steigeren/bokken aan 't halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lott__

steigeren/bokken aan 't halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:46

Ik heb een verzorgpony en 't is zo gezegd een pony met een gebruiksaanwijzing. Ze heeft een hengstenketting en ze is erg drammerig. Rijden doe ik niet, omdat dat gewoon gevaarlijk zou kunnen zijn. Ze kan flink bokken enzo, dus ik wacht nog wel even tot ik haar ga rijden.

Maar als ik met haar ga lopen aan het halster, gaat ze direct klooien. Draven, steigeren, bokken etc. Ik dacht eerst dat dit over zou gaan, ik dacht dat ze me uit testte, maar het is dus nog steeds zo. Ik vind het nu gewoon gevaarlijk worden om met haar te gaan lopen, dus ik doe het nauwelijks meer.
Dit gedrag vertoont ze in de bak. Op het erf heb ik het niet uitgeprobeerd, aangezien er veel auto's staan en er komen er ook altijd wat aanrijden. Stel ze doet dan hetzelfde, kan het nog gevaarlijk worden ook.

Ohja, ze krijgt bij mij trouwens wel beweging. (longeren/bijzetten) Dit gaat steeds beter en ze reageert goed op mijn stem ed. Maar stappen aan het halster gaat écht gewoon niet.

Heeft iemand tips oid?

Vonekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:22

Wordt ze wel eens los gegooit in de bak waar jij met haar probeert te lopen? (dan zou ze de bak kunnen zien als een plek waar je, je mag uitleven). Hoe oud is ze? Hoeveel uur beweging krijgt ze per dag? Wat voor voer? Er zijn heel veel dingen waardoor het drukke gedrag zou kunnen ontstaan.

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:17

Inderdaad, komt ze buiten en wat is haar leeftijd? Verder pakken wij het meestal aan door met een springzweepje naast het hoofd te lopen (springzweep hoog houden dat ze het kunnen zien). Doen ze een valse streek dan is het pats, een klap op het hoofd. (Echter doen we dit enkel bij valse paarden en niet bij paarden die het uit angst etc doen, dat is namelijk ook een mogelijkheid)

aeolusnr1

Re: steigeren/bokken aan 't halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:14

dit is duidelijk een dominantie probleem, veel grondwerken, en zeker de problemen niet ontlopen.
Doe dit samen met iemand die daar kennis van heeft, een goede instructeur/paardentrainer.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 03:39

Ook ik raad grondwerk aan. Uiteraard met begeleiding!

Aangezien je toch ook al bezig bent met een hengstenketting; bij mij heeft het dualy halster van Monty Roberts heel veel geholpen. Maar ook daar moet je niet zo maar mee gaan proberen want het is een erg scherp halster.

Klinkt alsof het paardje moet gaan leren wie de baas is. Nu is zij dat en dat kan alleen maar gevaarlijker worden!
Hoop dat je er wat aan gaat doen. Als je in de buurt van Den Haag woont wil ik best langs komen om basis grondwerk oefeningen te laten zien.

Succes!

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 19:08

zodiacje schreef:
Ook ik raad grondwerk aan. Uiteraard met begeleiding!

Aangezien je toch ook al bezig bent met een hengstenketting; bij mij heeft het dualy halster van Monty Roberts heel veel geholpen. Maar ook daar moet je niet zo maar mee gaan proberen want het is een erg scherp halster.

Klinkt alsof het paardje moet gaan leren wie de baas is. Nu is zij dat en dat kan alleen maar gevaarlijker worden!
Hoop dat je er wat aan gaat doen. Als je in de buurt van Den Haag woont wil ik best langs komen om basis grondwerk oefeningen te laten zien.

Succes!

Bedankt voor het aanbod, maar daar woon ik helaas niet dichtbij. Maar ik ken wel iemand die er veel verstand van heeft en goed met zulke dieren kan werken. Ik zal het haar wel vragen.

Ze (de pony) begint wel een beetje door te krijgen wie de baas is. Met longeren gaat het super en ze luisterd goed naar me. Maar aan 't halster dus niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:11

Meid, meid...en het is een verzorg paardje?? Waar is in dit verhaal de eigenaar(es) van dit dier??
Die zou jou nooit alleen mogen laten met dit paard, of je op z'n allerminst moeten helpen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:06

Hoe is ze zonder Hengstenketting ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:11

Geen halster, maar hoofdstel in en als ze zo doet, een rukje geven..dat leert ze dan wel af, goed kort houden en geen ellenlange lengte geven met de teugels. Leer haar achter je te blijven met lopen en als je stil gaat staan, moet zij dat ook en niet doorlopen.

Als dat helemaal goed gaat, kan je halster proberen.