Aanleren hoofd naar beneden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nona_Kuda

Aanleren hoofd naar beneden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 01:18

Hallo Bokkers,

na 12 jaar niet gereden te hebben, en helemaal uit het wereldje te zijn ben ik 3 weken geleden weer begonnen.

Wat wil nu: ik heb moeite gekregen met het omdoen van het hoofdstel. Het halster lukt me wel.
Sylvia is een Fries van 4 jaar oud, je begrijpt dus wel dat het hier om een groot paardje gaat.
Maar daarin tegen, kan ik haar nog veel aanleren.

Vroeger had ik een D ponytje, daar redde ik mij perfekt mee. Ik moet ook wel zeggen ik was toen stukken zelfverzekerder, en had lak aan hoe het eruit zag waneer ik bezig was met mijn Browney.

Wat ik mij nu eigenlijk afvraag is, heeft iemand tips/adviezen voor mij om Sylvia haar hoofd naar beneden te leren doen, waneer ik haar haar hoofdstel om wil doen?

Alvast bedankt, en ik hoop wat te horen.

Groetjes, Marije.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:36

AP --> OPG

siskeh

Re: Aanleren hoofd naar beneden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:39

je kan je paard leren te wijken voor druk, en dat kan ook met hoofd naar beneden :j
Ik heb hetzelfde probleem met mn frieze dame, zij doet dat omdat ze nog veel spanning heeft...

Je kan met een snoepje ook vrij makkelijk je paard zijn hoofd sturen (al werkt dat bij mn fries ook niet zo :+ )

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:06

Hilli schreef:
AP --> OPG

Oo oo, wat betekend dat:o.

Ben nieuw hier ken dat niet.

Groetjes

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:08

siskeh schreef:
je kan je paard leren te wijken voor druk, en dat kan ook met hoofd naar beneden :j
Ik heb hetzelfde probleem met mn frieze dame, zij doet dat omdat ze nog veel spanning heeft...

Je kan met een snoepje ook vrij makkelijk je paard zijn hoofd sturen (al werkt dat bij mn fries ook niet zo :+ )

Hai,

Bedankt vor je reaktie.

Maar waar kan die spanning vandaan komen dan?

En zal het eens met een snoepje proberen ;) .

En wat leuk heb je ook een Fries?

Groetjes

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:50

Pff jahh, waar komt de spanning vandaan :')
Als ik dat eens wist was ik waarschijnlijk een wereldberoemde paarden"fluisteraar" geweest...

Bij mijn ene paard kwam de spanning puur van het omdoen van het hoofdstel, hij deed zijn hoofd niet echt omhoog, maar hij liep altijd weg :+

De frieze dame vertrouwd de menseheid gewoon niet zo, heeft het idee dat ze altijd alles zelf op moet lossen, het halster gaat nog, maar met het zadel staat ze helemaal stijf van de spanning (inclusief opblazen)en is ze niet meer los te krijgen...

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:54

Mijn paard heeft ook wat moeite met het hoofdstel indoen, ze loopt achteruit, doet haar hoofd omhoog en doet haar mond niet open.
Ik gebruik nu ook gewoon een paar korreltjes biks, en aangezien ze veel van eten houdt, werkt dat heel goed.
Ik heb haar ook nog niet zo lang, 3 maanden ofzo, dus misschien vertrouwt ze het nog niet helemaal, wat bij die van jou ook zo kan zijn?

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:29

siskeh schreef:
Pff jahh, waar komt de spanning vandaan :')
Als ik dat eens wist was ik waarschijnlijk een wereldberoemde paarden"fluisteraar" geweest...

Bij mijn ene paard kwam de spanning puur van het omdoen van het hoofdstel, hij deed zijn hoofd niet echt omhoog, maar hij liep altijd weg :+

De frieze dame vertrouwd de menseheid gewoon niet zo, heeft het idee dat ze altijd alles zelf op moet lossen, het halster gaat nog, maar met het zadel staat ze helemaal stijf van de spanning (inclusief opblazen)en is ze niet meer los te krijgen...

Hai,

ja ik merk idd dat ze erg alert is als ik even uit dr gezichtveld raak.

Nu moet ik ook zeggen dat ze nog maar weinig gewend is.

Ze is nog minder als 30x bereden en nu zo'n 6x naar buiten geweest.

Maar Sylvi is niet zon standaard Fries. Ze is behoorlijk vlot, in alles. Haar pas, haar wil om t eleren, echt alles.

Wel is ze erg onrustig met het borstellen, en idd met het opzadellen ook, hahaha.

Ik laat de singel ook lekker door de boer doen :D .

groetjes

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:30

myrzzaa schreef:
Mijn paard heeft ook wat moeite met het hoofdstel indoen, ze loopt achteruit, doet haar hoofd omhoog en doet haar mond niet open.
Ik gebruik nu ook gewoon een paar korreltjes biks, en aangezien ze veel van eten houdt, werkt dat heel goed.
Ik heb haar ook nog niet zo lang, 3 maanden ofzo, dus misschien vertrouwt ze het nog niet helemaal, wat bij die van jou ook zo kan zijn?

Ja ik denk dat dat zeker een rol speelt!

En heb vandaag ook geoefend, met brokjes. Proberen haar de term Laag aan te leren.
Dat ging wel lekker.

Ga het gwn de komende weekjes even verder oefenen.

Bedankt voor je reaktie.

Groetjes

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:55

Ik dacht al meteen het ergste van dit topic (weer een topic over 'aan de teugel' lopen), maar gelukkig gaat het heel ergens anders om!

Ik zou een beetje aan het parelli-en gaan met haar, dan leert ze je te vertrouwen, verder veel oefenen, ook een hoofdstel om als je niet gaat rijden. Gewoon elke dag even omdoen, misschien is het een bepaalde associatie.

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:03

hyppolyte schreef:
Ik dacht al meteen het ergste van dit topic (weer een topic over 'aan de teugel' lopen), maar gelukkig gaat het heel ergens anders om!

Ik zou een beetje aan het parelli-en gaan met haar, dan leert ze je te vertrouwen, verder veel oefenen, ook een hoofdstel om als je niet gaat rijden. Gewoon elke dag even omdoen, misschien is het een bepaalde associatie.

Hai!!

Bedankt voor je reaktie.

Jaaaa :D , ik had het boek er al bij gepakt(Paarden trainen ad hand). daar staat veel Parelli in.

Dank je wel.

En gelukkig viel het topic mee heh :P !!

Grtjes Marije

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:13

Haha leuk. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Fries van 6. Heb hem nu 7 mnd en wat heb ik hem al veel geleerd. Ik ben zelf niet zo groot en ALTIJD dat koppie omhoog met hoofdstel indoen AAARGHHH!!! Was erg verwend met snoeppies dus dat heb ik niet gedaan. Ben eerst met borstelen enzo begonnen dat zodra hij zelf zijn hoofd omlaag deed ik het commando LAAG zei. En dan belonen. Eigenlijk koppel je dus een commando aan gewenst gedrag wat ie spontaan doet. Daarna dat dus ook herhaald met het hoofdstel in doen. Nu doet ie vanzelf zijn hoofd omlaag zodra hij het bit in heeft en dan beloon ik hem daar ook voor.

Ook hij was erg onrustig met zadelen enzo. Was wrs altijd erg grof gedaan. Stond echt te poepen en te trillen. Ik ben begonnen met een deuntje neurieen. Dan blijf ikzelf kalm en daardoor hij ook. En alles heel kalm, laten zien waar je mee aan komt, veel tegen hem praten, zeggen: het is goed jongen, weet je nog? Het is niet eng. (Ja ik l*l hem de oren van zijn kop :+ ) Nu kan ik hem zadelen zonder moeite. Misschien zet ie nog 1 stap. Maar dan zie je hem bedenken: oja, het was niet eng! Hoofd borstelen was ook iest wat ie mij niet toevertrouwde. Hij is begonnen mijn dochterje van 4 dat toe te staan en met zijn hoofd naar beneden te komen voor haar. Inmiddels kan ik het nu ook.

Vertrouwen. Dat is het kernwoord. Jij vertrouwen in je paard (en jezelf). Het paard vertrouwen in en op jou!

En hoe bereik je dat? Rust, consequent zijn en (wat bij ons hielp) vaste volgordes! Zodat het paard weet waar hij aan toe is. Inmiddels kan ik wel eens wat andere volgorde aan houden, maar veelal is het: hoeven krabben (L-voor, L-achter, R-voor, R-achter), rechterkant borstelen, linkerkant, manen kammen, staart borstelen, met zachte borstel hele lijf, dan hoofd. Dan zadelen en dan hoofdstel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:23

En geduld :j.
Nou moet ik zeggen dat het bij mij niet echt uitmaakt of ze die kop omhoog gooien (de fries bij ons doet het ook nog wel eens), ik kom er evengoed wel bij :D. Maar die van mij is nu gelukkig goed opgevoed, dus die houdt haar hoofd netjes op dezelfde hoogte.

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:31

Zilfstar schreef:
Haha leuk. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Fries van 6. Heb hem nu 7 mnd en wat heb ik hem al veel geleerd. Ik ben zelf niet zo groot en ALTIJD dat koppie omhoog met hoofdstel indoen AAARGHHH!!! Was erg verwend met snoeppies dus dat heb ik niet gedaan. Ben eerst met borstelen enzo begonnen dat zodra hij zelf zijn hoofd omlaag deed ik het commando LAAG zei. En dan belonen. Eigenlijk koppel je dus een commando aan gewenst gedrag wat ie spontaan doet. Daarna dat dus ook herhaald met het hoofdstel in doen. Nu doet ie vanzelf zijn hoofd omlaag zodra hij het bit in heeft en dan beloon ik hem daar ook voor.

Ook hij was erg onrustig met zadelen enzo. Was wrs altijd erg grof gedaan. Stond echt te poepen en te trillen. Ik ben begonnen met een deuntje neurieen. Dan blijf ikzelf kalm en daardoor hij ook. En alles heel kalm, laten zien waar je mee aan komt, veel tegen hem praten, zeggen: het is goed jongen, weet je nog? Het is niet eng. (Ja ik l*l hem de oren van zijn kop :+ ) Nu kan ik hem zadelen zonder moeite. Misschien zet ie nog 1 stap. Maar dan zie je hem bedenken: oja, het was niet eng! Hoofd borstelen was ook iest wat ie mij niet toevertrouwde. Hij is begonnen mijn dochterje van 4 dat toe te staan en met zijn hoofd naar beneden te komen voor haar. Inmiddels kan ik het nu ook.

Vertrouwen. Dat is het kernwoord. Jij vertrouwen in je paard (en jezelf). Het paard vertrouwen in en op jou!

En hoe bereik je dat? Rust, consequent zijn en (wat bij ons hielp) vaste volgordes! Zodat het paard weet waar hij aan toe is. Inmiddels kan ik wel eens wat andere volgorde aan houden, maar veelal is het: hoeven krabben (L-voor, L-achter, R-voor, R-achter), rechterkant borstelen, linkerkant, manen kammen, staart borstelen, met zachte borstel hele lijf, dan hoofd. Dan zadelen en dan hoofdstel.

hai,

bedankt voor je mooie reaktie!!

Ja dat vertrouwen in mezelfd he, hahah.

Maar dat de oren van d'r kop l*llen ken ik. Ik praat altijd tegen d'r met een zachte kalme rustige stem(We hebben ook een pup, daar doe ik het zelfde bij :P ).

Maar zal het eens aanwennen, dezelfde volgorde, bedankt voor je adviezen.

Groetjes!

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:32

hyppolyte schreef:
En geduld :j.
Nou moet ik zeggen dat het bij mij niet echt uitmaakt of ze die kop omhoog gooien (de fries bij ons doet het ook nog wel eens), ik kom er evengoed wel bij :D. Maar die van mij is nu gelukkig goed opgevoed, dus die houdt haar hoofd netjes op dezelfde hoogte.

Nou ik heb een verlamming aan mijn arm, dus ja het maakt mij wel uit, want ben nu afhankelijk van een ander, en dat heb ik met de paardjes nog nooit eerder gehad, dus moet er snel uit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:32

mijn paard probeerde eerst ook onder het bit uit te komen door zijn hoofd weg te draaien en ging mij vervolgens in mijn nek staan kriebelen met zijn lip...heel slim van die heerlijke slijmerd, ik ben namelijk dol op gekriebel :D .....ik maak zijn bit nu altijd even warm en nu pakt hij het heel makkelijk.

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:05

RightOn schreef:
mijn paard probeerde eerst ook onder het bit uit te komen door zijn hoofd weg te draaien en ging mij vervolgens in mijn nek staan kriebelen met zijn lip...heel slim van die heerlijke slijmerd, ik ben namelijk dol op gekriebel :D .....ik maak zijn bit nu altijd even warm en nu pakt hij het heel makkelijk.

Hihihi, maar dat is idd erg lief!!

Dat mag ze van mij best doen :D .

Maar het punt is, ik kom er niet bij.
Dit ivm mijn verlamming aan mijn rechter arm.

groetjes.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:34

Nee dan moet je echt zorgen dat ie z'n koppie netjes omlaag houdt.

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 23:39

hyppolyte schreef:
Nee dan moet je echt zorgen dat ie z'n koppie netjes omlaag houdt.

Jaaaa, overduidelijk,haha.

Tis zo erg afhankelijk zijn van een ander.

het liefst rijd ik gewoon elke dag en nu ;( .

Liefs

Ohhh trouwens: (:) HET SNEEUWT HIER (:) !!!!!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:06

ik bedoel dat je het bit ook aantrekkelijker kan maken....maar je kan je arm helemaal niet optillen?
bitloos rijden is dan misschien de oplossing zodat je minder tot niet afhankelijk bent met op zadelen.

hier ligt ook een pak sneeuw! :j

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:09

RightOn schreef:
ik bedoel dat je het bit ook aantrekkelijker kan maken....maar je kan je arm helemaal niet optillen?
bitloos rijden is dan misschien de oplossing zodat je minder tot niet afhankelijk bent met op zadelen.

hier ligt ook een pak sneeuw! :j

Hai,

bedankt voor je reaktie(wederom ;) ).

En kan me arm een beetje optillen, maar niet ver.
Heb een verlamming in mijn gehele arm.
Zenuw is bij mijn geboorte kapot getrokken door de arts.

En de sneeuw wordt steeds meer hier!!!

Groetjes

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:12

Oei, daar wordt je niet blij van, zo'n arts :n! Ik wil ook sneeuw, er valt hier altijd maar heel weinig sneeuw (N-H), het is nu ook al voornamelijk weggesmolten, is ook meer ijs -O-, ik denk dat ik maar bij jullie in de sneeuw kom spelen :):)! Ik hoorde dat er donderdag wel 20cm sneeuw gevallen was!

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:23

hyppolyte schreef:
Oei, daar wordt je niet blij van, zo'n arts :n! Ik wil ook sneeuw, er valt hier altijd maar heel weinig sneeuw (N-H), het is nu ook al voornamelijk weggesmolten, is ook meer ijs -O-, ik denk dat ik maar bij jullie in de sneeuw kom spelen :):)! Ik hoorde dat er donderdag wel 20cm sneeuw gevallen was!

JAAAA klopt!! We hadden enorm veel sneeuw, nu nog trouwens.
Ma kan niet rijden door de sneeuw |( , en das jammer!
Maar NH is niet zo heel ver hier vandaan, of maak ik mezelf nu belachelijk :o !

Friesland is toch bij NH in de buurt. Woon hier nog maar net, mocht ik totaal fout zitten, is dat mijn excuus.

Xx

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:26

Oooh ja, }:0 en je mag wel hier komen spelen in de sneeuw btw :+

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:34

Het al eens in spiegelbeeld geprobeerd?
Halster/ hoofdstel in de andere hand?