Dominantie gedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

Dominantie gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:26

De pony die ik rijd is heel dominant naar de andere merrie's toe, bij mij is ze nog wel dominant maar weet ze wel wie de baas is.
Ik ben nog niet zo ver met haar dat ik al de bossen door kan, maar wel af en toe buiten uitstappen.
Nu is het probleem dat als ik met een andere merrie wil uitstappen ze op de terugweg gaat bokken, op de heen weg doet ze wel normaal(alleen druk maar dat is ze alleen ook).
Heeft dit dan te maken met haar dominanate gedrag en kan ik daar iets aan doen of is dit echt gewoon haar karakter en dan maar hopen dat ze op een gegeven moment ophoudt met bokken?

Alvast bedankt!

Sim

Re: Dominantie gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:59

RT P -> OPG

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:15

Misschien heeft dat bokken op de terugweg niks te maken met de andere merrie. Dat merk je vanzelf wanneer je een keer alleen terugrijdt.

De meeste paarden vinden de terugweg een stuk leuker dan de heenweg. Hoe leuk de buitenrit ook is, het lijkt wel of ze, als ze eenmaal richting huis lopen, metéén thuis willen zijn.
Ze zal dus een stuk sneller willen lopen, maar doordat dat niet mag, gaat ze daar tegenin met bokken.

Ik vind je laatste zin wel grappig: "dan maar hopen dat ze op een gegeven moment ophoudt met bokken?"
Zo werkt het niet :P Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat het eigenlijk al een beetje een gewoonte is.
Vind je het eng? Dat ze bokt?
Anders kun je het een en ander uit proberen.
Bijvoorbeeld iedere keer als ze bokt rechtsomkeert maken. Ze doet het op de terugweg, dus het heeft iets met naar huis gaan te maken, dus je zit haar flink dwars als je de andere kant op rijdt. Dat zal ze helemáál niet leuk vinden, maar (als je het niet heel eng vindt dat ze bokt) dat kan heel goed helpen. Dan legt ze misschien de link tussen: bokken > de verkeerde kant op. Als ze niet bokt uiteraard uitgebreid belonen, ookal loopt ze verder 'normaal'. Belonen helpt het allerbest. Succes!

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:36

okee goed idee badenkt!
heb het al geprobeert in mijn eentje maar dan doet ze het dus niet en is ze idd alleen maar heel vrolijk om terug naar huis te gaan maar geen bok.
Ben er niet bang voor ofzo, vind het alleen nu een beetje eng vanwege de gladheid. ik zal het inderdaat eens proberen meet haar omdraaien als ze bokt. ik kan haar trouwens wel stilzetten wanneer ze bokt en dan gewoon afstappen en haar aan de hand meenemen en dan doet ze niets meer....

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:18

Dat kun je echt beter niet doen. Dat bokken is een manier van verzet. Alles wat jij door dat verzet verandert in jouw manier van aanpakken, ziet een paard als een overwinning. En afstappen is wel een toppunt, want heb je veel minder te vertellen. Als je dat gaat doen, kan het nog veel erger worden en gaat ze om het minste of geringste bokken om jou af te laten stappen.

Volgens mij denken paarden in oorzaak en gevolg/. "Ik doe dit, wat gebeurt er dan?" "Ik bok, jij stapt af" de volgende keer "Ik ga bokken, dan ga jij afstappen". Dat onthoudt het paard dan. Maar dat kan dus ook heel positief uitpakken, zoals mijn voorbeeld net: "Ik bok, want ik wil graag snel naar huis" "Als ik bok, moet ik de andere kant op lopen en dat is dus niet naar huis." "Als ik niet bok gaan we wel naar huis" dús: "niet bokken betekent naar huis gaan."

Het staat hier al vrij simpel, maar het is nog teveel als mens gezien. Maar door ervaring kom je er wel achter dat het een beetje zo werkt met paarden. Je kunt vast nog wel meer van die oorzaken-gevolgen van jouw paard opnoemen. Zo is het bij een van mijn paarden zo dat als ik met de hoevenkrabber aan kom, meteen het goede been al omhoog gaat. "Hoevenkrabber>voet omhoog". Het kunnen dus hele kleine dingetjes zijn.

hoedjevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:46

_Martine_ schreef:
Dat kun je echt beter niet doen. Dat bokken is een manier van verzet. Alles wat jij door dat verzet verandert in jouw manier van aanpakken, ziet een paard als een overwinning. En afstappen is wel een toppunt, want heb je veel minder te vertellen. Als je dat gaat doen, kan het nog veel erger worden en gaat ze om het minste of geringste bokken om jou af te laten stappen.

Volgens mij denken paarden in oorzaak en gevolg/. "Ik doe dit, wat gebeurt er dan?" "Ik bok, jij stapt af" de volgende keer "Ik ga bokken, dan ga jij afstappen". Dat onthoudt het paard dan. Maar dat kan dus ook heel positief uitpakken, zoals mijn voorbeeld net: "Ik bok, want ik wil graag snel naar huis" "Als ik bok, moet ik de andere kant op lopen en dat is dus niet naar huis." "Als ik niet bok gaan we wel naar huis" dús: "niet bokken betekent naar huis gaan."

Het staat hier al vrij simpel, maar het is nog teveel als mens gezien. Maar door ervaring kom je er wel achter dat het een beetje zo werkt met paarden. Je kunt vast nog wel meer van die oorzaken-gevolgen van jouw paard opnoemen. Zo is het bij een van mijn paarden zo dat als ik met de hoevenkrabber aan kom, meteen het goede been al omhoog gaat. "Hoevenkrabber>voet omhoog". Het kunnen dus hele kleine dingetjes zijn.

mee eens en als je afstapt wint het paard steed van jou in plaats van anders om

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 17:19

ok ja dat snap ik wel, stapte toen alleen af omdat het enorm glad was en ze ook begon te steigeren en uitgleed, :(