druk op terugweg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

druk op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:59

Ik wandel regelmatig met mijn verzorgpony, P.
Maar sinds kort heeft hij, als we richting zijn stal gaan, en dat weet hij blijkbaar, dat hij heel raar gaat doen..
namelijk bokken en steigeren , opzich valt dat nog wel mee.. maar hij doet het nu tegen voorbijgangers! :(

Ik was vandaag ook met hem en een vriendin met een shetlander aan het wandele, en ik moet toegeven het was nog nooit zo erg..
Maar hij bokte naar dat meisje toe, die half achterhem liep..
Gelukkig sprong ze een beetje achteruit want ze werd alsnog geraakt, alleen was de kracht eruit!
Ik schork zo dat ik slecht wist wat ik moest doen en maar korte trekjes aan het halster touw gaf, waardoor poon bijna omhoog ging!

Even later kwamen we andere mensen tegen die ik waarschuwde..en als ze net voorbij zijn achterbenen waren.. begon het bokken weer, gelukkig deze keren niet raak!

En telkens als ik hem op z'n donder gaf, boos toespreken, trekjes geven aan het halster..
Ging die half steigeren!

Ik weet niet zo goed hoe ik dit slechte gedrag moet afleren?
het is geen jonge pony meer, hij is al bijna 15!
bij de eigenaar schijnt hij dit niet te doen en hij is dus mij waarschijnlijk aan het uittesten, beetje vreemd want ik doe hem al 9 maanden!

Weet iemand hoe dit te verhelpen?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:06

Issie eenkennig? Bang voor vreemde? Voelt hij zich al vertrouwt bij jou? Word hij door zijn eigenaar goed behandelt?
Ik denk dat de pony er een goede reden voor heeft want als hij ook gaat steigeren als jij hem verteld het niet te
doen maaktie dat wel duidelijk...

freetorun

Re: druk op terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:30

Nee hij is helemaal niet eenkennig, vind iedereen aardig en leuk..
Vertrouwen heb ik van hem al lang..in de 1e maand kon ik niet met hem wandele omdat hij met mij zonder de eigenaar weigerde het terrein af te gaan.. (geen vertrouwen!)..

Door de eigenaar word hij gewoon normaal behandeld.. ik snap dus ook niet echt waarvan het vandaan komt..
het enige wat ik hoor is
''het weer''..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:34

hahah het klinkt raar maar het kan echt, wij hebben een kleine kudde van 11 paardjes en die worden swinters ook
een stuk heftiger.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:37

Naja beetje raar dat ie bij de eigenaar poeslief is..maar misschien is ze wel wat strenger als ik.. ik ben altijd met alles moet lief en goed gaan:P (iets te lief eigenlijk) }:0

en weetje iets om dit te verhelpen? want het is en blijft gevaarlijk!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:35

je zult een wat duidelijkere uitstraling moeten hebben.
het klinkt nu, dat jij afwacht wat de pony doet/gaat doen en dan reageer je er op. FOUT.
voor je bij de pony bent moet jij je al bewust zijn van je houding; recht je rug, wees zeker van jezelf wat je vandaag wilt en houd jezelf hier ook aan. jouw lichaam en houding moeten uitstralen dat er met jou niet te spotten valt! dit houdt niet in: boos en hardhandig, maar vriendelijk, consequent en direkt.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:45

ben het met hinta eens :j kijk maar eens naar een leidend paard ;) die straalt ook al die dingen uit :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:23

In elk geval voorlopig het wandelen maar even laten voor wat het is, een paard dat slaat naar willekeurige voorbijgangers heeft niets op de weg te zoeken, dat is levensgevaarlijk. Je wil er niet verantwoordelijk voor zijn dat jouw paard een voorbijganger tegen het hoofd schopt en hersenletsel veroorzaakt.

Verder zou ik hulp inroepen voordat je verder gaat met dit paard. Iemand die jou kan wijzen op de kleine signalen die je paard geeft, en jou kan helpen daarmee om te gaan. Ga vooral niet zelf klooien! Dan zit je paard straks op jouw rug in plaats van andersom.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:09

zou het aan de eigenaar voorleggen en aan haar vragen wat je het beste kan doen, misschien kunnen jullien een keer samen gaan wandelen??

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 20:12

Ik zal proberen aan me houding met hem te werken een handige tip! :D
De eigenaar zegt zelf dat ik hem flink moet straffen en hij me aan het uitproberen is..
(al deed hij dit de afgelope 9 maanden niet, )
en dat samenwandele, dan doet hij niks.. :Y)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:06

uitproberen is niet perse kijken wanneer je een tik krijgt. Het is jusit kijken WAAR jij staat in de rang.
Hoe meer en hoe vaker je geweld gebruikt laat zien dat je laag in de rang staat ;)
het moet dus ook echt aan de uitstraling, houding en bewegingen liggen :j wees goed zelfverzekerd!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:36

het lijkt mij idd raadzaam om voorlopig niet met deze pony van het terrein te gaan. maar ook óp het terrein moet je niet vergeten dat, wanneer er zich iets voordoet dankzij de pony/jou, dan is de eigenaar aansprakelijk. en bij dit gedrag (wat jijzelf oproept) is een fikse deuk in een auto niet ondenkbaar. (ik hou het maar even simpel...).
de pony "flink aanpakken" is een vaag begrip wat nogal beladen is met negativiteit. laat je daa niet toe verleiden.
ik raad jou aan om voorlopig alleen onder supervisie van de eigenaresse met de pony bezig te zijn, ook al zegt ze dat het kan. je moet echt eerst leren wat een dominante houding inhoudt, en in jouw geval vooral wat een ondergeschikte houding inhoudt.
onderschat dit niet!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:06

naja ik ben vaker met erg dominante paarden omgegaan..en vreemd genoeg had ik daar geen problemen mee.. en dit paard die toch echt bekent staat als een goedzak.. maakt het me moeilijk..

Maar ik ben vandaag naar buiten gegaan..met iemand erbij die er wel degelijk wat vanaf wist.. hij gaf 1 bok en een rare sprong, viel dus nog mee..