussen wel een keer raak getrapt...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:30

Mijn pony deed dat ook.
Ik heb haar gelijk boos aan gesproken en haar een tikje gegeven.
En nu trapt ze alleen nog als ik weg ben, bijv. voer pakken..
Maar daar kan ik niks meer aan doen.