onderdanig in wei, dominant tijdens rijden tegen paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

onderdanig in wei, dominant tijdens rijden tegen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 01:49

Vanaf afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe pony het is een 19 jarige merrie.
Zondag had ze binnen gestaan, maandag buiten in de paddock (zijn allemaal aparte vakken die aan elkaar grenzen met max 3 paarden per paddock) alleen. en vandaag was ze in een groepje van 2 gezet. Deze 2 gingen haar opjagen en zag haar helemaal langs de draad oprennen om weg te komen (ze werd de hoek ingedreven door een haf) Haar eraf gehaald even laten bijkomen op stal en na een uur ofzo poetsen en rijden. We reden met zn 5 of 6 en in de binnenbak waaronder ook de haf waar ze bij in de paddock had gestaan. Als een paard haar passeerde dan deed ze dr oren in dr nek en met dr staart zwiepen. Als die haf langs haar opliep ook zwaar oren in dr nek en zwiepen met dr staart en wat hupsen met dr achterbenen (je kunt het geen bokken noemen, maar het was wel haar intentie ervan)op een geven moment was ze zo gefixeerd op die haf dat ze dr koppie totaal niet meer bij mij had, wel liep ze naar beneden, maar toch dr koppie wat draaien om die haf te kunnen blijven zien. Weer later was die haf zeker nog 7 M bij ons vandaan en stond gewoon stil op de A-C lijn en wij stapten op de binnenhoefslag, mn merrie dr oren in dr nek naar die haf kijken met dr staart zwiepen en ineens gillen joh!!! terwijl we er nog best een eind vandaan waren!!! ze begon weer te hupsen er meteen achteraan, maar nu ook met de voorkant. Aangezien ik haar nog niet zo lang heb ben ik eraf gegaan omdat ik haar onvoldoende ken om er op zon moment op te blijven zitten (weet uiteindelijk ook niet wat haar volgende aanzet is als ik wel was blijven zitten) goed toen was de haf klaar en ben ik weer opgestapt. De rest van de paarden heeft ze dus dr oren in dr nek en zwiept ze met dr staart, maar die haf is ze nu echt op gefixeerd.Het stomme is dat ze zich dus buiten in de hoek laat drijven...
Wat kan ik hieraan doen? Heb binnenkort en onderlinge met haar en dan zal er in de losrijring ook met meerdere paarden in 1 bak gereden moeten worden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:09

Een pony is niet in 1 dag gewend aan een nieuwe stal ;).
Over twee weken kan ze heel anders zijn dan nu. Even afwachten dus.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 02:10

Snap dat ze moet wennen ;)
Maar wil niet laten gebeuren dat ik zoiets heb van ach even afwachten en het is te laat ;)

Tuurlijk mag ze wennen hoor, maar dat kan ook op een normale manier, wil niet dat als ik het nu toelaat (omdat ze moet wennen) ze er straks een keer 1 echt aanvliegt

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:47

Paarden zijn kudde dieren en in een kudde is er een rangorde met een leider en verschillende niveau's van ondergeschikten.
Je pony is zijn "oude kudde" = hij + vorige eigenaar + aandere paarden kwijt en moet nu zijn plaats vinden in de rangorde van een nieuwe kudde = jij + hij + nieuwe paarden. Dit gaat tussen paarden niet altijd zo gemakkelijk, afhankelijk van het karakter van jouw pony, dominant of eerder meegaand.
Deze "strijd" moet je door en ze kan kort of lang, hevig of rustig zijn.

Deze strijd om de rangorde zal tussen hem en jou ook nog komen, als hij jou wat langer kent.
Het beste dat je kan doen is onmiddelijk beginnen met het opvoeden van je pony zodat hij jou als leider erkend, het zal de omgang en het rijden met hem veel gemakkelijker en leuker maken.

idylle

Re: onderdanig in wei, dominant tijdens rijden tegen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:52

Ook snap ik dat de rangorde bepaald moet worden, maar dan moet ze dat niet onder het rijden gaan doen wat me logisch lijkt.
Ze is de hele dag vrij om de rangorde te bepalen, maar dat ene uurtje per dag wat ik rij wil ik dat ze dr aandacht bij mij heeft en dus niet bij andere paarden die ook in de bak lopen. Wat kan ik daaraan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:55

Dit is paardengedrag, komt gratis mee met elk paard in meer of mindere mate...

Leer je mee omgaan, gaat vanzelf minder worden. Alles op zijn tijd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:58

IK denk inderdaad dat je paard nog even al die vreemde paarden moet leren kennen. Hierna word hij misschien wel wat rustiger. Maar er zijn natuurlijk ook gewoon paarden die het tijdens het rijden een beetje houden, er zijn bijv een boel pony's waar je niet dicht achter kan rijden.Misschien moet je haar eerst iets meer laten wennen aan haar nieuwe buren voordat je haar weer met andere paarden in de bak rijd. Als ze het ook nog doet als ze een beetje gewent is moet je er misschien wat strenger op zijn.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:09

idylle schreef:
Ook snap ik dat de rangorde bepaald moet worden, maar dan moet ze dat niet onder het rijden gaan doen wat me logisch lijkt.
Ze is de hele dag vrij om de rangorde te bepalen, maar dat ene uurtje per dag wat ik rij wil ik dat ze dr aandacht bij mij heeft en dus niet bij andere paarden die ook in de bak lopen. Wat kan ik daaraan doen.

Voor jou is het logisch dat ze tijdens jullie uurtje rijden niet aan de rangorde denkt maar spijtig genoeg denkt een paard anders.
Zij zal niet meer aan de rangorde denken als de rangorde tussen jou en je paard is bepaald : jij de leider en zij ondergeschikte omdat ze dan weet "ik moet mij niets mee aantrekken van die andere paarden want mijn leider doet dat en ik kan hem betrouwen".
Veel probleemgedrag bij rijden en daarbuiten ontstaat doordat de ruiters geen aandacht besteden aan het opvoeden van hun paard.

1 oplossing : opvoeding van je paard

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:19

De titel van je topic heet: onderdanig in de wei, dominant in de bak. Ik denk niet dat van het laatste sprake is.

Het gedrag wat ze laat zien aan de paarden in de bak is niet uit dominantie maar uit angst. Ze is bang maar ik denk dat ze gebruik maakt van de strategie aanval is de beste verdediging. M.a.w. als ik nu heel boos kijk dan laten ze me misschien wel met rust.

Ik denk idd dat MarcR een heel goed punt heeft, problemen met rijden zijn vaak terug te leiden naar een scheve verstandhouding tussen paard en ruiter. In jou geval is het niet zo verwonderlijk aangezien je het paard net hebt. Maar het is wel belangrijk dat het paard jou als leider gaat zien en je meer vertrouwd.

Verder geef haar de tijd een verhuizing is voor een paard behoorlijk stressvol.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:10

ga helemaal met marcr mee, ik weet niet hoe groot die paddocks zijn, vind het best link om vreemde paarden samen in een paddockje te zetten want ze hebben de ruimte nodig om te vluchten als dat nodig is...en zolang de rangorde nog niet is bepaald zul je dit probleem blijven houden denk ik, geef haar de tijd... je hebt haar net