Zenuwachtig voor reizen en dominant gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Zenuwachtig voor reizen en dominant gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 00:05

Hee bokkers,
ik geloof dat ik het onder ogen moet zien: ik heb een probleem met het gedrag van een paard. Hij is ruin (als 2,5 jarige gecastreerd), inmiddels bijna 9 en heeft behoorlijk talent voor de dressuur (loopt sinds kort ZZ-L en dat doet hij met 2 hoeven in zijn neus zeg maar). Onder het zadel doet hij alles voor zijn ruiter, hij heeft lol in het dressuurwerk maar geniet ook van bos- en strandritten en buitenspelen. In de omgang is hij nog wel eens dominant. Heeft van jongs af aan van die periodes gehad dat hij wat bijterig is, probeert te steigeren aan de hand en zich ook dominant tegen andere paarden gedraagt. Dat was voorheen niet zo'n punt: ik strafte direct en consequent en dan probeerde hij niet meer zo de hengst uit te hangen. Sinds een jaar ongeveer is hij wat zenuwachtig als hij merkt dat hij op wedstrijd gaat. Eerst uitte dat zich in wat kammen met de voorbenen bij het vlechten en niet goed stil willen staan als het langer duurde. Dat is de laatste tijd steeds erger geworden. Zodra hij doorkrijgt dat hij de trailer op moet, wordt hij ontzettend vervelend: kammen, heen en weer drentelen op de wasplaats, happen/bijten in alles wat hij tegenkomt en meteen terugdeinzen omdat hij straf verwacht, superveel mesten, springen en steigeren door de stal heen, kortom: hartstikke zenuwachtig. Laden is vervolgens helemaal geen probleem en het reizen zelf ook niet. Moet hij na de rit nog even op de wagen wachten, dan schopt hij de trailer zowat uit elkaar. Hij vertoont geen angst of paniek en alle rust keert weder zodra hij uit de wagen komt. Na het rijden op de wagen wachten, is helemaal geen probleem. Dan staat hij rustig hooi te eten en wat om zich heen te kijken.
Het dominante gedrag vertoont hij nu ook als hij geen reden heeft om te denken dat we weggaan. Hij hapt, slaat en kamt met poetsen, opzadelen, stappen aan de hand en buiten zetten. Consequent straffen heeft alleen effect op het moment zelf: hij houdt dan 2 seconden op met het gedrag en begint daarna opnieuw. Straffen doe ik met een tik op de neus, tik met zweep op benen of borst, knietje in de buik of een draaiende kneep in de hals (alsof ik terugbijt). Toch wordt gedrag steeds vervelender.

Wie vertelt me wat ik fout doe en hoe ik dit moet oplossen?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:15

ik denk zelf dat je niet zozeer iets fout doet.. kan het zijn dat het paard met rijden onder het zadel, of in de trailer of onder het vlechten of wat dan ook iets vervelends heeft meegemaakt? of misschien dat hij ergens pijn heeft? je ziet het vaker dat paarden met zadelen of poetsen of wat dan ook heel vervelend zijn omdat ze weten dat ze moeten rijden en ze ergens pijn hebben. maar wel voor je willen werken dus zodra je er op zit geen kick meer geven.. en gewoon het werk doen. ik zou zeggen laat je paard eens na kijken door een DA of fysio of weet ik veel wie. mij is altijd geleerd; altijd pijn uitsluiten voor je verder gaat... en vraag je daarom ook af of straffen wel zin heeft! heeft hij nergens last van en is het gewoon asociaal gedrag? misschien helpt het dan om grondwerk te doen? vraag dan wel advies ban iemand die daar echt verstand van heeft!

succes ermee!

Showpony

Re: Zenuwachtig voor reizen en dominant gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:29

Hoi hoi,

je hebt pb :)

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:17

Donna je hebt gelijk hoor. Paard wordt elke 6 weken behandeld door een goede fysio/osteopaat en heeft sinds een halfjaar een aangemeten zadel op zijn rug liggen, waarover DA, fysio en verschillende zadelmakers heel tevreden zijn.
Iets vervelends heeft hij niet meegemaakt, het is 'gewoon' steeds een beetje erger geworden.

Iedereen ook bedankt voor de pb's!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:37

dan is misschien grondwerk een oplossing? weer even laten zien wie de baas is... moet wel goed gebeuren anders heeft het geen zin... weet niet of je hier zelf ervaring mee heb of iemand anders die je kent??

succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:46

het kan een vicieuze cirkel zijn: paard doet vervelend, onbewust raak jij op je hoede omdat hij vervelend doet, dat voelt je paard weer en wordt daardoor nog vervelender etc.

Je zou ook eens kunnen proberen hem te belonen als hij het goed doet, ipv straffen als hij het verkeerd doet. Dus staat hij stil zonder te bijten, schrapen oid, al is het 1 seconde, dan meteen belonen. Soms kan het ook averechts werken als je overal maar op reageert. Het paard kan zo ook op een negatieve manier aandacht vragen en krijgen. Bijv. als mijn paard tegen de deur gaat slaan omdat ze heeft gezien dat ik met een lekker hapje aan kom, dan draai ik me om en loop weg en ga om een hoekje staan. Dan houdt ze op en loop ik naar haar toe en krijgt ze haar hapje. Begint ze voor die tijd weer te slaan, dan krijgt ze niks en verdwijn ik weer. Dit herhaal ik tot ze zeer ongeduldig, maar niet slaand, op mij blijft wachten. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Misschien kun je ook eens proberen om hem compleet te negeren en stug door te gaan met waar je mee bezig bent. Zo kort zetten dat hij jou niet kan happen, schrapen/kammen reageer je niet op, heen en weer drentelen reageer je ook niet op, tenzij hij stil staat, dan meteen belonen met je stem, rustig "braaf", of "goedzo" zeggen, meer niet en gewoon weer rustig doorgaan en het ongewenste gedrag zo veel mogelijk negeren. Zo leert je paard dat zijn negatieve gedrag hem niets oplevert en ander gedrag hem een beloning oplevert. Je moet bliksemsnel zijn, dus bedenk van tevoren hoe je gaat reageren op welk gedrag. Je moet binnen 3 seconden belonen, anders legt een paard de link niet tussen zijn gedrag en jouw beloning. Jij reageert dus als hij zijn negatieve gedrag niet laat zien, maar het gedrag laat zien wat jij graag wilt zien (stil staan, niet schrapen, niet happen etc.)

Je kunt hem ook gewoon eens invlechten zonder dat je naar wedstrijd gaat. Desnoods doe je het een week lang elke dag. Ipv hem op de trailer te laden, ga je na het vlechten gewoon longeren in de bak oid. Misschien doorbreek je zo de link die hij kennelijk legt met het wedstrijdrijden. Bovendien ben je zelf ook rustiger omdat je niet weg hoeft en kun je het een beetje met de franse slag doen.

En kan hij het niveau echt wel zo makkelijk aan als jij zegt? Als het een intelligent paard is, weet hij wat er komen gaat en maakt hij zich daar misschien wel druk om. Hij gedraagt zich dan in de ring omdat hij voor je wil werken, maar vreet zich van tevoren op. Tel daar bij op dat hij voor elke uiting van nervositeit op een pijnlijke manier afgestraft wordt, ipv dat hij er bij geholpen wordt door een rustige, leidende ruiter die vertrouwen uitstraalt en hem op een positieve manier benadert en rustig laat zien wat gewenst is en wat niet en dan heb je misschien een verklaring voor zijn gedrag.

(sorry voor het lange verhaal)

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 00:13

Fijn juist Agnes dat je zo uitgebreid bent! Mijn tenen zijn inderdaad langer nu als ik moet gaan vlechten, ik weet immers wat er komen gaat en zie zijn gedrag dan misschien wel uitvergroot. Kan me goed in je mening vinden en ik zie het eigenlijk wel zitten. Ga er morgen direct mee aan de slag! Maar dan had ik bedacht om wel klaar te maken voor vervoer en dan op de trailer te zetten, daar te voeren en even te laten wachten, en dan er weer uit. Alleen dat stukje wat steeds mis gaat dus steeds, en dan belonen.
Hoe bedoel je dat laatste stukje, over het werk? Hij weet inderdaad wat er komen gaat, werken, en dat doet hij graag. Dan zou je juist verwachten dat hij 'blij' is als we gaan rijden toch?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:29

Je kunt hem inderdaad ook op de trailer zetten na het vlechten (is alleen even de vraag of dat voor hem niet meteen al te veel is, maar dat weet je zelf het beste). Eigenlijk moet je het niet zo ver laten komen dat het mis gaat. Dus is hij met laden al onrustig, laad hem dan eerst weer uit, stap een rondje en stel hem op zijn gemak. Is hij rustig, dan weer opnieuw de trailer in en even alle deurtjes aan de voorkant open laten misschien? Zo kan hij naar buiten kijken. En de klep ook even open, zodat hij achteruit weer weg kan.

Zelf zou ik hem pas voer geven (=beloning) als hij zich echt heel rustig en voorbeeldig gedraagt met laden en vast staan. Hij moet ook gewoon op jouw stem en door jouw aanwezigheid rustig blijven. Na het vastzetten ook bij hem blijven en hem kort kalmeren (aaien, met je stem, rustig praten). En niet te lang vastzetten, desnoods 5 of 10 seconden dat hij rustig is, belonen met je stem of hem even aaien over de hals en meteen weer uitladen. Je kunt hem ook eerst even vasthouden en niet vast zetten. Dit opbouwen totdat hij langer rustig blijft staan en hem dan voer geven. Als dat allemaal goed gaat, zou je ook eens ergens heen kunnen rijden, hem uitladen, inladen en dan weer naar huis. Kost bergen tijd, maar het is voor het goede doel he.

Ja, dat stukje mbt aan het werk gaan is een lastige. Paarden worden tegenwoordig zo gefokt dat ze werkwillig zijn, maar tegelijkertijd kunnen ze het daardoor soms geestelijk of lichamelijk toch niet goed aan. Ik vind 9 jaar en dan ZZ-L lopen al heel wat, als je bedenkt dat paarden pas met een jaar of 8 zijn uitgegroeid. Het kan lijken of hij het makkelijk doet, en hij werkt misschien graag voor je, maar het kan toch even te veel van het goede zijn, waardoor hij zich van tevoren druk maakt. Ik vraag me ook af of paarden zo'n lang geheugen hebben dat ze voordat ze de trailer in gaan, al weten hoe of wat. Het kan natuurlijk wel, als je regelmatig wedstrijd rijdt, zal hij het vast wel weten, ook door het hele ritueel van invlechten, poetsen, etc.
Maar ja, als je wedstrijden rijdt, dan is dat gewoon een gegeven. Het is dan aan jou om te zorgen dat het zo comfortabel mogelijk gaat en dat hij er rustig onder blijft. Vandaar natuurlijk ook je post hier. Soms kun je ook ergens aan werken zonder dat je precies de oorzaak weet.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 00:28

Ik rakel de boel weer even op :o
Het gedrag op de wasplaats is een stuk verbeterd toen ik aan de slag ben gegaan met tips van enkele bokkers (waarvoor veel dank!). Vlechten gaat zonder problemen, ik kan weer ellenlange poetsbeurten houden zonder gedrentel. Hij verzet wel eens een voet en knabbelt nog wel eens stiekem op het touw, maar dat is niet zo'n punt. Wel in de gaten houden natuurlijk, dat het niet erger wordt.

Wel is hij nu een keer mee geweest naar mijn trainer (2u op de trailer, voor het eerst dat hij er zo lang op moest) en heeft daar de trailer zowat afgebroken. Bij aankomst moest hij nog even op de wagen blijven wachten (hij zou er op stal gaan maar die was nog niet opgestrooid, zou hooguit een kwartier duren). Ik dacht er iets vreselijk miswas, hij sloeg met 2 benen tegen de klep, probeerde te stijgeren, om te draaien, stond te kammen met beide voorbenen en sloeg met zijn hoofd alle kanten op. Heel de trailer en auto gingen op en neer. Toen ik het deurtje opendeed, bleek hij helemaal niet in paniek, maar oh zo boos. Hij wilde ERUIT en wel METEEN! Gauw losgemaakt en uitgeladen en hij was meteen op zijn gemak... Is dat nu dominantie? Een soort 'ik wil iets, dus moet het ook'? Hij oogt totaal niet angstig maar er is natuurlijk wel een zekere mate van stress. Heb het advies gekregen om hem nog eens mee te nemen en dan te laten staan tot hij rustig wordt. Maar hij gaat zo vreselijk tekeer, ik ben bang dat hij zichzelf zwaar beschadigt en de trailer ook. Hij wordt ook niet rustig als ik bij hem ga staan. Ja heel even, maar daarna moet ik zelf uitkijken voor rondvliegende hoeven en kopstoten. Wat moet ik hier nu mee?
Als hij na het rijden op de trailer moet wachten, staat hij rustig aan zijn hooi te knabbelen. Hij is net zo onrustig als hij de halve dag buiten heeft gestaan en dan pas op de trailer gaat (dus het is geen overtollige energie van lang op stal staan, die hem in de weg zit of zo).