ik stuiter de laatste tijd weer tegen een probleem aan...
ik heb een friese ruin van 15 jaar met een pittig karakter. hij is echt superlief! doet geen vlieg kwaad tot je in de bak komt!
wij hebben een binnenbak die langs een kant ( de kant van de c) open is (afgesloten met enkel een hek) is een westernstal.
langs de buitenkant van het hek is een klein grapsperkje en staat er een groene tent waar hooi in wordt opgeslagen.
nu ging ik met hem longeren. dat doet hij heel graag vooral als ik balkjes op de grond leg zodat die er over kan
dat houdt die dan ook wat bezig.toen ik met hem in de bak kwam, is die altyd even kijkerig, heeft die altijd al gehad,dus geen probleem, gaat over.
er was nog een andere ruiter aan het rijden en de regel bij ons zegt, dat je dan de bak moet verdelen...
dus zag ik mijn kans en ging aan de kant van het hek longeren!
in stap ging het goed, hij keek eerst wel weer een paar keer maar verder was er niets aan de hand.
toen gingen we draven, en daar begon het dan..
hoofd meteen rechtop en crossen, crossen..
ik kon hem met momenten terugbrengen naar draf maar als die dan terug bij het hek kwam ging die weer naar galop...
de andere ruiter die aan de andere kant reed, is nu zo bang van mijn paard, dat die niet meer durft rijden als ik er ben??!!
ik probeer men paard echt wel bezig te houden en af te leiden van dit hek maar soms vraag ik me af of men ruin zich gewoon niet aanstelt??
WANT namelijk als ik hem onder het zadel rijdt! kijkt die ook wel, maar dan gaat die er niet vandoor crossen!!! ik maak er dan op uit dat ik meer controle heb als ik op hem zit ipv naast hem... heb ook het gevoel dat hij zich hier zeer bewust van is!
hoe kan ik meer controle krijgen als ik hem longeer?
alvast bedankt!