Paard niet meer rijden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Paard niet meer rijden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:57

nav een paar andere toppic vroeg ik me af wat jullie zouden doen als je door omstandigheden je paard niet meer kunt rijden of als je paard niet meer gereden zou kunnen worden door bv ouderdom of blessure.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:58

Door ouderdom of blessure: een mooie weide zoeken en ze laten genieten...
edit: pijnvrij natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 11-12-09 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:58

Gewoon naar de slager, wat moet je er anders mee? :+

Cynthiaaapje

Re: Paard niet meer rijden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:00

Grondwerk, op de wei, lekker knuffelen..

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:02

Dat ligt eraan: is het paard pijnvrij of niet. In het eerste geval op de wei en het tweede geval (als het blijvend is) naar de slager.
Laatst bijgewerkt door Jits op 11-12-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:02

Houden :o Ik heb mijn leerpony ook gehouden nadat ze met pensioen ging. En op mijn paard rij ik amper vanwege een blessure van mijn kant. Maar weg doen? Nee mijn bejaardje ponietje heeft zoveel voor mij gedaan, nu gun ik haar een rustige oude dag :) En op mijn paard hoop ik in de toekomst weer volop te kunnen gaan rijden dus een goede reden om ze te houden :D
Maar ik snap best dat als je voor de sport gaat je geen "kostgangers" houd :)En idd als de blessures zo erg zijn enkeltje slager :(:) Ik laat een dier niet onnodig lijden omdat ik er geen afscheid van wil nemen!
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 11-12-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:03

Als tie nog blij is op het land mogen ze hier oud worden, eventueel als fokmerrie/dekhengst als dat lichamelijk nog goed kan. Zo niet blijven ze ook lekker als kleuter oppas oid, net zo lang tot ze omvallen.

Gaan ze kwaaltjes krijgen worden ze weg gebracht (inslapen of slager, afhankelijk van de pony en de omstandigheden).

Op een pensionstal kan ik me goed voorstellen dat je geen 200 euro (of meer) ga betalen voor een paard waar je niets mee kan. Bij mij staan ze op eigen land, 1 meer of minder maakt niet zo heel veel uit.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:05

ohhh, graag... mijn paard moet gereden worden, maar ik ben niet zo van het rijden... Dus ik wou dat ze niet moest...
Ik ben meer van het naast het paard werken en verzorgen en dingen leren. Dus wat dat betreft zou dat geen verandering zijn.
Moest het nu echt van blessure zijn, dan zorgen dat er geen pijn is en laten genieten van haar "oude" dag. Lekker in de berm gras gaan zitten happen. Poesten, knuffelen, boek lezen etc. Gewoon lekker genieten van het "mooie" weer zover dat kan in nederland.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:06

Of een plekje zoeken waar hij in eigen beheer kan staan voor weinig geld (binnen/buitenbak ed is dan toch niet meer van toepassing)
Of naar de slager als ie pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:11

Dennis schreef:
Als tie nog blij is op het land mogen ze hier oud worden, eventueel als fokmerrie/dekhengst als dat lichamelijk nog goed kan. Zo niet blijven ze ook lekker als kleuter oppas oid, net zo lang tot ze omvallen.

Gaan ze kwaaltjes krijgen worden ze weg gebracht (inslapen of slager, afhankelijk van de pony en de omstandigheden).

Op een pensionstal kan ik me goed voorstellen dat je geen 200 euro (of meer) ga betalen voor een paard waar je niets mee kan. Bij mij staan ze op eigen land, 1 meer of minder maakt niet zo heel veel uit.

Toen ik de paarden nog niet aan huis had staan stond ik inderdaad op een pensionstal. Mn eerste eigen paardje heb ik 1,5 jaar gehad, waarvan ik slechts het eerste 0,5 jaar op hem kon rijden. Ik heb hem dus een jaar lang ongereden gehouden en gewoon op die pensionstal laten staan en ik zou het zo weer doen. Ik weet zekers dat hij een mooie oude dag gehad heeft want die heb ik hem gegeven tot zijn lichaam echt niet meer kon. :) Ik moet wel zeggen dat ik toen alleen hem had (en dus niet zoals kort daarna meerdere paarden om te onderhouden) dus het kon ook. Als ik ze nu op pension zou hebben staan dan zou ik ze bij niet meer kunnen rijden toch wel ergens met minder voorzieningen stallen denk ik, maar wegdoen? Never nooit!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:13

blijvende blessure weg (slager) blessure dat nog beter kan worden gewoon later herstellen natuurlijk, ouderdom gewoon lekker buiten op het land met vriendjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:18

Ik rijd nu ook al niet vaak, alleen af en toe eens lekker een buitenrit :) Dus als hij niet meer te rijden zou zijn dan zou dat geen probleem zijn. Ik vind het verzorgen en poetsen veel leuker dan het rijden.
Hij blijft hier tot zijn dood, en als hij ooit niet meer kan lopen of veel pijn heeft wat niet meer te behandelen is dan krijgt hij fijn op zijn eigen wei een spuitje :)

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:21

Mijn pony mag van mij niet meer intensief gereden worden,door omstandigheden De enige die erop hobbelt is me dochtertje van 3 Hij geniet nu nog dagelijks van de wei de lange wandelingen de borstel en knuffelbeurten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:21

R0oszs schreef:
blijvende blessure weg (slager) blessure dat nog beter kan worden gewoon later herstellen natuurlijk, ouderdom gewoon lekker buiten op het land met vriendjes

waarom moet een paard gelijk naar de slager als er spraken is van het nooit meer kunnen berijden?
Ik heb genoeg paarden gehad die niet bereden konden worden, heb zelfs een pony gehad met een stukje verbrijzelde schouder. Diertje liep mank langs alle kanten. Had een heel erg belanden verleden. Is lekker nog oud geworden bij mij thuis in de weide en ik denk altijd nog terug aan haar met heel erg veel liefde in mijn hart.
Geef dan zo een dietje weg aan iemand die gewoon een knuffelpaard wil hebben. Niet elk paardenmens wil op een paardenrug zitten.
Sommige mensen willen gewoon een grasmaaier die ze kunnen knuffelen. Daar zijn dit soort dieren perfect voor.
Ik heb er niets op tegen om dieren af te laten maken, dood is dood. Maar ik denk wel dat een paard meer is dan alleen een vervoersmiddel. Er zijn nog duidend en 1 dingen die je met een paard kunt doen.
Zo heb ik geleerd met paarden om te gaan door middel van dat manke ding dat we hadden. Ik heb geleerd respect te hebben voor een dier en het te bezien voor wat het is, niet wat wij ervan maken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:25

Ik zit in zo'n situatie. Mijn paard kan door een blessure niet meer intensief gereden worden. Heel jammer, want ik reed echt graag wedstrijden. Ik rijd nu dus niet veel meer, alleen soms nog een beetje recreatief, heel rustig aan. En verder gaat ze overdag lekker op de wei. Maar goed, zolang ze onbelast geen pijn heeft zie ik geen enkele reden om haar te doden (vind dat die keuze soms wel makkelijk gemaakt wordt, maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik kan het niet verkopen voor mezelf). Hoop dat het nog heel lang goed gaat zo!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:26

LecyTinker schreef:
R0oszs schreef:

waarom moet een paard gelijk naar de slager als er spraken is van het nooit meer kunnen berijden?
Ik heb genoeg paarden gehad die niet bereden konden worden, heb zelfs een pony gehad met een stukje verbrijzelde schouder. Diertje liep mank langs alle kanten. Had een heel erg belanden verleden. Is lekker nog oud geworden bij mij thuis in de weide en ik denk altijd nog terug aan haar met heel erg veel liefde in mijn hart.
Geef dan zo een dietje weg aan iemand die gewoon een knuffelpaard wil hebben. Niet elk paardenmens wil op een paardenrug zitten.
Sommige mensen willen gewoon een grasmaaier die ze kunnen knuffelen. Daar zijn dit soort dieren perfect voor.
Ik heb er niets op tegen om dieren af te laten maken, dood is dood. Maar ik denk wel dat een paard meer is dan alleen een vervoersmiddel. Er zijn nog duidend en 1 dingen die je met een paard kunt doen.
Zo heb ik geleerd met paarden om te gaan door middel van dat manke ding dat we hadden. Ik heb geleerd respect te hebben voor een dier en het te bezien voor wat het is, niet wat wij ervan maken.

moet mijn paard dan op de wei blijven met pijn :?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:26

Vind ik ook, LecyTinker :j
Als mijn paard blijvend kreupel zou lopen, maar wel met zijn oren naar voren en goede eetlust, dan mag hij blijven hoor! Oude mensen hebben ook blijvende pijntjes maar dat betekent niet dat ze niet meer gelukkig zijn. Geldt ook voor paarden vind ik.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:27

Mensen stellen imo het doden juist veel te lang uit. Wordt zo'n dier in alle vertrouwen aan iemand gegeven 'voor op de wei' en vervolgens verdwijnt ie in het handelscircuit met alle gevolgen van dien.

Als je het paard zelf kunt houden en een oude dag kunt bezorgen is dat natuurlijk de ideale oplossing.

Als dat niet kan: zorg dan voor een waardig einde.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:30

Abeltje77 schreef:
Mensen stellen imo het doden juist veel te lang uit. Wordt zo'n dier in alle vertrouwen aan iemand gegeven 'voor op de wei' en vervolgens verdwijnt ie in het handelscircuit met alle gevolgen van dien.

Als je het paard zelf kunt houden en een oude dag kunt bezorgen is dat natuurlijk de ideale oplossing.

Als dat niet kan: zorg dan voor een waardig einde.

helemaal mee eens!

katinka96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:31

ik zit nu met een groot probleem...
mijn paardje is oudachtig en is kreupel en hij lijkt steeds meer pijn te krijgen maar ik kan geen afscheid van um nemen!!! ;(
en naar de slager zou ik echt nooit doen!!!
k wil niet dat iemand anders zijn tanden zet in mijn beste vriend!!!
en mensen die denken dat ej een paard zo maar naar de slager kan doen als ie kreupel is die hebben geen hart maar een steen!!! :(

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:31

katinka96 schreef:
mijn paardje is oudachtig en is kreupel en hij lijkt steeds meer pijn te krijgen maar ik kan geen afscheid van um nemen!!! ;(
en mensen die denken dat ej een paard zo maar naar de slager kan doen als ie kreupel is die hebben geen hart maar een steen!!! :(

Ohjahoor laten we er die discussie weer van maken...

Om te beginnen kan een paard naar de slager ZONDER dat ie opgegeten wordt. En ten tweede heb je ook nog de optie inslapen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 15:32

Ik heb het geluk om de paarden aan huis te hebben. Door een blessure van mezelf heb ik/zijn de paarden al 1.5 jaar niet gereden, ik denk ook niet dat ik ooit weer ga rijden en weet nog steeds niet of ik de paarden wil houden of niet. Zo lang ik niet ze3ker weet dat ze weg mogen blijven ze bij me staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:32

Er is altijd wel een oplossing te vinden, je kan een oud paard altijd wel ergens kwijt in een wei bij de boer om de hoek of in een uitloopstalletje in het dorp, voor een 50 euro per maand.. Maar veel mensen vinden het gewoon te veel werk om een keer per dag hun paard te moeten gaan verzorgen waar ze verder toch niets meer mee kunnen doen.. Tis maar net hoeveel je er voor over hebt.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:34

katinka96 schreef:

nou als ik het zo hoor heb jij een hart van steen, jij laat je paard lekker met pijn leven omdat JIJ geen afstand van het paard kan doen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:34

MysticTinker schreef:
Ik rijd nu ook al niet vaak, alleen af en toe eens lekker een buitenrit :) Dus als hij niet meer te rijden zou zijn dan zou dat geen probleem zijn. Ik vind het verzorgen en poetsen veel leuker dan het rijden.
Hij blijft hier tot zijn dood, en als hij ooit niet meer kan lopen of veel pijn heeft wat niet meer te behandelen is dan krijgt hij fijn op zijn eigen wei een spuitje :)

Hier hetzelfde, ik rij nu ook niet intensief, kan wel genieten van rijden, zeker, maar ik heb mijn paard voor hem helemaal en niet omdat ik op hem kan rijden. Stalgeld is voor een berijdbaar paard toch hetzelfde, dat wordt toch niet ineens duurder??? Het enige wat veranderd is dat je er niet meer op kan rijden, is voor mij geen reden om mijn maatje te laten afmaken??