Dominante shetlandhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zaar

Dominante shetlandhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:29

Hallo allemaal,
ik heb 2 verzorg shetlanders Harry en Remi.
Harry is heel erg dominant, hij is ong. 8 jaar oud en best klein (onder de 1 meter.)
hij is niet erg aan mensen mensen gewend. ik ben hem een beetje aan het trainen maar ik heb wat problemen:

als ik met hem aan het halster loop dan duwt hij tegen mij aan.
hij steigert vaak dicht bij mij. (hij is dan nog kleiner dan dat ik ben :D )
hij wil als ik met hem loop wilt hij gewoon niet meelopen.

ik heb al ong 5 jaar ervaring met paarden maar ik weet niet wat ik hieraan kan doen.
op boze manier 'nee' zeggen reageert hij niet op...
misschien heeft het er ook mee te maken dat ik hem pas vanaf augustus ken, ik ga meestal om de week naar ze toe.
misschien is longeren iets wat kan helpen?
ik hoop dat iemand mij kan helpen..

alvast bedankt,
zaar

114677

Re: Dominante shetlandhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:46

welkom in de wereld van de shetjes:P,
Als hij niet reageert op het boze nee zeggen moet je misschien wat harder zijn. En grondwerk doet ook wonderen weet ik uit ervaringen.
succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:25

Als nee zeggen niet helpt is het tijd voor het strengere werk, een flinke schop onder zijn kont zou ik eens proberen, hoef je als je het goed doet maar 1x te doen.. Beter dan 10x lopen klooien (ook voor het paard trouwens).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:40

Dit is meer iets voor SMP.
OPG-->SMP.

zaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:24

troi schreef:
Als nee zeggen niet helpt is het tijd voor het strengere werk, een flinke schop onder zijn kont zou ik eens proberen, hoef je als je het goed doet maar 1x te doen.. Beter dan 10x lopen klooien (ook voor het paard trouwens).

Dat soort dingen doe je niet! dat is dierenmishandeling om het maar even grof te zeggen!! :(

zaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:25

114677 schreef:
Als hij niet reageert op het boze nee zeggen moet je misschien wat harder zijn. En grondwerk doet ook wonderen weet ik uit ervaringen.
succes

Thanxx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:28

zaar schreef:
troi schreef:

Dat soort dingen doe je niet! dat is dierenmishandeling om het maar even grof te zeggen!! :(

hangt er vanaf of je het goed doet.
juiste moment is héééééél belangrijk.
Kan zelfs zo zijn dat het dierenmishandeling is om te soft met een paard om te gaan.
Wanneer een paard geen grenzen opgelegd krijgt of consequent worden onderhouden, kan deze héél gevaarlijk worden én uiteindelijk naar de slager moeten...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:40

Kijk eens hoe hij met jou omgaat.. Stel je voor dat het een groot paard was dat zo naar je steigert.. Totaal geen respect heeft dat kleintje, en dit is absoluut niet grappig omdat hij zo klein is..

Bij tijd en wijlen op zijn plaats zetten kan geen kwaad mits het gegrond is.. Kijk hoe paarden onderling reageren op elkaar, vaak veel harder...maar wel consequenter!

Ik heb zo'n ieniminie, en die had het geflikt om mij een keer een rake trap op mijn knieschijf en niet zo zacht ook. Hij heeft het een keer geweten.. Nu nooit meer op zijn donder hoeven te geven in bijna drie jaar tijd. Hij weet precies waar hij staat in de rangorde, is totaal niet bang of onzeker naar mij.. Kan voor/achter/naast/opzij lopen.. En is stapelgek op me..ik ook op hem...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:43

Gewoon een keertje aanpakken. Ik heb ook een Shethengst, bijna 3 jaar, en die wil nog wel eens bijten. Nou hij kan een mep verwachten hoor!
Dan is het ook gewoon weer klaar. Als hij in m'n kont bijt sla ik mn voet gewoon uit naar boven en bof, voelt hij het wel.
Nee, een mep verkopen is absoluut géén dierenmishandeling, dan mishandelden paarden elkaar onderling ook! _O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:10

114677 schreef:

Niks wereld van shetjes,
welkom in de wereld van niet opgevoede hengsten. Een niet opgevoede new forest doet precies hetzelfde.

Hengsten zijn geen speelgoed, en als je niet weet hoe je hier mee om moet gaan zou ik enkel verder gaan met directe hulp, niet vanaf internet.
Pony's opvoeden dient goed te gebeuren, anders krijg je dus dergelijke pony's

zaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 19:30

heel erg bedankt allemaal.
ik zal goed op het gedrag letten hoe hij met Remi (andere shet bij hem in de wei) omgaat,
ik ga vanaf vandaag strenger met hem zijn! *D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:06

Goed zo. Lief doen en knuffeltjes geven wil niet werken bij een Shetlanderhengstje dat vol in de groei is
en je dus wil uittesten. Inderdaad soms even een skup onder de kont zonodig, niet te lang wachten gewoon wanneer
hij aan 't klooien is zeg jij met je lichaam: NIETS DAARVAN. Snap dat je dit misschien 'zielig' vind,
maar het is pas zielig wanneer 't beestje zo onopgevoed is dat 'ie afgemaakt moet worden... :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:13

Ik heb met 2 jarige hengste gewerkt, al ze stijgelerde of beten kregen ze gewoon een mep. Als ze stijgerde kregen ze bij mij een hengste ketting om... en als ze stijgerde kregen ze er een flinke ruk aan.

Als ze braaf zijn moet je dat natuurlijk ook duidelijk maken en belonen.

maar je moet heel streng zijn (nou heb ik het wel over hengsten van tussen de 160 en 180...)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:21

Peelie schreef:
Ik heb met 2 jarige hengste gewerkt, al ze stijgelerde of beten kregen ze gewoon een mep. Als ze stijgerde kregen ze bij mij een hengste ketting om... en als ze stijgerde kregen ze er een flinke ruk aan.

maar je moet heel streng zijn (nou heb ik het wel over hengsten van tussen de 160 en 180...)

idd, maar streng zou ik willen veranderen in zeer consequent. (dus niet 1 x toelaten en de andere x niet) Altijd dezelfde regels hanteren!

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:21

heb ervaring met hengsten zelf heb ik ook hengsten of ze nou onder de meter zijn of 180 het blijven hengsten en daar moet je heel consquent mee omgaan. een tip ga is kijken hoe ze zich in de kudde gedragen gaat er keihard aantoe! kan je er uithalen hoe je terug moet reageren. en ik moedig zeker niet aan om te slaan maar een stijgerende hengst kun je het beste laten schrikken door op het moment dat hij omhoog gaat heel onverwacht tegen ze voorbenen te tikken bijvoorbeeld met de achterkant van de zweep niet keihard natuurlijk wat ook wil helpen om iets zachts tegen ze hoofd aan te gooien natte spons og iets dergelijks. mijn eigen paardjes hebben dat nooit gedaan omdat ik ze altijd voor was al wilde ze wat doen en heb ze vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze zich moeten gedragen al zijn ze bij mensen in de buurt. grondwerk wil ook weleens helpen maar pas op want hengsten zijn geneigd om te gaan domineren. kortom jij moet de leider worden en hem zeker zijn zin niet geven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:24

superwoman schreef:
Peelie schreef:

idd, maar streng zou ik willen veranderen in zeer consequent. (dus niet 1 x toelaten en de andere x niet) Altijd dezelfde regels hanteren!

tjah streng en qonstequent is in mij ogen het zelfde...

als je streng bent laat je ook niet de ene keer het gedrag wel toe en de andere keer niet :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:38

Peelie schreef:
tjah streng en qonstequent is in mij ogen het zelfde...

Toch heb ik liever een consequente leraar, dan een strenge.
Ik hoop dat je dat gevoel van verschil begrijpt?
weet niet goed hoe ik het uit moet leggen eigenlijk :o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:07

tjah ik snap het...

consequent is idd misschien een beter woord ;)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:06

SMP -> OPG

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:00

Ik ben in dergelijke zaken heel simpel.
Paard lief voor mij, ik lief voor paard. Paard niet lief voor mij, ik niet lief voor paard.

zaar schreef:
troi schreef:

Ik nodig je van harte uit om mijn twee ponies even te komen bestuderen. Dan mag ik em nog een stamp onder z'n kont verkopen met alle kracht die ik in me heb, ik haal het niet bij hun hoor. :n

Paarden zijn ook niet lief voor elkaar als ze elkanders ruimte niet respecteren. Waarom moet jij het dan wel pikken en afwimpelen met een 'foei, mag niet' als hij jouw ruimte niet respecteert?

zaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:36

Citaat:
Paarden zijn ook niet lief voor elkaar als ze elkanders ruimte niet respecteren. Waarom moet jij het dan wel pikken en afwimpelen met een 'foei, mag niet' als hij jouw ruimte niet respecteert?

jaa, ik zal veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel strenger zijn! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:40

zaar schreef:
troi schreef:

Succes met je hengstje die jouw straks in je gezicht schopt... (:)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:46

zaar schreef:
Citaat:

jaa, ik zal veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel strenger zijn! :Y)
Jij vraagt raad, ik geef een antwoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:47

Boe roepen zal misschien ook wel helpen :+

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:34

Die van mij wil ook nog wel eens bijten of stijgeren, hij is een paar maanden geleden geruint(bij de vorige eigenaar).
Heb hem pas. Ik straf hem ook als hij bijt of stijgert naar me, maar tot nu toe helpt het nog niet echt, ik vind het moeilijk om te merken of hij bijt om te spelen of echt gericht. Hij kriebelt dan eerst wat met z'n lippen, maar dan nog moet je het 'spelend bijten' ook straffen? Dat doe ik nu dus wel, maar daarna voel ik me toch rot want ik wil dat helemaal niet. Ik heb het gevoel dat er zo juist geen band komt maar dat ligt dan aan hem, als hij bijt.. dan ben ik toch verplicht om hem te straffen/corrigeren?