Paard is niet altijd even braaf.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annetm

Paard is niet altijd even braaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:15

Heey bokkers, (:)

Het paard wat ik nu rijd is niet altijd even braaf.
Je zou kunnen zeggen dat ze heel wat stukjes opvoeding heeft gemist.
Voorbeelden daarvan zijn; moeilijk uit de wei te halen, tijdens poetsen
opeens heel erg graag trekken om los te komen en nog meer van zulke
dingetjes. Het rare is dat zodra ik er op zit en aan 't rijden ben, ze (gelukkig :+ )
heel erg braaf is. Ze heeft me tot nu toe nog nooit iets geflikt.

Naja, hebben jullie tips? Ik probeer nu al zo consequent mogelijk te zijn,
maar wat extra hulp is altijd welkom! :D

billionache

Re: Paard is niet altijd even braaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:17

Misschien een 'standaard'antwoord, maar misschien moet je eens beginnen met VD, clickertraining oid ? :)

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:25

Nou dat kan best eens een idee zijn, Joycebunny. Ik heb er geen ervaring mee maar VD spreekt me in dit geval wel aan. Ik denk dat dit ook de band verbeterd en je paard meer respect voor je krijgt? Misschien dat dat al een heel stuk scheelt idd!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:28

Idd, je paard gaat je zien als zijn leider :j
zou wel een lesgever oid raadplegen hiervoor, zeker als je geen ervaring hebt ;)

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:45

Ik ken zo 1,2,3 niet iemand die hier ervaring mee heeft, maar ik zit me ondertussen al even te oriënteren [GVL] FAQ Vrijheidsdressuur (lees dit eerst!). Ik zal morgen eens kijken hoe ze op de basis reageert (stap draf op commando etc.) en als 't niet gaat zal ik hier ook zeker niet alleen in verder gaan ;) Andere tips zijn nog altijd welkom!!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:54

Tips? Hmm, die van mij was in het begin helemaal niet geïnteresseerd in me. Heb de stemhulpen van de basis gewoon aan de longe aangeleerd. Daarna belonen. Voor de andere oefeningen heb ik aangeleerd met snoepjes. Maar op lange duur werd ze happerig en deed ze het niet meer voor mij maar voor de snoepjes, dus heb ik deze afgebouwd en vervangen door stembeloning :)

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:50

Nou vandaag is 't niets geworden door de dikke laag sneeuw, dus heb d'r lekker laten staan vandaag. Nu maar wachten wanneer 't weer wat beter is.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:51

Idd, ben vandaag zelf ook niet naar Beauty geweest :n

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:20

Mijn Tips:

Negeer je paard gewoon.
Helemaal niks doen, gewoon doorgaan met je werk.
Dat heb ik ook wel eens gedaan met een pony op de manege.
Die ging trappen en bijten en alles.
Ik ging het zadel halen, en ik kwam terug.
Ze was helemaal rustig.
Daarna ik leg het zadel erop, helemaal bijten en doen.
Ik loop weer weg en ze is weer rustig echt grappig :P

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:25

Als het paard echt zo doet om aandacht te krijgen kan de manier van alovej idd van toepassing, omdat ze dan weten dat ze aandacht krijgen als ze vervelend doen. Dan moet je idd negeren maar belonen als ze braaf is, zodat ze merkt dat ze enkel aandacht krijgt als ze lief is.
Maar het kan ook zijn dat dit aan het karakter van het paard zelf ligt en dan heeft negeren niet veel zin denk ik, omdat hij dan kan gaan denken dat het mag en dat is juist niet de bedoeling ;)

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:28

Ik moet zeggen dat ik 'zich niet wil laten vangen' en 'hangen', nou niet bepaald dramatische problemen vind. Dat zijn beide dingen die even tijd nodig hebben en een consequente reactie van jou. Paarden die zich niet graag laten vangen hebben dat in zich, daar kun je heel weinig aan doen. Je kunt altijd met voer aankomen, maar daar los je het probleem niet mee op.
Het gaat vooral om je instelling. Als je het paard in de wei ziet staan moet je niet denken: 'Ik wil zo rijden, dús je moet nu komen', maar 'Als je komt, zouden we kunnen rijden'. Probéér ervan uit te gaan dat je niks met hem wil doen.
Zorg dat hij altijd een halster omheeft, zodat als je bij hem bent, met het halstertouw vast kan klikken. Als je ook nog in de weer bent om het halster om te krijgen, leer je een paard echt aan om niet in de buurt bij zijn hoofd te komen. Als je ze eenmaal hebt, 'geven ze zich meestal meteen over'.

Bij dat hangen moet je heel gestructureerd even HEEL boos worden. Zo boos dat hij er een beetje van schrikt. Probeer er een beetje achter te staan. Hij kan niet trappen, want hij heeft al zijn gewicht op zijn achterbenen. Met even HEEL boos zijn, bedoel ik stemverheffing, boos kijken (klinkt misschien raar, maar als je boos kijkt krijg je meteen een boze houding, je spant je schouders etc. probeer maar uit) en als hij blijft hangen een tik op de kont. Als ie dan weer rustig staat, moet jij alle spanning in een keer laten varen (vandaar dat EVEN boos zijn) en gewoon verder gaan waar je mee bezig was, alsof er niks gebeurt is. Geen issue van maken, want dat heeft het effect voor hem.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:34

misschien een cursus volgen bij emiel voets? dat is een erg fijn systeem om beter met je paard om te kunnen gaan. ik zelf heb 4 cursussen gedaan en ben er heel tevreden over! ik kan nu beter een paard aan pakken als hij iest doet wat niet mag.