Paard komt hard op je af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaToer

Paard komt hard op je af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:16

Hoi,
Ik heb een probleem,
Mijn paard komt dreigent op mij af, als ik haar los doe in de bak en erbij in ga staan en een beetje met een zweepje 'tik' op de grond of in de lucht. Om haar een beetje te laten lopen. Komt ze in galop op me af. Ik heb geprobeerd haar weer van me weg te sturen, door geluid te maken met het zweepje. Maar dat maakt haar niets uit. Toen kon ik nog net opzij springen. Dit is me een paar keer overkomen, een tijdje terug gebeurde dit en ik dacht gister: "laat ik haar nog eens los laten, ze zal wel niet zo raar meer doen."
Hebben jullie misschien een idee, hoe ik dit moet gaan aanpakken?
Laatst bijgewerkt door DaToer op 19-12-09 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Girl In The Mirror

Re: Paard komt hard op je af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:20

Ik denk dat je paard zich bedreigd voelt doordat jij hem opjaagt met de zweep. En terecht, ik ben er geen voorstander van om paarden los te gooien en dan opjagen met een zweep. Als ze niet uit zichzelf wilt lopen, ga dan rijden onder het zadel of longeer.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:28

Ik zie dit eerder als dominantie. Leer haar eerst wie de baas is, mijn paard doet hetzelfde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:29

het dier loopt toch niet over je heen?

wat is het probleem dan?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:34

KiWiKo schreef:
het dier loopt toch niet over je heen?

wat is het probleem dan?

Zucht....

Ik snap dat je 't vervelend vind TS, al zou ik als paard-zijnde 't ook niet echt waarderen om rondgestuurt te worden
met een zweep.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:38

diepe zucht :D

ts moet het dier gewoon niet meer de rondte in sturen.......... ding maakt hier nu duidelijk bekend dat hij/zij dit niet grappig vind.....

Maar zolang het paard niet echt over je heen loopt heb je niet een probleem, alleen een vraagstuk waar je antwoord op moet zoeken

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:39

In de tekst staat ook: ik kan nog net aan de kant springen.
Als ze dat nou zou doen nou dan neem ik aan dat ie wel over d'r heen walst :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:40

misschien moet het paard dat dan maar eens doen om door te dringen ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:41

maar paarden zijn over het algemeen heel voorzichtig met mensen :)

en ontwijken ze als ze dat kunnen........... ergens is dat superieur gedrag, kan men ook wel dominant noemen :)

dreigen is voldoende :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:42

TS, sta je zonder zweep wel veilig of komt je paard dan nog op je af?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:43

:roll:

TS; ga grondwerk doen, zo te zien is de verhouding leider-volger niet goed.
En dat 't paard 't niet leuk vind hoeft nog niet te betekenen dat hij/zij zo maar over dr heen mag walsen.. Dat betekent nl dat je paard geen respect voor je heeft en als je paard geen respect voor je heeft kun je nog weleens veel verder van huis af raken..

DaToer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 20:46

NHevaVD schreef:
TS, sta je zonder zweep wel veilig of komt je paard dan nog op je af?

Zonder zweep is er niets aan de hand, Ik kon haar daarna zonder zweep in m'n handen. Gewoon met halstertouw op haar aflopen en meenemen. Ze loopt dan gewoon achter mij aan...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:48

Dus met iets in je hand word ze bang/dreigend?
Dan lijkt het mij persoonlijk logisch dat er iets is gebeurt wat geen goede herinnering heeft
achtergelaten bij je paard.

DaToer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 20:56

NHevaVD schreef:
Dus met iets in je hand word ze bang/dreigend?
Dan lijkt het mij persoonlijk logisch dat er iets is gebeurt wat geen goede herinnering heeft
achtergelaten bij je paard.

Nee, dit doet ze alleen als ze los is in de bak.. Met rijden, opstappen is ze niet bang voor een zweep.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:10

Hannah_Menno schreef:
:roll:

TS; ga grondwerk doen, zo te zien is de verhouding leider-volger niet goed.
En dat 't paard 't niet leuk vind hoeft nog niet te betekenen dat hij/zij zo maar over dr heen mag walsen.. Dat betekent nl dat je paard geen respect voor je heeft en als je paard geen respect voor je heeft kun je nog weleens veel verder van huis af raken..

Weet jij hoeveel signalen het paard wellicht al heeft gegeven aan TS dat ze het niet prettig vond? Als je respect wil hebben van je paard, begin dan eerst met respect te hebben voor je paard. Als jij vanuit respect voor je paard rekening kunt houden met haar voorkeuren, zul je met de zaken die echt van belang zijn misschien net dat beetje meer krediet krijgen van je paard. En dat betekent uiteraard niet dat je maar aan alles toe moet geven, maar als het gaat om simpele dingetjes als op een (kennelijk irritante manier) met een zweep bewegen, of bijvoorbeeld aan een paard te frutten dat daar niet van houdt, dan kun je dat toch gewoon laten? Dat doe je toch ook voor een goede vriend(in)? Waarom dan niet voor je paard?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:14

Mijn paard deed dit in het verleden ook. Niet zo extreem, maar wel de kont indraaien en piepend wegsprinten als ik haar wilde laten draven. Het was bij Mone geen angst, maar meer frustratie. Ze vind het zo vreselijk saai, en ergens denk ik dat ze zich ook wel onderdrukt voelt als ik dat doe. Dus ik "jaag haar niet meer op".
Als ik haar wil laten lopen, dan maak ik er een oefening van, en probeer ik haar zoveel mogelijk met lichaamstaal aan te sturen. De longeerzweep gebruik ik enkel als mevrouw de kantjes er weer eens vanaf loopt. En dan nog raak ik haar nooit.