Leider

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

riablaster

Leider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:22

hallo,

je hoeft dit verhaaltje niet echt grondig door te lezen!!
Mijn shet, een hengst, weet nog niet goed dat ik de leider ben:)
Dat komt, omdat ik bang ben dat hij me bijt. dat doet hij niet, hij vlooit,(hij komt met open mond op je aflopen, maar dan sta ik wel dicht bij hem, en dan vlooit hij, en dan wijk ik achter uit of als hij er aan komt ga ik opzij, of ik druk hem op zij en dan denkt hij dat het een spelletjes is) maar vlooien kan soms ook erg pijnlijk zijn. als ik hem ophaal uit het weiland, vlooit hij me en loopt voorop. soms stopt hij alsof hij wil zeggen: 'Kom je nou nog?' als ik met een touw hem bergeleid, weet ik zeker dat hij voor me uit rent.Dan denk ik dat hij langs mij rent en me van de zijkant wil bijten, dus dan stop ik en ik loop rond hem, want ik ben bang dat hij me bijt. als hij niet mee wil komen dan bij hem bij zn halster en wil ik hem meetrekken, maar hij weet niet wat ik bedoel. als ik een eindje bij hem vandaan sta komt hij wel op me aflopen.

om een wazig verhaal duidelijk te maken;

1. ik blijf een eindje van hem staan (in het weiland) dan komt hij naar me toe en vlooit hij me
2. loop ik terug naar het hek, vliegt hij voorop en blijft hij meerdere malen op me wachten
3. als ik hem met het touw bergeleid Ben ik bang dat hij me bijt, dus kijk ik om, duw hem weg, ontwijk hem, en stop ik en wijk uit.
4. en als hij me vlooit dan duurt dat heel lang, hij vlooit en hij vlooit maar.
5 als hij me vlooit, wijk ik ook achter uit bange omdat hij anders in mijn been vlooit.
6. en hij weet donders goed dat hij niet moet bijten: hij bijt dus niet express.
Hehe.

Nu mijn vragen;

Hoe laat ik merken dat ik de leider ben? Tips? oefeningen? ( dus, mij volgen, en als ik met hem bezig ben, dat hij zijn aandacht niet afleidt, en dat hij me nadoet, echt dat hij weet dat ik de leider ben)
hoe kan ik het beste commando's aanleren, zoals kom. (ik ben er al mee bezig geweest, alleen dat doet hij weer zijn eigen zin.
Groetjes rianne

Graag alleen positief advies, ik voed mijn paard op zoals ik dat wil, dus graag daar geen commetaar op A.U.B

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:55

Met vlooien bedoel je dat wat paarden bij elkaar doen, krabbelen op de schoft? Verder, waarom koop je een hengst als je er bang voor bent en uitwijkt? En als je zelf prima weet hoe je hem opvoedt, waarom vraag je het dan?

Meid, ik denk niet dat je alleen positief advies krijgt. Je pony moet weten waar zijn plaats is. Laat hem dat weten dan. Grondwerken misschien een optie? :)

Tigra_

Re: Leider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:31

Je moet duidelijker zijn. Als hij je "vlooit" en je wilt dan niet ben jij degene die zegt stop en kappen. Jij bent de leider en maakt uit wat hij bij jouw doet en wat niet. Door het toe te staan en hem bezig te laten tot dat hij vind dat het genoeg is dan voelt hij zich de leider. Want hij beslist immers wat er gebeurt.

Je moet duidelijker zijn en consequent. Daarbij moet je juis niet van hem weg gaan. Hij moet voor jouw wijken en jij niet voor hem. Ook daarin moet je duidelijk en consequent zijn en blijven.

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:05

Indd grondwerken. En knup hem maar gewoon aan een touw, hij moet gewoon met jou mee gaan lopen als jij dat wil. En niet andersom! Hij moet weten dat hij achter jou aan moet lopen, moet stoppen als jij dat wil. Gewoon streng zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:52

Waarom laatje je in hemelsnaam beknabbelen door hem? Als je niet wilt dat hij bijt moet je dus de kans daarop eerst maar eens minimaliseren, dus hij mag niet meer knabbelen.. Dat is echt geen grondrecht van een paard ofzo hoor! Het zou erg goed voor hem zijn om eens iets niet te mogen, dat is namelijk wat een leider doet, die stelt de grenzen en houdt de onderdanen eraan..

Samenwerken met een pony is leuk en aardig maar dat kan pas nadat je pony weet wat hij aan jouw heeft, als de rangorde duidelijk is. Tot die tijd moet jij op je strepen staan en superdominant zijn. Ten eerste maar eens aan het touw, loopt hij voor je uit? Prima, doe maar een paar stappen terug moet hij op je wachten, pas als hij dan weer naar je toe komt (en schuin achter je staat, je mag dan best een paar rukken uitdelen) ga jij weer vooruit (of loop desnoods de andere kant op als dit te subtiel voor hem is). Kan even duren, maar hij moet leren dat jij aangeeft waar jullie heen gaan en niet hij. Jij gedraagt je nu als de perfecte onderdaan van je pony..

Ik kan je erg aanraden om grondwerk lessen te gaan nemen, want je hebt volgens mij een slim dominantje..

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:10

Het zijn eigenlijk gewoon hengstenmanieren.
Staat hij met andere soortgenoten in de wei?
Het groomen wat jij vlooien noemt doen paarden onderling als ze elkaar lief vinden, dus hij zal je wel heel lief vinden

Misschien kun je het groomen eerder afkappen, zo voorkom je ook dat hij je gaat bijten.

Ik zou zelf het begeleiden aan het touw oefenen. Door er een spelletje van te maken.
Jij loopt en wanneer jij stopt moet hij ook stoppen. Laat een duidelijk stopteken zien. Loopt hij te ver vooruit, dan moet hij een paar pasjes achteruit. Als het goed is zal je pony hierna beter op je letten.

Verder is grondwerken inderdaad een goed idee.

Hoe oud is hij eigenlijk?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:20

riablaster schreef:
Hoe laat ik merken dat ik de leider ben? Tips? oefeningen? ( dus, mij volgen, en als ik met hem bezig ben, dat hij zijn aandacht niet afleidt, en dat hij me nadoet, echt dat hij weet dat ik de leider ben)
hoe kan ik het beste commando's aanleren, zoals kom. (ik ben er al mee bezig geweest, alleen dat doet hij weer zijn eigen zin.[/b]Groetjes rianne

Graag alleen positief advies, ik voed mijn paard op zoals ik dat wil, dus graag daar geen commetaar op A.U.B

dmv lichaamstaal.
Dat kun je leren door les.
Wanneer je dat niet doet is de kans groot dat je verkeerde signalen geeft en signalen van de pony niet ziet wat gevaarlijk kan zijn.
Juist wanneer jij dingen niet correct vraagt kun je veel problemen krijgen. (via oefeningen)
Zou jij ook niet "vervelend worden" als iemand iets van je wil, maar in een vreemde/onbegrijpbare taal tegen je staat te roepen?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:59

op dit moment is lichaamstaal het belangrijkste! en jij geeft absoluut de verkeerde signalen door!
(sorry, mss negatief in jouw ogen, maar van fouten maken kun je leren. en dan alleen als je open staat voor kritiek).
zorg dat je zo gauw mogelijk meer te weten komt over lichaamstaal, daarmee verbeter je je verstandhouding met je pony.

Sassol

Re: Leider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:47

Een leider is rustig, een beschermer en het beste in alles in de paardenwereld.
Jij bent bang, wijkt voor je paard en geeft hier eigenlijk mee aan dat hij de leider is!

Ik zou dus beginnen met dat je niet meer bang voor je paard bent. Ga in de wei staan met een halstertouw en kom niet van je plek. Zodra jij ook maar een stap naar achteren doet, bevestig je zijn leiderschap. Komt hij naar je toe, stuur hem dan weg, hij mag pas in jouw ruimte komen wanneer jij daar toestemming voor geeft. Komt hij naar je toe, maak je dan groot, kijk hem recht aan en zet evt. een stap naar voren. Dit zijn allemaal tekenen dat je niet wilt dat hij in je ruimte komt. Waarschijnlijk is hij hier niet zo van onder de indruk (hij is immers de onverschrokken leider) dus zwaai je met het touw tot hij stopt met jouw richting oplopen of zelfs weggaat.

Jij moet eerst gewoon rustig in de wei durven te staan. Voel je je dan prettig genoeg, kun je hem naar je toe laten komen. Aai hem een paar keer, en loop weg, hij mag best achter je aan lopen, mits in een rustig tempo met een beschaafde afstand. Komt hij weer te dicht bij, omdraaien en met het touw zwaaien. Duidelijk maken dat je gesteld bent op je ruimte.

Als je zover bent, kun je weer eens een touw aan het halster klikken;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:46

begint hij gelijk met zijn tanden te groomen? als hij eerst met zijn lip begint kun je hem leren zachtjes te groomen...dit kan mijn paard nu ook, die gebruikte eerst ook zijn tanden maar nu alleen nog zijn lip bij mij. (door het commando zachtjes te leren)
maar je moet niet bang zijn, zolang je bang voor hem bent kan je hem ook niks leren. dus eerst de leider worden, verder ga ik mee met wat Sassol schrijft.

succes met je hengstje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:47

Is het niet verstandig om te overwegen hem te laten ruinen? Je bent nu al, diep in je hart, een beetje bang voor hem. Ruintjes zijn vaak wat liever dan hengstjes. Die hebben toch sneller last van hun hormonen.