pony is heel erg jaloers. Tips gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

pony is heel erg jaloers. Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:56

Ik heb inmiddels 3,5 jaar mijn haflinger merrie.
En sinds 2 maanden is pluto erbij gekomen.
In het begin kon je wel merken dat de merrie jaloers was maar niet dat je zo iets had van dit gaat problemen opleveren.
Het enige wat ze deed als ik met hem/of haar voorbij liep was dr oren in dr nek leggen.
Tot gisteravond.
Pluto stond op de spuitplaats en ik wilde de merrie even los zetten in de bak.
Toen ze bij pluto kwam legde ze haar oren net als anders in dr nek.
Maar nu haalde ze ook naar hem uit :(:)

Wat kan ik nou het beste tegen dit gedrag doen ??

Ze krijgt niet minder aandacht dan dat ze voorheen kreeg, eigenlijk alleen maar meer.

Bloodymary

Re: pony is heel erg jaloers. Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:59

Ik denk niet zo zeer dat ze jaloers is, maar dat ze gewoon hun hierarchie aan het uitvechten zijn. Je kunt het beste ze zoveel mogelijk aan elkaar laten wennen, bijvoorbeeld stallen dicht bij elkaar van waaruit ze elkaar kunnen zien en zo steeds meer bij elkaar, samen buitenritten maken etc.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:01

De eerste paar dagen vond ze hem nog wel erg lief.
Tot ze door kreeg dat ik ook voor hem kwam.
Sinds die tijd is ze niet erg gezellig tegen hem....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:19

Ojawel, die is jaloers :P
Heeft mijn merrie ook last van gehad toen we een jonkie erbij namen. Grotendeels het gedrag negeren en als ze losse pootjes heeft waar je bij staat (dus risico loopt ertussen te raken) bestraf je dat gedrag. Voor de rest moet ze er gewoon aan wennen.
Heb je ze in pension staan of bij huis? Zijn er meer paarden in de groep?

Bloodymary, dit gaat niet (alleen) over hierarchie in de groep, mijn merrie gaat en ging heel anders om met andere paarden die nieuw in de groep kwamen, dit gedrag kwam voor ons uit de lucht vallen toen dat jonkie erbij kwam. Het was heel duidelijk dat zij vond dat hij van 'haar' mensen weg moest blijven.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:31

De paarden staan in een pensionstal en komen (uiteraard) nooit bij elkaar in de bak.
Dit gedrag is dus echt pure als ze mekaar eens tegen komen.
Ze heeft het nooit zo erg gehad als nu en vind het eigenlijk best vervelend.
Door negeren is ze nu gaan schoppen en dit vind ik helemaal laag bij de grond omdat de kleine niks verkeerd doet.
Die vind haar zelfs nog lief...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:07

moyra schreef:
De paarden staan in een pensionstal en komen (uiteraard) nooit bij elkaar in de bak.
Dit gedrag is dus echt pure als ze mekaar eens tegen komen.
Ze heeft het nooit zo erg gehad als nu en vind het eigenlijk best vervelend.
Door negeren is ze nu gaan schoppen en dit vind ik helemaal laag bij de grond omdat de kleine niks verkeerd doet.
Die vind haar zelfs nog lief...

Hou ze niet teveel uit elkaar, zij zal moeten gaan inzien dat hij echt deel van jullie familiegroep is geworden. Dus als je de ene binnenhaalt om te poetsen, zet dan de andere ook binnen. Zorg wel dat je met z'n tweeën bent en wissel eventueel halverwege van paard. Zorg wel dat je merrie voldoende positieve aandacht krijgt, mijn merrie vond het heel belangrijk om te weten dat zij echt nog mijn Nummer 1 was en is.
Schoppen heeft niets met laag bij de grond te maken, je merrie verdedigt haar 'territorium' tegen dat 'indringertje'. Geef haar de positieve aandacht die ze verdient, maar maak ook duidelijk dat die kleine ook een stukje van jouw aandacht krijgt. Er is geen discussie, wees daarin duidelijk. Het is een stukje grenzen zoeken en afbakenen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:09

Soms trapt het ene paard de ander finaal in elkaar en die andere doet nog niets terug, tja, paarden zijn soms heel hard naar elkaar. Dus wat jouw merrie heeft gedaan valt nog wel mee.
Maar goed, feit is dat ze alleen in zal zien dat hij / zij geen bedreiging is als ze heel veel bij elkaar staan, liefst nog met een paar andere pony's erbij. Tot die tijd is het of zij, of de ander, en ze is dominant /groter / de alfa merrie dus zij zal zorgen dat ze voorop staat. Dat is nu eenmaal zo in de paardenwereld.
Als je paarden aan elkaar wilt laten wennen kun je het beste eerst naast elkaar zetten op stal / op de wei met een lijntje ertussen. Altijd zorgen voor genoeg voer zodat daar de nijd niet om gaat. Liefst met meer paarden/pony's bij elkaar. Zodat er niet een steeds de pineut is of dat de ene zich enorm gaat focussen op de ander. En dan meestal soms na een dag, soms pas na een paar weken werkt het wel.
Als ze gewoonlijk niet bij elkaar staan en je zet ze af en toe bij elkaar omdat jij denkt dat dat gezellig is vraag je om moeilijkheden, zeker in een beperkte ruimte. Dat is niet omdat jouw merrie vervelend is, maar dat is omdat paarden normaal bij elkaar in een kudde staan en dan indringers, wie dat ook zijn, zien als een bedreiging. Er zijn maar weinig paarden die zomaar jan en alleman bij zich in de paddock (ik heb het hier over een kleinere ruimte, zeg maar max ter grootte van een rijbak) bij zich dulden. En meestal zijn dat dan de onderdanig paarden.
Ik accepteer overigens nooit dat ze schoppen waar ik bij sta. Dat mag absoluut niet. Want dat is gevaarlijk. Dus mocht het nog een keer gebeuren en je staat erbij dan gooi je een touw of wat dan ook naar je merrie en maak je haar duidelijk dat dit absoluut niet de bedoeling is. Schreeuwen of roepen maakt niet uit, doen paarden ook niet naar elkaar. Ik heb zelfs wel eens een emmer naar een paard gegooid :o
ALs jij er bent ben jij de leider en maak jij uit wat er gebeurt.
Sta je niet zo sterk in je schoenen, zou ik de confrontatie vermijden.