Ik wil graag wat hulp, tips, en informatie over onderdanige paarden. Mijn paard is erg onderdanig, en is nooit in een kudde geaccepteerd. Hij is erg op zichzelf, en enkel ik ben zijn ''leider'', verder moet hij van niemand wat hebben. Ik heb gemerkt dat hij ook best onzeker is als er bijvoorbeeld nu kerstversiering in de bak hangt. Wat ik dan doe is hem aan de hand even een rondje laten stappen door de bak, laten zien wat het is, en dan pas opstappen. Als ik dat niet doe en niet laat zien dat het niet eng is en er zo opstap is hij erg nerveus en onzeker.
Hoe moet ik met dit soort paarden omgaan? Qua straffen en corrigeren, hij is zo onzeker dat ik bang ben dat hij door een te harde aanpak nog onzekerder word.
Nou klinkt eigenlijk alsof je al heel goed bezig bent? Een onderdanig paard kun je heel goed corrigeren hoor. Gewoon heel consequent zijn, begripvol voor de enge momenten en vooral rustig zijn.
Een wat onderdaniger paardje zal echt vertrouwen moeten krijgen in jou als leider, en hij zal dus idd langs die enge dingen durven als de leider heeft laten zien dat het niet zo eng is.
Nou als jij er toch even langs moet lopen en dan is het klaar, dan is het toch prima? Zie je probleem eigenlijk niet zo^^
dorientjuh
Geplaatst: 09-12-09 15:03
Ga Natural Horsemanship doen. Daar word je paard ook zelfverzekerder van (als je het goed doet).
Belangrijk is om zelf alles met rust te doen, maar niet te voorzichtig te werk gaan. Absoluut niet straffen wanneer je paard je bv niet begrijpt en niet boos op m worden. Zachtaardig te werk gaan. Heel veel belonen ook wanneer hij iets goed doet. Dit soort paarden hebben veel bevestiging nodig. Maar zoals ik t lees ben je al goed op weg!
twinkelchw
Geplaatst: 09-12-09 16:33
dorientjuh schreef:
Ga Natural Horsemanship doen. Daar word je paard ook zelfverzekerder van (als je het goed doet).
werkt inderdaad goed! word je paard echt zekerder van heb het zelf ook met mijn paard gemerkt.
spyro
Geplaatst: 11-12-09 11:32
Het is belangrijk om een onderdanig en onzeker paard niet te straffen. Het is algemeen bekend dat je meer bereikt door op een positieve manier te trainen. Je leert zelf bijv ook gemakkelijker als je niet continue wordt gestraft wanneer je iets verkeerd doet. Je wilt dan meer ontdekken en leren. Wanneer je straf krijgt kijk je wel uit om iets te proberen. En is tevens beter voor je zelfvertrouwen.
Nu zeg ik niet dat je alles moet toestaan, maar bij een onzeker paard is het naar mijn inziens om beter te kijken wat goed gaat en het "verkeerde" te negeren.
Je bent zeker op de goede weg met je paardje. Rust en geduld.
Misschien een schrikparcourtje, tteam ik zou zelf denk niet voor alle nh richtingen kiezen met een onderdanig paard. Bij bep. nh richtingen is het gebaseerd op je paard te domineren. Ik denk dat jouw paard juist ff niet gedomineerd moet worden maar zichzelf mentaal moet ontwikkelen.
Grondwerk is al genoemd en werkt echt top! De mijne is ook de sul van de groep, staat altijd als een hangjongere een beetje ernaast met de andere "losers".
Met grondwerk was hij aanvankelijk heel gespannen, maar door hem steeds maar te bevestigen, steeds maar aan te geven dat het goed ging, hem lekker met de benen op de grond te laten staan, is hij behoorlijk opgeleefd en is hij nu zelfs gepromoveerd tot "niet meer de allerergste loser van de kudde"
Wat ook heel veel hielp (hij is ontzettend braaf buiten) was hem voorop laten bij een wat angstiger paard. Mannetje dat het dan werd! Echt van "kijk maar even naar mij, dit kan ik gewoon en jij kan het ook, volg mij maar!"