Hulp bij omgang groen paard en bange vriendin.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LipsLikeSgr

Hulp bij omgang groen paard en bange vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 00:16

Hallo.

Ik maak me zorgen over een vriendin van mij, en ook om haar paardje. Ze heeft sinds kort een friese ruin. Bijna 4 jaar, zadelmak, en o zo braaf voor zo'n jong beestje.
Helaas is het geval dat die vriendin haar paard eng vindt. In de omgang, maar ook met rijden. Zelf is ze nog niet zo ervaren kwa rijden, en het paard ook niet. (Nee, ik vond het ook geen goed idee, een groen paard en onervaren meid, maargoed)
Paard springt nogal weg, logisch, beestje is nog niks gewend. Vind alles spannend.
Maar slaat niet, bijt niet, trapt niet. Vriendin is dus echt bang voor het paard zelf, zijn groenheid. En waarschijnlijk voelt haar paard dat ook aan.
Nu wil ik haar graag helpen ervoor te zorgen dat ze toch een band met haar paard krijgt, en dus niet meer zo bang voor hem is.
Dat ze vertrouwen in elkaar krijgen.

Zowiezo ben ik er voor, om het rijden eerst te laten, en veel, heel veel met hem te grondwerken. Longeren (met en zonder touw, zodat hij ook op haar lichaamstaal en houding leert reageren), tegen hem praten.
En "enge" dingen tevoorschijn halen. Soort schriktraining. Bijv paraplu e.d.

Hebben jullie misschien ideeen, met hoe ik haar verder op weg kan helpen?
(Gelieve ervaringen, tips en ideeen, dat het voor haar geen slim idee was om zo'n jonge fries aan te schaffen, snapt iedereen nu (eindelijk, achteraf) ook.)

Alvast bedankt!

ikke20

Re: Hulp bij omgang groene fries en bange vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:18

wandelen daardoor leert hij op je vriendin te vertrouwen en zei op hem
verder lekker met hem spelen leer hem leuke kunstjes poetsen kroelen enz. daarbij probeer of ze op een andere paard beter kan leren rijden en ook minder bang te worden een fries is zeker niet een makkelijk ras om te rijden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:19

Als ze het paard niet wil verkopen (wat het beste zou zijn), zou ik het paard verder door laten rijden door een ervaren ruiter. Dat kost geld, maar dan krijgt het paard iig een goede basis mee. De eigenaar dan kan na verloop van tijd onder begeleiding van de ervaren ruiter er weer eens een keer opstappen. De ervaren ruiter kan vertellen hoe je bepaalde dingen met dat paard het best op kan lossen etc.

Daarnaast om de angst ook op de grond kwijt te raken is grondwerk, wandelen, longeren en dat soort dingen natuurlijk prima.

Maar én bang op de grond én bang er op is een moeilijke combi... Het is een stuk goedkoper het paard te verkopen en een ouder doodbraaf dier er voor terug te kopen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:18

Ik denk dat een deel van de problemen kan worden opgevangen door een goede opvoeding van haar paard door haar.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikte.
Zij moet leren om de "leider" te worden en dan zal zij meer vertrouwen krijgen in haar paard omdat ze dan leert wat ze moet doen in alle situaties en haar paard zal rustig blijven omdat hij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen. Ik spreek uit ondervinding.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag ze niet van hen aanvaarden en moet ze dan corrigeren maar moet zij doen tov hen. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet zij vermijden en bij hem aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in hun relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud. Voor dit opvoedings aspect is veel grondwerk inderdaad een goed idee.
Zoek eventueel hulp bij iemand die veel belang hecht aan dit opvoedingsaspect, vooral western ruiters doen dit, en opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken.

Voor het rijtechnische aspect zou ik adviseren om een goede trainer te zoeken die ook regelmatig zelf op haar paard wil rijden, zo wordt haar paard ook verder getraind.

Jessix

Re: Hulp bij omgang groen paard en bange vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:06

Paard laten doorrijden door een meer ervaren ruiter. En je vriendin moet gewoon heel veel andere leuke dingen met haar paard gaan doen. Lekker tutten en wandelen. Wat grondwerk, etc.

Je hebt het zelf al gezegd, het is inderdaad niet zo'n handige combinatie. Maar hopelijk maakt ze er het beste van!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:23

Laat een instructeur/paardentrainer 1x per week eens langskomen, oefen dan grondwerken, nageeflijkheid, wijken voor druk, achterwaarts gaan, leiden en begeleiden, ....
zo krijg je telkens elke week nieuwe oefeningen die je dan heel de week zelf verder kan inoefenen, en zo bouw je dan steeds elke week een beetje meer op.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:51

ik ben zelf ook een tijdje bang geweest voor mijn paard, maar mijn paard was wel "gemeen" naar mij toe, ik was niet onervaren, heb altijd pony's gehad, maar ben een lange tijd uit de "grotere paardjes" geweest, dit was een paardje die wat hoger in het bloed staat, 1,5 jaar letterlijk, bloed, zweet en tranen, en nu gaat het sinds een half jaar zo ontzettend goed, ik ben zo ontzettend blij dat ik heb door gezet, ben helemaal gek van hem,... Terwijl meerdere mensen zeiden dat ik hem moest verkopen e.d. Die van mij was een stuk jonger als die van haar, ik ben met poetsen begonnen, daarin moest ik bij hem ook mn vertrouwen terug krijgen, daarna kleine wandelingetjes alleen op het terein, en grondwerk, hierin heb ik begeleiding gezocht, dit heeft echter niet mogen baten, en ben zelf verder gegaan, en nu kan ik met hem langs de weg wandelen, wapperen met een plu'tje naast zn hoofd, ik kan zn hoefjes optillen, en gewoon de stal in lopen, normaal zou ik dit alleen doen als ik levens moe was, want hij sloeg het licht uit mn ogen! Als ze het echt wil, doorzetten! En van jou heeeel erg lief dat je haar wil helpen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:53

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:56

zoo herkenbaar...
Ik had dit ook maar alleen tijdens het rijden..
Ik had mijn paard al 2,5 jaar voor ze werd ingereden.. ik wilde het zelf doen maar knalde er meteen af (ze raakte in paniek) daarna weggebracht en binnen een maand zat alles erop..

Ze was echt mega braaf en deed geen stap verkeerd..

Maar ik durfde er niet meer op.. Jankend ging ik erop.. vreselijk.. ik was zoooo bang voor mijn eigen lieve merrie...

Met heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel tijd en vooral ook veel begeleiding ben ik nu zover (na 2 jaar) dat ik alleen durf te rijden ook als ze wat frisjes is. Ik ga met haar naar de manege met de trailer en rijd onderlinge wedstrijdjes.

Mijn advies; Geef vooral niet op en geef het de tijd, echt een ruime tijd! Als ze van het beestje houd overwint ze dit ook wel. Vraag goede begeleiding. Hoeft niet eens iemand te zijn die les geeft maar gewoon dat er maar iemand bij je is om je mentaal te steunen. Als er iemand aanwezig is tijdens de omgang/rijden met het paard is geeft steun...

Grondwerk is inderdaad een goede. Eerst aan de hand vertrouwen opbouwen!

Suc6 met je vriendin :)

Sayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:31

Hallo

Wandelen en veel poetsen zal mogelijk helpen.
Weet niet waar jullie wonen, maar anders is
www.equidact.nl misschien wat voor haar
Het is een heel leuk adres, heb er zelf ook les.

Succes
Patricia