Paard loopt me overhoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mniekie

Paard loopt me overhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 17:39

Sinds een paar maanden heb ik twee vaste verzorgpaarden.
Het zijn ontzettend lieve dieren maar ze zijn erg lomp.

Als ik zonder iets in mijn handen de weide inkom, negeren ze me volkomen (daar ben ik op zich wel blij mee, zodat ik niet al aan de poort omver geduwd wordt). Als ik met eten in mijn handen de weide inkom is het echter een ander verhaal. Ik moet mijn paar kilootjes, letterlijk 2x 500 kilo van me af duwen en ze trekken het gewoon uit mijn handen..het is duidelijk dat ik dat afleg.

Als ik ze aan het verzorgen ben, en iemand komt die schijnbaar interessanter lijkt, draaien ze hun kont naar me toe en lopen gewoon weg, ze doen me hier geen pijn mee en schoppen ook niet ofzo..maar aangezien de weide nu 1 grote blubber is kan ik mijn voeten vaak niet snel genoeg wegtrekken..met het gevolg dat ik dus op mijn plaat ga en ben dit eerlijk gezegd goed zat.

Het is dus duidelijk dat ze totaal geen respect voor me hebben, maar op welke manieren kan ik dat wel krijgen? Ik ben zelf geen held in het uitdelen van klappen..zeker niet in zo'n 2 tegen 1 situatie, en ik ben dan ook op zoek naar een iets permanentere oplossing. Als ik er namelijk steeds met een gevoel naartoe moet, dat ik moet gaan slaan om mezelf te verdedigen hoeft het voor mij niet meer..help!!

Caira

Re: Paard loopt me overhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:42

it's all about the attitude. Jij zult je houding moeten veranderen en dan zul je zien dat de paarden met je mee gaan denken.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:45

Duidelijk geen goeie verhoudingen hier... Je hoeft ook geen held in klappen uitdelen zijn hoor ;) er zijn andere wegen.
Poets je de paarden daar alleen? Uit je verhaal maak ik op dat je er niet mee rijdt. In dat geval zou je kunnen beginnnen met grondwerk, daarmee maak je jezelf wat interessanter en gaan ze (hopelijk) wat meer op je letten. Grondwerk is een goede manier om de dominantieverhoudingen in balans te brengen.
Als je paard zich zomaar ineens omdraait moet je gewoon duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Een duidelijke 'Hé!' laat ze waarschijnlijk al wel even opschrikken. Laat merken dat je er toe doet!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:49

het is echt niet erg om dr een keer een een klap tegen zn kop te geven hoor. Beter 1 keer goed slaan dan 10 keer zacht en reken maar dat ze er van leren....

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:51

Het verhaaltje van 'beter één keer goed' kennen we zo onderhand wel, maar waarom moet dat altijd met slaan? Je maakt een paard eerder bang dan dat je zijn respect wint. Hierdoor krijg je dus kopschuwe paarden, of juist paarden die totaal gevoelloos zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:51

dots83 schreef:
het is echt niet erg om dr een keer een een klap tegen zn kop te geven hoor. Beter 1 keer goed slaan dan 10 keer zacht en reken maar dat ze er van leren....

Gewoon helemaal niet slaan. En al helemaal niet tegen het hoofd. Hiermee veroorzaak je alleen maar dat ze kopschuw worden.
Er zijn genoeg andere manieren om het op te lossen.
Slaan is een teken van zwakheid.

Getver, wat ken ik hier kwaad om worden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 07-12-09 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:53

Een paard slaan heeft 9 van de 10 keer een tegengesteld effect. Het zelf tegen een arm of elleboog aan laten lopen is echter wel een bewezen methode.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:55

nou dat meisje wordt al verschillende keren ondersteboven gelopen, nee dat is lekker.... heb je nog nooit een kudde paarden gezien? Als iets ze niet aanstaat krijgen ze ook een klap, dus gewoon corrigeren is helemaal niet erg.....

Kan je wel getver vinden maar is gewoon natuurlijk als je dr even normaal over nadenkt.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:55

Sowieso niet voeren in de wei. Dus, jij gaat met lege handen de wei in, haalt ze uit de wei, zet ze ergens vast en hangt dan die biks voor hun neus. Komen ze niet als je met lege handen staat? Jammer dan, geen eten. Hebben ze zo door.

Heb je geen plek buiten de wei om ze vast te zetten, vraag dan aan de eigenaar of dat gemaakt kan worden. Paar palen met een dwarsbalk ertussen is genoeg.

Als je ze eten geeft, pas toegang tot de emmer voer geven als jij het goed vindt. Dus zolang jij naast het voer staat blijven zij er uit. Jij stapt een meter terug, dán mogen ze eten. Kuddeleiders bepalen nl waar en wanneer gegeten wordt. Paar sinpele trucjes, en die maken meteen duidelijk dat jij boven ze staat.

Andere simpele regel: leiden aan de hand, zij lopen schuin achter je, niet op dezelfde hoogte en zeker niet één meter voor je uit. Willen ze je voorbij, even met je arm richting hoofd zwaaien (daarmee doe je een uitval van een bijtende soortgenoot na). Hebben ze ook zo door.

En dan hoef je verder niet heel ingewikkeld te doen met grondwerk ed, hoewel je, als je de regels op deze wijze al eingzins duidelijk hebt gemaakt, dat natuurlijk wel kunt doen om de machtsverhouding nog verder te bevestigen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:57

dots83 schreef:
nou dat meisje wordt al verschillende keren ondersteboven gelopen, nee dat is lekker.... heb je nog nooit een kudde paarden gezien? Als iets ze niet aanstaat krijgen ze ook een klap, dus gewoon corrigeren is helemaal niet erg.....

Kan je wel getver vinden maar is gewoon natuurlijk als je dr even normaal over nadenkt.....

Jij hebt blijkbaar nog nooit een kudde paarden gezien. Er wordt namelijk zelden raak gemept, godzijdank anders waren er toch een boel meer blessures. Dreigen is veel effectiever en de leidende merrie heeft genoeg aan het bewegen van 1 oor.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:58

Ben het met Caira eens. Bovendien zijn het in een kudde paarden alleen maar paarden. Wij zijn roofdieren en paarden prooidieren dus komt zo'n actie meteen dubbel zo agressief over.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:58

dots83 schreef:

Jij bent niet goed. Sla jij paarden altijd tegen het hoofd?
En je vindt het nog normaal ook.
Paarden onder elkaar reageren niet eens zo tegen elkaar. Die "slaan" meestal mis, wat al genoeg is als waarschuwing.
Dreigen dus.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:01

slaan tegen het hoofd werkt niet,daar worden ze alleen maar schuw van...

kijk een keer een tikje al lopen ze je omver dat begrijp ik nog wel... maar een grote mond werkt beter maar daarna al doen ze het goed wel weer belone!!!

als ik jou was zou ik proberen zonder voer de wei in te gaan, want als je altijd met voer komt en dan een keer niet en ze hebbe honger zit je met een stel nijdige paarde...

en... als je gaat losgooie of longere daar krijg je ook altijd al meer aandacht van je paarde door
(ik bedoel dat ze jou intressant vinde) ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:05

Ibbel schreef:
En dan hoef je verder niet heel ingewikkeld te doen met grondwerk ed, hoewel je, als je de regels op deze wijze al eingzins duidelijk hebt gemaakt, dat natuurlijk wel kunt doen om de machtsverhouding nog verder te bevestigen.

Ik zie het niet als moeilijk doen, maar als iets leuks :+
Verder ben ik het met je eens Ibbel, er zijn veel trucjes die paarden snel doorhebben.

Wat ik nog ben vergeten te zeggen: niet belonen met voer, maar met rust. Even een paar seconden stil zetten, niet aan kijken en zelf ook 'op rust' gaan staan en bijvoorbeeld even zuchten. Als je iets van het paard gedaan wil krijgen zet je als het ware 'druk' op het paard en die druk haal je dus meteen weg op het moment dat hij het goed doet. Als je hiermee werkt ziet het paard je eerder als een leider dan als een snoepjesautomaat, en je hebt ook geen problemen met drammerigheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:07

Je paard heeft geen respect voor je personal space.
Ik zou grondwerk gaan doen, en ervoor zorgen dat ze mijn personal space leert te respecteren. Koop een touwhalster, lead rope en een stick en ga aan de gang. Pas je fases toe (dus werk van zacht naar hard) maar eis reactie, al moet je hem een tik geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:08

Ik zei dat meer omdat ik vermoed dat TS er ten eerste geen ervaring mee heeft en ten tweede de faciliteiten niet voor heeft. En dat wordt het al gauw vrij lastig om goed grondwerk te kunnen doen.

Cassidy: ik denk dat TS geen benul heeft waar je het over hebt :+

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:10

ja ik sla al mijn paarden iedere dag een keer tegen hun hoofd, vind ik leuk |o

Als je het probleem leest zie je dat ik daar op reageer, op dat punt heb ik er geen probleem mee een paard een keer een flinke tik op zn neus te geven nee.... ik laat me eigen echt niet omver duwen door een paard, dat doen ze maar een keer hoor... dus wat is het probleem? Niet lijkt me...
Ik heb er een gehad die iedereen aanvloog die de stal in kwam, na een poosje was ik de enige die dr wat mee kon en heeft nog Z gesprongen, dus trek je conclussie zou ik zeggen...maargoed het gaat hier dus helemaal niet om mij volgens mij, ik heb mn paarden wel voor elkaar en afgericht....

Mniekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:11

Dank je wel voor de tips, het is misschien goed bedoeld..maar ik ga toch voor de 'niet-slaan-technieken'. Het zijn immers niet mijn paarden, en ze hebben beiden al een hoop ellende achter de rug. Ik ken niet alle details over wat er met hen gebeurd is, en ik wil het niet nog erger maken dan het al is.

Morgen ga ik eens proberen om ze vast te zetten voordat ik ze voer, (dan laat ik het voer wel even voor de poort staan) ze staan overigens 24/7 op de wei dus ik moet wel met het voer de wei in lopen.

Bovendien hoef ik op geen enkele ondersteuning van de andere verzorgers te verwachten omdat ik de enige ben die dit als een probleem ziet..helaas

Mniekie

Dank je wel voor de tips, het is misschien goed bedoeld..maar ik ga toch voor de 'niet-slaan-technieken'. Het zijn immers niet mijn paarden, en ze hebben beiden al een hoop ellende achter de rug. Ik ken niet alle details over wat er met hen gebeurd is, en ik wil het niet nog erger maken dan het al is.

Morgen ga ik eens proberen om ze vast te zetten voordat ik ze voer, (dan laat ik het voer wel even voor de poort staan) ze staan overigens 24/7 op de wei dus ik moet wel met het voer de wei in lopen.

Bovendien hoef ik op geen enkele ondersteuning van de andere verzorgers te verwachten omdat ik de enige ben die dit als een probleem ziet..helaas

Mniekie

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:13

dots83 schreef:
ja ik sla al mijn paarden iedere dag een keer tegen hun hoofd, vind ik leuk |o

Als je het probleem leest zie je dat ik daar op reageer, op dat punt heb ik er geen probleem mee een paard een keer een flinke tik op zn neus te geven nee.... ik laat me eigen echt niet omver duwen door een paard, dat doen ze maar een keer hoor... dus wat is het probleem? Niet lijkt me...
Ik heb er een gehad die iedereen aanvloog die de stal in kwam, na een poosje was ik de enige die dr wat mee kon en heeft nog Z gesprongen, dus trek je conclussie zou ik zeggen...maargoed het gaat hier dus helemaal niet om mij volgens mij, ik heb mn paarden wel voor elkaar en afgericht....

Wees er trots op.

Jij kan het met geweld, andere kunnen het met liefde en duidelijke taal.
Goed van jou hoor. Misschien gaan ze grand prix lopen als je ze nog harder slaat.
Die van mij heb ik i.i.g. alles geleerd zonder ze te mishandelen en daar ben ik veel trotser op.

TS, laat je niet gek maken hoor. Met slaan bereik je echt helemaal niks positiefs.

Je klinkt meer als penny, met je getemde wilde hengsten waar alleen jij bij kan komen en je gestolen foto's op je profiel waarvan je zegt dat jij ze maakt.
Je bent niet echt geloofwaardig .
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 07-12-09 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:14

Je paarden hebben echt geen respect voor je.
Ze overleven een keer een klap wel. Paarden onder elkaar doen het nog veel erger toch? Die geven wel rake klappen.
Laat zien dat je de baas bent, niet alleen door klappen te geven maar door te laten zien dat jij een goede leider bent.
Wel blijven volhouden en consequent zijn!

Mniekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:15

Bovendien hoef ik op geen enkele ondersteuning van de andere verzorgers te rekenen omdat ik de enige ben die dit als een probleem ziet..helaas

@Ibbel: ik ben me al een hele poos aan het verdiepen in grondwerk, en ben op een cursus-middag geweest. Ik kan dus gelukkig volgen waar Cassidy het over heeft :P ik heb alleen tot nu toe nog geen mogelijkheid gehad om het toe te passen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:16

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:23

whahaha nooit over hengst gehad, het was een merrie... en als je het wilt weten het is die zwarte uit mijn profiel en het is wel echt een foto die ik gemaakt hebt.... enne hoger dan z heb ik niet gereden hoor, ik heb geen idee hoe je daar bij komt zo het verhaal te verdraaien...zoek het lekker uit