In de winter word mijn paard vervelend. Tips gevraagt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

In de winter word mijn paard vervelend. Tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:15

Haai,
Zoek functie gebruikt maar niks nieuws gevonden. Helaas.

Hier het verhaal:
Ieder jaar komen er meerdere problemen terug bij mijn paardje zodra het koud word.
Probleem 1: Met rijden is hij nu erg druk. In het begin moet ik hem echt goed bij me houden anders begint hij de bak door te race en te bokken. Ook springt hij dan met 4 benen in de lucht. Ik rijd hem in het begin ook wamr met een zweetdeken op waardoor het al iets minder is geworden.
Longeren van te voren is ook geprobeert. Aan de lijn is hij rustig en lief als ik opstijg en aandraaf dan begint hij vaak. (niet elke keer dat ik rijd hoor. Maar het komt voor)

Probleem 2: Mijn paard staat overdag lekker met vriendjes buiten. Kan hij lekker rondlopen en spelen. Hij staat gemiddeld 9 a 10 uur buiten. Op stal begint hij nu weer aardig te vervelen. Dat doet hij door middel van herrie maken in zijn stal. Hij trapt flink tegen de staldeur soms zo hard dat hij de boer in het woonhuis wakker kan krijgen
Vorig jaar had ik hem ook langer buiten laten staan om te kijken of dat misschien iets zou zijn (heb wel eens gehoord dat dit kan zijn vanwege alleen willen staan of meer ruimte willen)
Bij deze poging is de poging mislukt. Hij is over het hek gesprongen en naar stal gerent.
Ook heeft hij genoeg hooi waar hij de hele nacht mee kan doen.
EDit:"Hij krijgt helemaal geen krachtvoer. Alleen maar hooi dus daar kan het niet aan liggen

Wie o wie geeft mij tips
Laatst bijgewerkt door Ash_ op 15-12-09 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:17

Met deze temperaturen voelen paarden zich wat prettiger, en worden de meeste paarden zichzelf, de een uit dit wat meer dan de ander. Wat geef je kwa voer?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:21

Kan hij niet met een vriendje dag en nacht buiten staan?
Dat hij in zijn eentje dat niet leuk vind begrijp ik wel :j
En wat al gezegd is wat geef je qua voer?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:22

Klinkt mij als een paard dat veel te veel krachtvoer krijgt en daardoor stuiterd met rijden en ook zijn stal uit wil stuiteren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:22

ELK paard word wat frisser in de winter,
de een wat meer dan de ander natuurlijk.
misschien voor het rijden eerst even een paar rondjes longeren?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:23

femke27 schreef:
Klinkt mij als een paard dat veel te veel krachtvoer krijgt en daardoor stuiterd met rijden en ook zijn stal uit wil stuiteren.

als hij te veel krachtvoer krijgt.. uiteraard minderen dan!
klinkt idd gewoon hartstikke logisch toch :?

sharir

Re: In de winter word mijn paard vervelend. Tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:28

nou die van mij is net zo. Ik ben ook weer aan het stuiteren.
krijgt nog steeds hetzelfde kwa voer. Ze zijn altijd wat jolig.
Ik merk dat als ik hem warm houd het minder is. Maar dan nog kan hij zich ontpoppen tot een sprinkaan. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:29

_Bitje_ schreef:
ELK paard word wat frisser in de winter,
de een wat meer dan de ander natuurlijk.

Dit klopt niet helemaal, er zijn genoeg paarden die het hele jaar door koel in hun kop blijven.

Maar het klinkt idd als een paard dat teveel krachtvoer krijgt in tegenstelling tot wat hij aan energie kwijtraakt dmv werk etc. Dus daar zou ik wel even op letten. En krijgt hij hooi op stal? Denk dat als hij een lekkere bult hooi heeft waar hij de hele nacht mee kan doen, hij lang niet zoveel herrie zou schoppen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:30

Hij krijgt helemaal GEEN krachtvoer. Hij krijgt alleen maar hooi.

Buiten dag en nacht is bij ons op stal geen optie.

Als het aan het voer zou liggen was ik er ook wel opgekomen maar hij krijgt simpel weg amper te eten :P

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:31

Meschien in zijn stal iets ophangen waarmee hij zich bezig kan houden?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:31

Ash_ schreef:
Hij krijgt helemaal GEEN krachtvoer. Hij krijgt alleen maar hooi.

Buiten dag en nacht is bij ons op stal geen optie.

Als het aan het voer zou liggen was ik er ook wel opgekomen maar hij krijgt simpel weg amper te eten :P

Dan is dat het probleem....... Een paard meot veel eten tegen verveling

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:33

Aan kracht voer natuurlijk.
Zoals in de begin post te lezen is. Hij heeft de hele nacht onbeperkt hooi.

In zijn stal heeft hij een lik-it en een jollybal maar hier doet hij niks mee.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:45

Gewoon frisheid en paard heeft meer energie omdat dit zijn ideale temperatuur is. zelfs mijn slome haf in de zomer is nou voorwaarts. Heeft niks te maken met voer wel met stalling want dan bewegen ze niet of nauwelijks en als ze eruit komen dan willen ze ook gewoon even uitleven en als dat toegelaten word dan blijven ze het doen. wat het ook kan zijn is dat het zadel niet goed ligt dekje is koud etc zijn zoveel dingen om op te zoeken wat het kan zijn. ;)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:48

Wat ik trouwens deed bij zulke paarden is vooral niet inhouden maar extra vooruit drijven wille ze crossen kunnen ze het krijgen dus net zo lang totdat jij zelf het genoeg vind dus zorgen dat jij de baas bent dan maar een paar keer een hijgend zwetend paard maar bij mij deden ze het niet meer

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:49

Waarom laat je hem onder de man niet even lekker rennen voordat je gaat draven? Gewoon lekker een stukje galopperen zodat hij zijn ei kwijt is. Als hij dan klaar is, dan pak je hem op.
Zelf had ik een paard die daar ook last van had, daar galoppeerde ik ook altijd eerste een minuut of tien mee. Werkte prima. Daarna was hij altijd goed controleerbaar en braaf.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:49

Qua rijden is zijn zadel en tuig helemaal nagekeken. Weet zeker dat het frisheid is.
Maar wat kan ik hier tegen doen?

Op stal is helaas niet mogelijk om ook in de nacht buiten te staan. Tog is het heel lang goed gegaan zonder dat hij begon met trappen tegen de deur. Maar nu begont het weer.

Zelf zat ik te denken aan zo'n breed hooi net voor aan de muur te hangen met kleinere gaten. Doet hij er langer mee en hoeft zich niet te vervelen. Wat denken jullie?
Heb ook wel eens gehoord over een mat tegen de staldeur aan hangen. Werkt dit?

Hij word trouwens ook gewoon genegeert zodra hij dit doet maar dit haalt ook niks uit

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:50

Dat galoperen is indd een goede. Ga ik binnen kort even uit proberen

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:58

Hee Ash!

Ik heb ook zo'n stuiterbal gehad! Bij mij heeft het sowieso heel erg geholpen om m'n paardje te scheren in de winter. Hierdoor zat ze veel beter in haar vel en deed ze ook niet meer zo raar. Daarnaast heeft het galloperen voor het rijden bij mij ook altijd goed geholpen. Vaak maakte ze een paar gekke sprongen of trok ze een sprintje en dan was het weer oké.
Misschien kun je zorgen voor wat meer afleiding in de stal? Bijvoorbeeld zo'n speelbal ophangen, of een liksteen. Het hooinet wat jij noemt is ook een goede denk ik!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:21

Hij heeft indd al een jollybal en 2 likstenen :P

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:22

sja als hij echt niet snachts buiten mag, dan zou ik op zoek gaan naar uitdagende spelletjes voor hem. heel klein beetje biks in een fles omhoog hangen in de stal bv (dan moet hij de fles kantelen om aan de brokjes te kunnen), een speelbal in de stal, een brokjesbal,... (jollybal heeft ie blijkbaar...)

wat doet hij trouwens overdag in de weide? is hij dan ook heel uitbundig? en wilt er een ander met hem spelen of zijn de anderen voornamelijk saaie oudjes ofzo?

eens lekker laten galoperen voor het rijden, kan inderdaad ook deugd doen, maar je kan ter afwisseling ook gewoon eens op de grond met hem spelen waarbij hij gekke sprongen mag maken enz.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:27

Buiten staat hij met een leeftijdsgenoot die samen erg speels zijn. De hele dag zijn ze flink aan het stoeien en rennen met zijn tweeen.

Grondwerk en spelletje met hem doe ik ook. Hij is zowieso van de afwisseling maar dan nog blijft hij heet onder het zadel.
Galloperen ga ik zeker proberen.
Voer mag hij helaas niet te veel. Hij is te zwaar en word snel hoefbevangen. :(

Wat een paard met een gebruiksaanwijzing he :P

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:32

mja dat moet je afwegen natuurlijk... mijn pony mag ook niet veel voer, maar met zo'n fles met wat brokjes in, is ze ruim een uur of twee bezig en dan heeft ze amper een handje brokken eruit gekregen...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:00

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:04

doe maar 4,5 in dit geval; je wilt hem tenslotte zo lang mogelijk aan het werk houden en hij mag niet zoveel hebben...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:29

Ik heb nu ook zo'n paardje. Wij dansen deze winter vrolijk door de bak ;) Hij gaat nu altijd het eerste kwartier dribbelen. Wat ik doe is hem flink naar voren rijden, hooguit 2 voltes instappen en meteen aandraven, anders word mijn pony echt vervelend. Daarna is hij vaak weer rustig en braaf. Paarden die fris zijn willen gewoon heel graag lopen.