shettie bij volwassen hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enjoy86

shettie bij volwassen hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:00

Hallo medebokkers,

Nou, het onderwerp zegt denk ik al genoeg.
Ik heb een 5 jarige hengst. In de omgang een schat, maar op de wei niet te houden. Hij is nu al een paar keer door of over de omheining (stroom) gekomen.
Ik heb hem als sinds jaarling en heeft altijd alleen op de wei gestaan (in de stal is hij heel lief en sociaal, onder het zadel reageert hij heel bang op andere paarden) Nu denk ik eraan een shettie te kopen om samen op de wei te zetten.
(Een shettie omdat ik geen grotere pony ivm kosten e.d. wil, heb nl al 2 paarden) Hoop dat hij dan rustiger wordt op de wei (en stiekem hoop ik ook dat hij dan met rijden minder paniekerig gaat reageren op andere paarden)
Denken jullie dat dit kan?
(een volwassen hengst van 1.70m bij een shettie zetten?)

Riddershow

Re: shettie bij volwassen hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:06

Dat ligt geheel aan de hengst ;) Ik kan eigenlijk alles bij mijn hengst in de wei zetten. Nu staat hij met een ruin (zelfde hoogte), maar zou hem ook gewoon bij een shet kunnen zetten.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:08

net zoals hierboven wordt gezegd ligt echt aan de hengst. bij mijn vriendin op stal staat de shettie bij 2 belsen!!! dat gaat goed

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:09

ligt helemaal aan de hengst!! dat moet je gewoon eens proberen, misschien wil iemand zijn shet eens bij jouw hengst zetten?

ik heb een hengstje(ponyhoogte) van nu 18 maanden en heb ik ook geprobeer met een shetje (wel een minishetje)
maar helaas, hij maakt gehakt van het shetje! hij moet echt een grote ruin hebben die hem de baas kan

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:12

Is idd zo niet te voorspellen. Wij hebben zelf een minishethengstje en kunnen daar
geen grote ruin bijzetten want dan trapt het minihengstje hem alle hoeken van de wei door.
Dus toen kennissen vroegen of ze hun shetruintje bij ons mochten zetten had ik er een hard hoofd
in dat dat goed zou gaan, maar.....het gaat super, geen gevecht geweest helemaal niks, gelijk gezellig
met elkaar. Dus echt niet te zeggen, dat moet je uitproberen :)

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:19

Dat verschilt echt per paard, ik zou dan een stukje afzetten waar die shetlander dan eventueel onder door kan lopen als hij er achter aangaat.
Maar heb zelf een hengst van 3.5 jaar en die kan absoluut niet samen met andere paarden die slaat hij het licht uit de ogen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:24

Iig zorgen dat de shet kan vluchten, door een stukje af te zetten, bij mij was het net andersom, daar moet ik mijn volwassen hengst beschermen tegen mijn shet }:0

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:46

Zou het in elk geval proberen. En probeer het shetje dan echt op persoonlijkheid te selecteren (ipv op zijn lieve koppie), als jouw hengst angstig is zou ik in elk geval niet een erg dominante/agressieve shet kiezen maar eerder een wat rustiger verzorgender type. Neem er vooral goed de tijd voor!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:03

dank iedereen voor tips!
Troi: Dat is ook zeker de bedoeling,
normaal vind ik nl (bij een shet dan) hoe kleiner en pittiger hoe leuker,
maar ga toch voor een robuurster (die tegen een stootje kan) en rustiger type.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:07

Voor mijn hengst maak ik me niet zo druk,
was eigenlijk bang dat shettie in 1 klap %)
Maar als ik lees dat het bij sommige net andersom was, hoef ik me daar misschien niet zo druk om te maken.
Afrastering waar shettie onderdoor kan is wel een goeie ja!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:15

Ik heb een ruin van 6 die lang hengst is geweest. Hij heeft eerst bij een merrie gestaan maar die merrie was veel te dominant, beestje mocht niet meer eten of niets. Toen heeft hij een tijdje bij een ruin gestaan maar hij wilt altijd en overal spelen en die ruin dus niet. Nu heb ik hem, na dat hij een tijdje alleen stond, toch het gezelschap van een shetje gegeven. Ik heb wel gekozen voor een uit de kluiten gewassen ruintje! (wel wat jong achteraf gezien.. nl. anderhalf jaar oud).
De shet verdedigt zich goed en mijn paard past zijn spelen wel aan aan de shet! De shet krijgt regelmatig wel een hap in zijn billen, maar als mijn paard te wild wordt, gaat de shet in volle galop naar de schuilstal en blijft daar even staan tot men paard terug zijn aandacht op het gras heeft. Ik denk dat het inderdaad van je hengst gaat afhangen en dat je het gewoon moet proberen. Maar ik zou zeker gaan voor een stevig type shet, redelijk groot en zorgen dat het beestje ergens een plekje van rust kan vinden, moest je hengst te opdringerig worden!

Ik heb tot nu toe nog geen gekwetsten gehad! Ze staan al een half jaartje bij elkaar en het gaat wel goed. Mijn paard is er veel gelukkiger onder en de shet ook.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:57

PP --> OPG

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:44

Hij heeft dus eigelijk altijd praktisch alleen gestaan?
Ik denk dat dat dan eerder een probleem zou zijn dan dat het een hengst is eerlijk gezegd.
Tja je kan het proberen als je er de eerste uren maar bij kan blijven en in geval van nood je ze zo snel mogelijk uit elkaar kan halen zou hij te agressief worden.
En ik zou ze eerst ook naast elkaar zetten dan kunnen ze wennen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:16

Ik heb heel wisselende ervaringen.
Onze kleine appaloosa (Freddy, nu 1 m) liep al na een dag vrijwel probleemloos met onze zeer stoere en sterke haflinger. Eigenlijk was Freddy de draak en Stan de aardige zeg maar.
Freddy ook bij een KWPN'er gezet (plm 1.65, 10 jarige) zo af en toe, Freddy was het monster, de KWPN'er het watje.
Maar...bij een andere KWPN'er (ook plm. 1.65, 5 jarige) ging het dus echt niet goed. Hij werd werkelijk in de hoek gejaagd en dreigde finaal in elkaar getrapt te worden. Echt zielig .Toen Freddy later het paard vanuit de box zag begon hij al te trillen.
Dus ik hoop dat het voor je werkt, maar zeker weten doe je het pas op het moment zelf.
Onze mini Simba van 86 (hengst) was een behoorlijke draak toen hij met Freddy kwam te staan eerlijk gezegd. Dus het maakt volgens mij niet eens zoveel uit of het nu groot of klein is (:)