Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat het eigenlijk al een beetje een gewoonte is._Martine_ schreef:Dat kun je echt beter niet doen. Dat bokken is een manier van verzet. Alles wat jij door dat verzet verandert in jouw manier van aanpakken, ziet een paard als een overwinning. En afstappen is wel een toppunt, want heb je veel minder te vertellen. Als je dat gaat doen, kan het nog veel erger worden en gaat ze om het minste of geringste bokken om jou af te laten stappen.
Volgens mij denken paarden in oorzaak en gevolg/. "Ik doe dit, wat gebeurt er dan?" "Ik bok, jij stapt af" de volgende keer "Ik ga bokken, dan ga jij afstappen". Dat onthoudt het paard dan. Maar dat kan dus ook heel positief uitpakken, zoals mijn voorbeeld net: "Ik bok, want ik wil graag snel naar huis" "Als ik bok, moet ik de andere kant op lopen en dat is dus niet naar huis." "Als ik niet bok gaan we wel naar huis" dús: "niet bokken betekent naar huis gaan."
Het staat hier al vrij simpel, maar het is nog teveel als mens gezien. Maar door ervaring kom je er wel achter dat het een beetje zo werkt met paarden. Je kunt vast nog wel meer van die oorzaken-gevolgen van jouw paard opnoemen. Zo is het bij een van mijn paarden zo dat als ik met de hoevenkrabber aan kom, meteen het goede been al omhoog gaat. "Hoevenkrabber>voet omhoog". Het kunnen dus hele kleine dingetjes zijn.