Dominantie naar andere paarden afstraffen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Dominantie naar andere paarden afstraffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:54

Mijn pony Amber kan soms heel vervelend zijn naar andere paarden. Meestal gaat het wel goed met rijden en dan zorg ik dat ik haar aan het werk houdt zodat ze geen tijd heeft om met andere paarden bezig te zijn. Maar soms komen ze dicht langs ons op rijden als er weinig ruimte is en dan kan Amber dus soms gaan bokken en gillen. Ik drijf haar dan flink naar voren en geef met mijn stem aan dat dat niet mag. Hoe kan ik dit anders aanpakken? Want door dit gedrag vind ik het steeds spannender worden om met andere mensen in een bak te rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:37

ik vraag me af of je wel moet reageren..als je straft met je stem is voor haar wel een reden dat er dus iets aan de hand is?
kijk je stalgenoten kunnen er rekening mee houden dat ze niet bij je in de buurt komen,dat is vrij normaal lijkt me.

je hebt dus duidelijk een merrie,die wat hormonale problemen heeft?
heb je er al es aan gedacht om de oorzaak van dat gillen op te zoeken?
hoe is ze tijdens de hengstigheid dan?
er zijn wel kruiden of middeltjes voor om ze minder last te laten hebben van dit soort dingen .
wie weet is dat een optie?
als ze zich fijner voelt duld ze andere paarden ook dichter om zich heen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:43

Ik heb haar er nog nooit door een dierenarts na laten kijken, wel heeft er eens iemand een anamnese afgenomen. Ik voer haar nu moodymare, maar ik kan nog niet zeggen of het echt helpt. Dat gedrag naar andere paarden heb ik niet het idee dat het door de hengstigheid komt, maar het zouden mss toch hormonen kunnen zijn. Ik heb nooit aan een verband hier tussen gedacht.

Tijdens haar hengstigheid verschilt het. De ene keer is ze heel actief en aanhankelijk en de andere keer is ze ontzettend sloom en tegen het been. De smid komt niet meer als ze henstig is. De ene keer is ze dan zo braaf dat ze bijna slaapt en de andere keer kan hij niet in de buurt van haar achterbenen komen.

Maeh

Re: Dominantie naar andere paarden afstraffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:46

Ik ken dat probleem... Gewoon niet om kunnen gaan met andere paarden en ontzettend dominant zijn, vooral tijdens de hengstigheid een echte hel. Ik weet alleen niet zo goed wat er tegen te doen valt, heb nog nooit van middeltjes ertegen gehoord? Ben zeer geïnteresseerd :)