paard bokt opeens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvettee_4

paard bokt opeens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:49

ik heb nu denk ik een jaartje ofzo een verzorgfjordje.
hij is normaal echt heel rustig en overal relaxed enzo, ook buiten doet hij gewoon normaal. Nu weet ik wel dat alle paarden met dit weer wat drukker zijn maar toch. nu komt het,
vorige week dinsdag ging ik rijden met hem. met andere erbij dat wel.
Ik was gewoon lekker aan het werk, beetje draven enzo. Toen opeens was ik bijna bij de opening van de bak, draait die zich een kwartslag om en begint te rennen, maakt een bok en ik lig ernaast.
Je kan best hard vallen van een fjord dat heb ik wel gemerkt nu. Ik heb toen 3 dagen met een zere rug gelopen.
die dagen erna dat ik hem heb gereden ging het super goed, nergens last van gehad en hij loep gewoon netjes.
afgelopen woensdsag was het weer zo ver. dit keer was de bak nogal bevroren dus was nogal bang om te vallen eigenlijk. Ik was alleen in de bak en was gewoon en beetje aan het rond hobbelen. Ik zaT in draf en opeens vanuit het niets galoppeerd hij aan en maakt een nogal hoge bok. gelukkig viel ik er niet af maar belande ik (ook niet zo fijn) voor op het zadel. Ben weer terug gaan zitten in het zadel en gewoon weer door gereden. 5 min. later ofzo begon hij weer, weer indezelfde hoek galoppeerd hij hard aan en maakt een bok, dit keer zonder goed afloop. Ik lag er dus naast. onwijze lastvan me rug natuurlijk weer maar ik moest opstaan om hem te pakken en ik was alleen. nadat ik er naast lag liep hij vrolijik verder alsof er niks was gebeurd.

nu zeggen sommige mensen die hebben gehoord wat er is gebeurd dat ik hem beter eerst kan longeren voor het rijden. Hij mag niet gelongeerd worddden vanwege zijn benen. Dus dan maar losgooien ofzo. maar helpt dat wel? Ik bedoel hij is verder helemaal niet druk ofzo met rijden maar opeens gaat die gewoon gek doen.
wie heeft een oplossing of misschienw el hetzelfde probleem en hoe lossen jullie dit op?

heijstek

Re: paard bokt opeens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:03

waarom mag je hem niet longeren?
doet hij dit telkens op hetzelfde punt?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:07

Zadel goed?
Tanden goed?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:10

Probeert hij je niet gewoon uit?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:54

Als hij het vroeger niet zo deed zou ik eerst ook denken aan wat zou er mis kunnen zijn , tanden, zadel,singel, of iets dergelijks, maar het zou ook kunnen zijn da je gewoon te weinig controle over je paardje hebt tijdens het rijden, da je er dus eigenlijk net iets te weinig van verlangt, je paard zoekt een leider die hij dan niet vindt en dat kan ook leiden tot zo'n gedrag.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:03

Telkens in het zelfde hoekje?
Of telkens ergens anders?

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 16:31

het was dit keer wel elke keer in dezelfde hoek,
zoals ik al zij doet hij dit dus nooit dus denk niet dat het aan het zadel zal liggen, ik heb wel controle over hem, ik kan hem wel aan met rijden. ik doe hem nu een jaar denk ik ongeveer en er is nog nooit zoiets voor gekomen, hij is altijd braaf enzo.
ik mag hem niet longeren omdat hij hoefkatrolontsteking (ofzoiets) heeft gehad. hij mag wel gereden worden maar niet gelongeerd en ook mag ik niet met hem springen.

edit, denk niet echt dat het aan zijn tanden ligt want dan zou die in de keren die er tussen zaten het ook wel gedaan moeten hebben of niet soms?
ik denk dat het een beetjedoor het weer komt, een vriendin verzorgt een tinker en die is normaal ook heel relaxed en nu bokt hij veel en doet heel onrustig.
maar ik hoef niet echt te weten eigenlijk waar het aan ligt (naja wel beetje) maar ik zoek meer naar een oplossing. of hoe ik dit kan voorkomen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:41

Je kunt alleen maar een oplossing vinden als je weet waarom hij het doet. Het kan joligheid zijn, beetje de kou,verveling maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij last heeft van zijn hoeven. Ivm. HKO mag hij niet gelongeerd worden maar is het dan wel verstandig om hem in een bevroren bak aan het werk te zetten?

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:11

jaa dat weet ik ook wel maar het helpt mij niet als iedereen allen maar gaat zeggen waarvan hij/zij denkt dat het van kan komen, snap je wat ik bedoel? en ik heb niet echt gewerkt ofzo.. heb alleen een beetje gestapt en een drafje gedaan. de eerst keer dat het gebeurde was de bak gewoon normaal, toen was er nog geen ijs ofiets, de 2e keer was hij pas bevroren, dat staat er ook bij, en toen heb ik wat rond gehobbeld (staat er ook in)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:28

misschien bij een bepaalde draaing dat het zadel niet goed komt te liggen? ik neem aan als je hem rijden dat hij spieren ontwikkeld en dat zijn zadel misschien anders kan gaan liggen! ;)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:28

Yvettee_4 schreef:
jaa dat weet ik ook wel maar het helpt mij niet als iedereen allen maar gaat zeggen waarvan hij/zij denkt dat het van kan komen, snap je wat ik bedoel? en ik heb niet echt gewerkt ofzo.. heb alleen een beetje gestapt en een drafje gedaan. de eerst keer dat het gebeurde was de bak gewoon normaal, toen was er nog geen ijs ofiets, de 2e keer was hij pas bevroren, dat staat er ook bij, en toen heb ik wat rond gehobbeld (staat er ook in)

Juist wel moet je de oorzaak achterhalen, anders kan je niets aan het symptoom gaan doen...
Dus mensen die met je mee willen denken over wat de oorzaak kan zijn, zijn op de goede weg.

Als het in dezelfde hoek gebeurt kan het of zijn dat hij ergens van is geschrokken en wegvluchtte,
en dat het nog een keer gebeurde, puur omdat hij ontdekte dat het kon..
Dan is het een kwestie van doorpakken en die hoek goed gaan nemen.

Een paard veranderd heel erg kwa vorm, qua bespiering, bv door ander voer en/of beweging dan in
de zomer, dan kan idd het zadel opeens gaan knellen wat het anders nooit deed. In dat geval zal je
een ander goed passend zadel moeten aanschaffen.

Als het paardje zere tanden heeft en je (onbewust) misschien aan de teugels trok en daar een pijnreactie op hebt gekregen, en dat kan makkelijk vaker gebeuren (met niet passend zadel ook),
dan zal de tandarts moeten kijken of er haken in de weg zitten..

Dus je kan wel zeggen dat je niet wil horen wat de oorzaak is, maar juist dat MOET je weten, anders
kan je er verders niets mee.