band opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

band opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:23

Hallo medebokkers,

Nou, precies zoals het hierboven aangegeven staat, ik wil graag een band opbouwen met mijn merrie van 2.5
Ik weet dat dat een poos kan duren, maar ik zou graag tips willen hoe ik dit het best aan kan pakken.

Ze staat overdag op de wei (van 8 tot 18 uur)
's nachts op stal

Echter heb ik alleen een (onverlichte) buitenbak, op stal hebben wij geen elektriciteit en ik werk tot half 5.
Tegen de tijd dat ik op stal kom, kan ik dus in het laatste beetje licht haar stal uitmesten maar verder kan ik niet veel beginnen. Ik heb zelfs niet genoeg licht om te poetsen....

We zijn nu wel in het weekend veel met haar aan het wandelen (voornamelijk met andere paarden, want ze is dus ook nog niet verkeersmak) maar dat is dus maar 2 dagen...

Alleen doordeweeks zit ik met mijn handen in het haar, ik kan bijna niks doen met haar, dus zodoende mijn vraag;
Wat kan ik allemaal met mijn paard doen om toch onze band sterker te maken?
Of moet ik gewoon nog meer geduld hebben en moet mein meisje het puur hebben van dat even knuffelen in het donker?

mvn

Re: band opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:15

als je de bak kent waarom niet door de weeks in het donker wandelen. je hoeft elkaar niet te zien om een band op te bouwen. Net zoals poetsen, ze hoeft niet schoon te worden, maar wederom gaat het om de band. een borstel over haar rug is altijd goed. in het weekend kan je al beginnen met schriktraining. uiteraard onbelast. zet gewoon een pilon, prullebak, paralu of iets anders gek in de bak/wei en laat haar los en het ontdekken. of wandel er langs. gebruik andere paarden bij angst en wes zelf vastbesloten en je hebt er later profijt van!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 17:26

Nou ja, ze schrikt in het donker erg makkelijk... En ik moet zo'n 10 minuten over straat om bij de bak te komen :+
En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf vrij onzeker ben. Mijn vorige pony zaten alle knopjes op en nu kent mijn meisje helemaal niets.... Ik ben zo onzeker als de pest en bang dat ik ze verpest....

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:17

Is er geen mogelijkheid om electriciteit aan te leggen in de stal?
Dit is wel erg vervelend om zo in het half donker de stal nog te moeten
uitmesten. Je kunt dus eigenlijk niks doen zo s'avonds.

Verder zou ik dan vooral in het weekend lekker tutten met haar.
Flinke poetsbeurt geven, lekker wandelen en aan elkaar wennen
door veel bij haar te zijn. Ga lekker bij haar zitten in de wei.
Gewoon veel aandacht geven dus.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:18

kun je niet een grote zaklamp meenemen en ergens neerzitten?
ik ben er zeker van dat jullie nu al bouwen aan een band. maar in het licht van een zaklamp zou je dus wel kunnen poetsen voor het fijn niet het schoon, zoals al gezegd. kan ze al goed voetje geven? of anders hoef optillen zonder dat je hem hoeft te pakken, dus als je iets zegt ofzo? misschien kun je dat met haar oefenen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:34

Lekkere massage, T-touch en dergelijk vinden ze ook heerlijk. En ik denk dat je door elke dag te komen ook echt al een band opbouwt hoor. Hoef je niet perse altijd voor te wandelen, rijden of ' werken' . Het is wel afzien in de winter, bedenk dat het na de Kerst alweer beter wordt, dan worden de dagen alweer wat langer :(:)

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:09

Ik denk dat je best ook in het donker gewoon wat kan praten met haar en mss wat verzorgen en als je al vaak bij haar bent dan kan je zo wel een band opbouwen volgens mij (:

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:48

denise04 schreef:
Nou ja, ze schrikt in het donker erg makkelijk... En ik moet zo'n 10 minuten over straat om bij de bak te komen :+
En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf vrij onzeker ben. Mijn vorige pony zaten alle knopjes op en nu kent mijn meisje helemaal niets.... Ik ben zo onzeker als de pest en bang dat ik ze verpest....

hai Denis,

dit gedeelte ken ik.

Ik ben nl. 12 jaar eruit geweest, en ook onzeker als de pest ;( .
Sylvia is een grote, lompe( 8-) ) Fries van 4 jaar oud. Ook jong en kent ook niet veel.

Zij is erg alert, en onrustig.

MAAR wat ik weet is dat je paardje jouw gevoel kent. Dus ook jouw onzekerheid(en Sylvia de mijne).
Ajb. praat je zelf moed in, want dat is de enige manier om je onzekerheden te overwinnen. En elke x als je wat meer en verder gaat dan dat jij gehoopt/gepland/verwacht had, zul je warm van trots van binnen worden.ECHT!!!

Ik ben ook bezig met wat grondwerk met een andere Fries. Nou ik zou je vertellen, daar heb ik hetzelfde davies wat ik jou hier geef 3 dubbel en dwars nodig.

Maar probeer het af te leren. Je hebt er zat redenen voor.

Succes, en hoop nog wat te horen, als je het toch een x geprobeerd hebt.

Groetjes Marije

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:49

VanHuisUit schreef:
Lekkere massage, T-touch en dergelijk vinden ze ook heerlijk. En ik denk dat je door elke dag te komen ook echt al een band opbouwt hoor. Hoef je niet perse altijd voor te wandelen, rijden of ' werken' . Het is wel afzien in de winter, bedenk dat het na de Kerst alweer beter wordt, dan worden de dagen alweer wat langer :(:)

Dit is ook SUPER, om je band te versterken!!!

En je leert ook nog eens alle fijne en mindere fijne plekjes vr jouw paardje te ontdekken :D .

groetjes

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:01

Sorry, nog even een keer.

Ik raad je aan eens een boek erbij te pakken, staan veel tips ideeen ed in.

Bijv:
Paarden trainen aan de hand. Van Lesley Bayley. Met oa: Mark Rashid, Pat Parelli, Michael Peace, Monty Roberts, TTEAM.

Dit boek rich tzich op gedrag, omgang, en grondwerk.

Zeeeeer leuk en makkelijk boek om uit te lezen, en van te leren.

Het werkt met veel plaatjes, dus ook veel duidelijkheid.

Succes! :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:05

Ik heb laatst een clinic osteopathie gedaan, nu weet ik een beetje hoe ik mijn paard kan voelen zodat hij ontspant. Echt heerlijk om even 1 te worden met je paard. Een aanrader dus ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:38

Ook al loop je een uurtje in het donker mee in de wei dan bouwt dat al een band op. Als je maar aanwezig bent;)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 09:22

Ik ben nu inderdaad veel kleine stukjes aan het lopen met haar... Het is alleen lastig dat er over de weg altijd iemand mee moet... Nu is er een paard op stal kreupel geschopt door de mijne (oeps) op de wei dus die gaat ook elke dag wandelen... Dus dan gaan we samen... Het is wel echt een grote puber hoor...
En omdat ze nu dus alleen op de wei staat (ander meisje wil haar paardje er voorlopig niet bij hebben) ga ik in elk geval elke dag even naar haar toe... Het is wel zwaar maar ze kan nu met die vorst ook niet lekker op de wei rennen enzo... Dus ik wandel elke dag zo'n half uurtje met haar en vaak sta ik dan nog in haar stal ff met haar te kroelen....
Dank jullie wel voor alle tips alvast!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 12:36

Gisteren is mijn hoefsmid geweest en die heeft naast haar werk als (natuurlijke) smid, een stichting waar "onopgevoede" paarden terecht komen.
Zij gaf aan dat mijn dame erg dominant is aangelegd en dat ik haar niet uit zichzelf aan me mag laten zitten. Ze liet het zien en daarna heb ik het zelf geprobeerd, puur door haar te corrigeren met het draaien van het halstertouw, binnen 5 minuten had madame het door en ontspande ze al helemaal! Terwijl ze 10 min. eerder nog probeerde de hoefsmid te slaan... ;(

Volgens de smid is ze super intelligent en pakt ze dingen super de luxe snel op, en dus zijn we nu veel aan het lopen en haar duidelijk aan het maken dat ik de leider ben en niet zij.
Daarnaast heb ik vanmorgen eindelijk een lead rope besteld op internet, zodat we ook beter kunnen gaan grondwerken... Nu nog een touwhalster en dan ben ik voorlopig weer ff van de straat!!!! :D

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:21

Ga anders lekker bij haar zitten beetje kroelen enzo. Warom hang geen ledlampje op batt neer die geven heel veel ligt! Ik heb ook geen stroom niks op de wei 1 zn lampje doet wonderen. kan voetjes uitkrabben enzo ideaal. ze zijn bij de action verkrijgbaar. veel succes!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:33

ik zou gewoon voor zover het lukt in het donker proberen te borstelen, en dan vooral in de weekenden meer bezig zijn bijvoorbeeld wandelen.
vaak als er verder niets mee word gedaan en jij geeft haar wel aandacht gaat ze zich al sneller aan je hechten ookal heb je niet zoveel tijd.

ik heb ook zo'n zaklamp met een magneetje aan de achterkant dus die kan je gewoon tegen ijzer aandrukken en dan heb je heel goed licht.
hij is gewoon oplaadbaar.