tips gevraagt voor pony die bang is voor (deur)openingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

tips gevraagt voor pony die bang is voor (deur)openingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:18

Heb gisteren een pony gekocht die bang is om door (deur) openingen te gaan.
Gisteren met de bezichtiging liet diegene ook zien wat ze deed. Diegene wilde haar uit stal halen en de pony bleef op de plek staan diegene deed wat stapjes naar achteren en weer vooruit en toen ging het wel. Ook gaf diegene aan dat ze de laatste maand (heeft in de handel gecirculeerd) waarschijnlijk klappen heeft gehad omdat ze heel bang met dr hoofd is, als je je arm maar iets omhoog doet, gooit ze dr hoofd angstig omhoog loopt wat naar achteren en laat het oogwit wat zien (dus echt angst) zelfde met een deken opgooien en zadel opdoen enzo. Diegene had de pony ook los in het gangpad staan omdat diegene bang was dat ze zou gaan hangen door het drukke gedoe met haar hoofd. Pony bleef braaf op de plek staan tijdens het poetsen en opzadelen alleen als ze weer ergens van schrok dr hoofd omhooggooien en 2 kleine pasjes naar achteren. Proef gereden en dat ging super dus pony gekocht. 1e probleem trailerladen, ging er niet op. 2 man een arm om dr kont heen en haar er zo op 'geduwt' naja op de trailer gewoon vast gezet alles goed gegaan, uitladen was ook geen probleem. Toen kwamen we bij dr stal aan. Weer stilstaan en in dr achteruit, ik naar dr toegelopen naast haar gaan staan en haar zo proberen mee te krijgen, maar de vooruit was ze echt kwijt ze kon alleen nog maar naar achteren. Iemand erbij gevraagt om er even achter te lopen en toen ging ze er gelukkig wel in....
Vanavond ging ik haar even poetsen en ff losgooien om haar een beetje te leren kennen en dat ze de omgeving wat leert kennen.
Ging er al heen met dat zal wel wat worden haha, maar ze liep keurig zonder poespas de stal uit en ging keuring mee door de deur naar de poetsplaats. Dus wil haar laten staan niet vast vanwege het eventuele hangen ging ze lopen :s en \ze wilde niet blijven staan, gelukkig was vriendlief mee en die heeft haar voor me vastgehouden zodat ik de deken enzo af kon doen en poetsen. Dit ging allemaal wel goed en ze was lang zo schrikkerig niet met haar hoofd!! Toen dacht ik laat ik haar dan meteen maar kennis laten maken met de wasplaats (vierkant gedeelte wat iets breder is als een gewone stal wel net zo lang en van voren gewoon helemaal open, staan 2 ijzeren hele dikke ronde palen aan de voorkant waar je de pony tussen vast kunt zetten normaal gesproken) en daar gingen we weer, ze moest door de palen heen en ze had bedacht dat ze dat niet wilde.... hup weer in zn achteruit.. tegen haar schouder aangeduwt toen ze stug stil bleef staan, maar ze is al 19 jr dus dat kende ze ging keurig opzij maar niet vooruit :s gelukkig was er iemand op stal en die liep erachter. Ze stond er eindelijk en toen bedacht ze dat ze eruit wilde dus ze wil langs me heen en ik geef een ruk je aan het touw zo van euhh blijven staan, schiet de veiligheids sluiting v/h halstertouw los dus mevrouw liep 'braaf' de spuitplaats af. Ik weer geprobeerd (want als ik dan toegeef word het alleen maar erger denk ik ) dus weer een poos staan martelen alleen (meisje was alweer verder gegaan) en na 10 min bezig te zijn geweest stonden we dus helemaal achter in de gang en ik kreeg haar niet meer naar voren zodra ik druk gaf ging ze naar achteren, liet ik het touw fieren bleef ze stil staan en kwam ook niet vooruit en als ik naast haar ging staan en wilde haar mee geleiden naar voren stond ze ook weer in de achteruit..... Toen kwam gelukkig het meisje weer langs en die heeft me weer geholpen de wasplaats op te komen, haar weer gekeerd zodat ze weer goed op de wasplaatst stond haar 5 sec stil laten staan uitraard goed beloont en toen mocht ze eraf... maar hoe kan ik dit allemaal alleen voor elkaar krijgen.....aangezien ze dus 19 is en ik niet haar achtergond verder weet, weet ik dus ook niet of dit nog te corrigeren is...
Mocht er iemand zijn die denkt dit kan ik verhelpen, laat het dan a.u.b. horen via PB
Of iemand die met probleem pony's werkt en die denkt dit is een uitdaging (de meeste gaan namelijk rennen maar zij loopt achteruit)
Ga er (voorlopig) geen geld aan uitgeven om het te verhelpen dus je moet kosteloos willen komen dan stel ik kosteloos mijn pony beschikbaar...Als jullie verder tips hebben hoe ik dit zou kunnen oplossen hoor ik het erg graag!!!
Het gaat trouwens om een Welsh K voskleurige merrie...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:38

Dit hadden ze bij mij niet hoeven doen, dan ben ik misschien wel zielig naar ze, maar ze had allang geweten dat ik de baas ben en niet zij. ;) Nee ik had ze niet zo hard geslagen o.i.d. maar was ook niet het lieve zachtaardige baasje..

Het klinkt als een paard die weet dat ze de baas is, en zo dus alles voor elkaar kan krijgen. Oké als ze echt bang is, dan ga je niet lopen slaan en doen, maar stel der gerust en probeer het nog is. Ze moet dan weten dat er echt geen eng monster achter die opening zit ofzo.. Maar soms maakt ze hier ook misbruik van volgens mij, op die momenten moet je eigenlijk heel streng zijn. En mogen ze best een tik krijgen, niet op der hoofd natuurlijk maar bv. op de kont een klap van je hand. Als een soort zetje van kom op! ;) En gebruik je stem hierbij..

Raakt ze in paniek als je strenger (/bozer overkomt) wordt? Want zo kun je natuurlijk niet door gaan, je hebt zo altijd iemand nodig om wat met je pony te doen..

idylle

Re: tips gevraagt voor pony die bang is voor (deur)openingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:39

Ja dan raakt ze in paniek, dus ga haar zeker geen tik of wat ook geven, dit heeft niks met de baas willen zijn te maken van haar kant uit, ze is gewoon echt doodsbang.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:44

Dus altijd maar dat oogwit etc.?
Dan ben je er nog wel even tijd aan kwijt om haar over haar angst heen te helpen, het is dan belangrijk dat ze je eerst heel goed vertrouwt ;)

Dan moet je dus kijken wat voor manier het beste bij jullie past, hier is ook veel over op bokt te vinden. Succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:47

Heb idd al rondgezocht maar kom alleen maar tegen dat de paarden dan door de stalopening heen crossen als ze bang zijn... Dat is dus het tegen overgestelde van die van mij.
Als ik haar gewoon poets enzo heeft ze geen oogwit, tis alleen als ze iets moet doen wat ze eng vind, door een opening gaan enzo dus... Zit zelf al 20 jr in de paarden en kan een hoop zelf oplossen maar dit gedrag heb ik nog niet eerder meegemaakt maar vandaar dus dat ik wel zie dat het echt puur angst is en geen machtsspelletje van haar...

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:49

Vooral zelf rustig blijven zodat ze merkt dat jij er geen kwaad wil doen. Iedere goede pas meteen druk er af. Maar waar staat je pony? Als het in de buurt is wil ik best kijken of ik je kan helpen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:52

Ik bedoel zoeken op vertrouwensband krijgen, een leidersrol verdienen van je paard. Een NH manier wordt hier bijvoorbeeld veel gebruikt, zelf gebruik ik het eigenlijk nooit, maar het komt er op neer dat je dan grondwerk met je paard doet. En dit is allemaal in vrijheid, en dit schijnt ook goed te werken om het vertrouwen van te winnen. En zo kun je dus een leidersrol verdienen, waarin ze jou vertrouwt (en zo dus achter jou aan loopt door die opening heen).

Dit heeft met hun eigen gedrag te maken, en hun instinct. Het zijn kudde dieren met een leidende merrie en een drijvende hengst, als ze die niet hebben kunnen ze behoorlijk onzeker en angstig worden. Misschien dat jou pony ooit een keer wat heeft meegemaakt in zo'n deuropening (bijvoorbeeld langs heen geschuurd ofzo).

Ik zou dus zeggen zoek is rond op NH (Natural Horsemanship) en ik meen dat er hier ook een forum over is op bokt ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 01:18

Super bedankt voor je tip Marinke...
Heb haar vandaag idd even los in de longeerbak gehad.
Deed dat met mn verzorgpaardjes enzo ook vaak los in de bak opdrijven en niet veel later liepen ze mak achter me aan. Heb me er verder nooit in verdiept, maar neem aan dat als ze vrijwillig achter me aan lopen ik het wel goed zal doen (slordig van mezelf eigenlijk 'ik neem aan'' ) Draver zal je even Pb-en waar de pony staat.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:42

eerst oefenen met andere dingen: tussen 2 tonnen doorlopen kan bijvoorbeeld al heel eng zijn, zelfs tussen 2 balken doorlopen kan al teveel zijn. je moet helemaal bij het begin beginnen. en als ze je dan vertrouwd kun je langzaam steeds een stapje verder gaan. uiteindelijk zal ook de deuropening geen probleem meer zijn!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:43

PP -> OPG