vertrouwen winnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:00

Het gaat om een 9 jarige ex-manege pony, en haar dochter (word overmorgen 1 jaar)

Die man en ik naar buiten, de pony's roepen. Maar ze kwamen niet dus toen ging ik ze maar even ophalen.
De grote kwam in de wei een stukje wortel halen, terwijl de kleine juist ging showen. Nou ja. Toen die grote natuurlijk ook mee showen, maar zo liepen ze wel richting stal:D

Nou, Zij dus de (PERFECT VERZORGDE , Ja dat mag ook wel eens gezegt worden:D) stal in. Ze waren in het begin allebei een beetje bang. Maar de kleine (1 jarige) vond het al snel leuk om met mij te knuffelen, en natuurlijk worteltjes te krijgen.
Aan het eind kon ik haar al een beetje borstelen, en knuffelen

Maar dan die grote. Dat is een 9 jarige merrrie, die op de manege had gelopen.
Heel eenkennig. ze beet niet, maar was wel bang. Als ik m'n hand in de box stak deed ze de oren in d'r nek. Worteltjes durfde ze eerst ook niet aan te nemen.. Later wel heel voorzichtig
Dus ik de stal open gedaan en in de deuropening gaan staan. Maar dan ging ze gelijk naar de andere kant van de box met haar kont naar de deur staan.
Ik weet niet of dit angst of gemenigheid is..

Toen heb ik de stal maar weer dichtgedaan de kleine nog een knuffel gegeven, en met de eigenaar mee naar binnen gegaan.
Toen ik weer naar buiten ging om naar huis te zijn zei hij: Als je zin heb moet je gewoon maar een keertje komen!
Dus ik weet niet zogoed of ik van een heuse verzorgpony kan spreken, Maar ik weet ook niet of ik dit moet doen.

Het bied mooie kansen, want wat is nou mooier om een band op te bouwen met zulke pony's?
En ik heb er de tijd, aandacht en geduld voor..
Het is mooi dichtbij dus reistijden is hooguit 5 minuten..

Hoe kan ik het vertrouwen winnen van die volwassene? (Ik noem geen namen, want de pony's zijn naamloos. Vandaar de grote(volwassene) en de kleine xD) Ik heb zelf wel een idee. Maar zou graag horen hoe jullie het hebben gedaan.
Want persoonlijk denk ik niet dat de pony gemeen is, Maar eerder bang.
En ik wil geen ongelukken, voor geen van beide partijen

xx LeonieL
Ps. In de stal is ze zowiezo bang. ze draait d'r kont naar je toe.. In de wei weet ik het niet. Ze kwam wel gewoon een lekker worteltje halen.. Dus ik weet het eigenlijk niet zo goed..

SweetCalypso

Re: vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:11

lastig lastig.. Neem gewoon wat snoepjes mee of inderdaad een worteltje. Ga haar goed obsereren. Elke keer als ze met haar hoofd richting jou staat en de zoet er oortjes naar voor beloon haar dan gelijk. Zeg oeh wat ben je een braaf paard dat soort dergelijke. probeer dat is. meer zou ik ook niet weten maar4 denk wel dat dit ga werken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:55

Ik zou haar in haar stal gewoon laten, is haar territorium en als zij het niet prettig vind dat daar mensen binnendringen heeft ze natuurlijk ergens wel een punt (mits ze natuurlijk niet slaat of bijt maar dat lees ik niet), jij vind het ook niet leuk als vreemden ongevraagd jouw eigen kamer binnen komen zetten toch? Ik zou het dus proberen in het land of tijdens het poetsen (buiten de box), het sleutelwoord is dan echt geduld. Als ze een wortel komt halen, heel mooi! Probeer er een borstelbeurt aan te plakken. Op dioe manier kun je een leuke band opbouwen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:36

Staldeur open doen, touwtje hangen tussen deur en opening zodat ze niet zomaar de stal uitloopt, en rustig op de grond
of op een omgekeerde emmer ofzo gaan zitten, schuin voor de staldeur. En dan een boekje lezen, puzzeltje maken, muziekje luisteren. Maar let niet op haar en geef nog even geen aandacht.
Deze pony heeft geleerd dat als iemand haar stal in komt, ze iets moet. Dus haar reactie: omkeren en negeren.
Nu ga jij iets doen wat haar compleet 'verrast' zonder een nare indruk te maken.
Haar reactie zal ongetwijfeld zijn: woow, wat doet zij nu? En jij doet niets... tenzij ze bij jou komt kijken. Als ze jou met haar neus aanraakt, kan je haar voorzichtig aaien, maar kijkt ze alleen naar je, dan doe jij ook niets. Geef haar de boodschap: ik zit hier wel eventjes, maar ik hoef niets van je.
Je zou haar op die manier ook een emmer voer kunnen geven, of hooi bij de opening leggen. Als ze écht bang is, dan zal ze het laten liggen.
Ik denk dat je het beste contact legt met deze pony, door er gewoon af en toe te zijn. Als je dit een aantal keer gedaan hebt, zou je een keer kunnen gaan borstelen. Of, als ze het toelaat, ga op zoek naar lekkere kriebelplekjes (in de manen, bij de oren, onder de kin, schoft etc.).
Als ze buiten staat, gewoon in het weiland of op het hek gaan zitten, als je zeker weet dat ze niet zomaar over je heen zal denderen.
Oftewel: geef haar de boodschap: ik doe niets wat jij niet wilt, en ik geef je pas aandacht als jij daar om vraagt (zij zoekt het eerste contact, niet jij).
Ik denk dat je met deze houding het meeste bereikt voor goed contact!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:42

Nickas : Wauw! bedankt.
Dat is echt een hele goede! Dat ga ik zeker proberen!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:32

wat nickas zegt is idd een goeie, gewoon veel er "zijn" zonder al teveel te vragen... ze moeten aan jou wennen en andersom ;) gewoon beginnen met beetje kriebelen, poetsen, lekker rustig aan. gemenigheid zal wel meevallen denk ik... stal is bij mij ook de plek waar ze "prive"ruimte hebben, dr wordt alleen gevoerd daar, verder is het echt "hun" plek. ben benieuwd hoe het gaat, succes! *D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:32

Ja. De stal is idd wel een 'privé' plekje. Maar het is wel handig als je in de stal halster kan verwisselen, hoofdstel omdoen of snel een borstel over haar heen halen.
Vooral omdat de enige 'binnen' plek is.

Maar ik heb veel aan jullie tips! Dankjewel allemaal!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:29

nickas: Ik denk dat ik jou tip toch maar niet toepas..
Vandaag was ik er weer even, en als ik sta te kroelen met de andere, of ik wil naar haar lopen staat ze met de kont richting de deur.

Maar toen ik wat verderop stond te praten leunde ze er echt tegen aan. Dus ben bang dat ze er met een halstertouw ertussen gewoon doorloopt.. Dus ik denk dat ik de komende dagen wat 'ommetjes ' ga maken in het weiland. Boekje lezen, stukje wandelen, weer lezen, en gewoon niks doen.

Of is dat juist dom (dat stuk lopen door weiland )

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:58

Als je zelf iets niet vertrouwd, moet je het niet doen. Dat is simpel. Want als je het dan toch doet, heb jij spanning die zij weer voelt.

Heb je al wel gewoon gezeten voor haar staldeur? Hangt ze er dan ook tegenaan? Kan me voorstellen dat als de deur open is en jij wegloopt, zij mogelijkheden zoekt om verder te kijken dan de stalwanden ;)
Als je wegloopt, zou ik in dat geval nl. gewoon weer even de deur dichtdoen.
Op het moment dat je voor de staldeur gaat zitten, is dat 'quality time' met haar en heb je ook zicht op wat ze doet.

Is de staldeur open voor jouw gevoel nog een stap te ver? Doe het dan met wat meer 'afstand' in het weiland. Als het even mogelijk is, zorg dan voor een stuk afgezet land of een kleiner landje. Want als het een stuk grond is van een halve hectare, is het misschien wat groot om uiteindelijk contact te maken. Als het wat kleiner is, trek je makkelijker haar aandacht en is ze eerder nieuwsgierig naar wat je doet. In een groter land kan ze je makkelijker negeren...

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:23

Nickas: Het is niet dat ik het echt niet vertrouw ofzo. Nee, Ik heb er ook nog niet gezeten. Maar omdat ze nu met haar kont al tegen de gewoon dichte deur hangt. Maar als ik er schuin voor zit, dan heb ik idd. zicht op wat zedoet, en zou ik eventueel bij het met de kont naar mij toe draaien nog weg kunnen stappen...

Ze hebben een MEGA groot weiland. Dus daar gaan zitten/staan heeft weinig nut. En het kleinere deel is momenteel één grote blubberbende. Dus dat gaat hem ook niet worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:42

Toch is het wel een heel goede tip die "Nickas" je gaf hoor, geloof me maar, het werkt dus echt wel op die manier, tis wel een manier die wat tijd en veel geduld vraagt, maar het werkt wel.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:13

het is inderdaad erg lastig, neem wat wortels of snoepjes mee ofzo iets...
Veel succes! :D