paard maakt bak onveilig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nakoma1232

paard maakt bak onveilig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:16

hey iedereen,

ik stuiter de laatste tijd weer tegen een probleem aan...
ik heb een friese ruin van 15 jaar met een pittig karakter. hij is echt superlief! doet geen vlieg kwaad tot je in de bak komt!
wij hebben een binnenbak die langs een kant ( de kant van de c) open is (afgesloten met enkel een hek) is een westernstal.
langs de buitenkant van het hek is een klein grapsperkje en staat er een groene tent waar hooi in wordt opgeslagen.
nu ging ik met hem longeren. dat doet hij heel graag vooral als ik balkjes op de grond leg zodat die er over kan :) dat houdt die dan ook wat bezig.
toen ik met hem in de bak kwam, is die altyd even kijkerig, heeft die altijd al gehad,dus geen probleem, gaat over.
er was nog een andere ruiter aan het rijden en de regel bij ons zegt, dat je dan de bak moet verdelen...
dus zag ik mijn kans en ging aan de kant van het hek longeren!
in stap ging het goed, hij keek eerst wel weer een paar keer maar verder was er niets aan de hand.
toen gingen we draven, en daar begon het dan..
hoofd meteen rechtop en crossen, crossen..
ik kon hem met momenten terugbrengen naar draf maar als die dan terug bij het hek kwam ging die weer naar galop...

de andere ruiter die aan de andere kant reed, is nu zo bang van mijn paard, dat die niet meer durft rijden als ik er ben??!!
ik probeer men paard echt wel bezig te houden en af te leiden van dit hek maar soms vraag ik me af of men ruin zich gewoon niet aanstelt??
WANT namelijk als ik hem onder het zadel rijdt! kijkt die ook wel, maar dan gaat die er niet vandoor crossen!!! ik maak er dan op uit dat ik meer controle heb als ik op hem zit ipv naast hem... heb ook het gevoel dat hij zich hier zeer bewust van is!
hoe kan ik meer controle krijgen als ik hem longeer?

alvast bedankt! :)

midgie

Re: paard maakt bak onveilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:31

Misschien kun je de bak half afzetten met longeren, dat geeft misschien wat meer rust voor jou en je fries.

Ik weet niet of je aan het bit longeert, maar dat kan soms ook een heftige reactie veroorzaken zeker als ze zo heftig zijn dan komt er veel meer druk in de mond wat het paard op dat moment ervaart als veels te veel en daar kunnen ze ook heel raar op reageren.

Zelf ben ik niet zo voor longeren aan het bit, je zou eventueel een kaptoom kunnen pakken of een freestyle halster.

Ook kun je heel veel met je eigen houding en ademhaling doen, blijf vooral rustig adem halen en misschien overdreven diep in en uit ademen.

Het is wel op het moment de tijd om even uit je dak te gaan, ik heb 21 paarden staan van verschillende rassen en ze zijn allemaal knetter , het lijkt wel of er iets in de lucht hangt waardoor ze snel ontplofbaar zijn.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:37

midgie schreef:
Misschien kun je de bak half afzetten met longeren, dat geeft misschien wat meer rust voor jou en je fries.

Ik weet niet of je aan het bit longeert, maar dat kan soms ook een heftige reactie veroorzaken zeker als ze zo heftig zijn dan komt er veel meer druk in de mond wat het paard op dat moment ervaart als veels te veel en daar kunnen ze ook heel raar op reageren.

Zelf ben ik niet zo voor longeren aan het bit, je zou eventueel een kaptoom kunnen pakken of een freestyle halster.

Ook kun je heel veel met je eigen houding en ademhaling doen, blijf vooral rustig adem halen en misschien overdreven diep in en uit ademen.

Het is wel op het moment de tijd om even uit je dak te gaan, ik heb 21 paarden staan van verschillende rassen en ze zijn allemaal knetter , het lijkt wel of er iets in de lucht hangt waardoor ze snel ontplofbaar zijn.

ik longeer hem met een kaptoom of met zijn halster, en zeer soms als die echt rustig aan het bit...
de bak afzetten vind ik wel een goed idee maar gaat die dan niet net een gevoel hebben dat die niet meer wegkan??

:) alvast bedankt voor het reageren :)

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:41

heeft hij dit alleen van de laatste tijd? want de paarden zijn inderdaad op dit moment allemaal raar in de kop. ik rijd zelf ook een fries en die is helemaal rustig, lief en mak, maar die is op dit moment ook helemaal raar en schrikkerig. ik heb zelf het idee dat er iets in de lucht hangt. doet hij dit al vaker zie ik het eerder als aanstelleritis zeker ook omdat hij in stap er gewoon langs loopt en in het zadel ook.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:44

melanie81 schreef:
heeft hij dit alleen van de laatste tijd? want de paarden zijn inderdaad op dit moment allemaal raar in de kop. ik rijd zelf ook een fries en die is helemaal rustig, lief en mak, maar die is op dit moment ook helemaal raar en schrikkerig. ik heb zelf het idee dat er iets in de lucht hangt. doet hij dit al vaker zie ik het eerder als aanstelleritis zeker ook omdat hij in stap er gewoon langs loopt en in het zadel ook.

hij doet dit inderdaad altyd....
ja ik denk ook dat hij zich aanstelt maar wat kan ik er dan aandoen?? want vind het best gevaarlijk zo aan de loge als hij ervan door crost! :)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:50

Misschien is het ook wel een kwestie van wennen voor je paard. Mijn paard heeft hetzelfde, alleen dan met andere paarden wel en andere niet. Machtsspelletje lijkt het mij soms. Ach, als je maar lang genoeg blijft longeren wordt ie vanzelf moe en kan je verder werken :)

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:31

Sisco4life schreef:
Misschien is het ook wel een kwestie van wennen voor je paard. Mijn paard heeft hetzelfde, alleen dan met andere paarden wel en andere niet. Machtsspelletje lijkt het mij soms. Ach, als je maar lang genoeg blijft longeren wordt ie vanzelf moe en kan je verder werken :)

ja inderdaad, in het begin had die dit ook even onder het zadel, dan moest ik hem van de staleigenaar eeerst longeren totdit uitgecrossd was en er dan zo op zodat die al moe was...

inderdaad volhouden dan maar :)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:46

en hakken in het zand! Anders is ie weg :+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:49

Mijn paardje doet dit ook als er iemand in de bak bij aan het rijden is, maar zij doet t echt uit joligheid.
En wil het paard galopperen aan de longe? Prima, laat maar gaan. Maar laat m dan door galopperen, ook als ie er genoeg van heeft. Zo leert ie vanzelf dat t gewoon niet zo leuk is om zo gek te gaan doen.

Edit; Misschien is je paard zo slim dat ie misbruik van jou maakt, omdat jij misschien onbewust spanning op hem overbrengt om m toch vooral rustig te houden en dat ie als reactie daarop zn kans ziet om gek te gaan doen. Die van mij is daar ook erg goed in :P

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:36

idd de bak in 2e verdelen.!

ik03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:57

bak in 2 e verdelen ka heel erg ged helpen !

gr

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:02

En proberen de macht zelf in handen te houden. Dus als je hem rustig krijgt naar de draf meteen weer laten aangalopperen. Je kan hem ook aanmoedigen als hij zelf gaat rennen maar begreep uit je verhaal dat hij al aardig snel gaat dus misschien niet zo'n goed plan;).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:24

Idd zoals anderen hier ook al gezegt hebben, dit is zeer zeker ook een dominantieprobleem, dus ddar zeker aan werken.
Grondwerk is eigenlijk de basis van heel het verdere trainen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:41

Wat bij de meeste paarden werkt: zet wanneer hij er vandoor wil gauw een paar stappen richting zijn achterhand, dan kun je hem veel makkelijker weer omtrekken dan wanneer je bij de schouder staat. Het werkt echt.

Hoe longeer je? Met de dubbele longe is voor mij en mijn paard in ieder geval makkelijker dan met de enkele, misschien een idee? Maak eens aan weerszijden van het halster een longeerlijn vast en kijk wat er dan gebeurt. Waarschijnlijk kun je beter sturen, ja, ook op het halster ja, en zal je paard het duidelijker vinden. Wel de lijnen even door de ringetjes van een longeersingel halen, je paard moet er niet op kunnen gaan staan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:26

RT--> OPG

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:44

Ik heb ook z'n mafkees,

Maar als ik met hem aan het werk ben, en dus ook los in de roundpen of aan het longeren wil ik gewoon dat hij naar me luisterd !! Dus geen idioot gecros, wat ik doe aan de longe wanneer hij er vandoor schiet is hem naar mij toe halen dus de longe korter maken. Dit zorgt ervoor dat hij niet hard meer kan zodra hij dan weer rustiger in het tempo loopt dat ik van hem vraag beloon ik hem met mijn stem en door de druk weer weg te halen ( dus weer meer longeerlijn te geven ). Los in de roundpen los ik dit probleem anders op, wanneer hij er dan vandoor schiet kijk ik eerst naar zijn schouder dus niet naar zijn hoofd en zeg easy reageert hij niet neem ik een positie schuin voor hem in en zeg nogmaals easy geen reactie ? wijs ik met open hand richting zijn hoofd werkt dit nog niet dan ? met de longeerzweep richting zijn hoofd, nog steeds niet duidelijk ? laat ik hem rollbacks maken net zolang tot hij gewoon normaal in het tempo loopt dat ik van hem vraag.