geheugen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melcior

geheugen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:47

hoi hoi

ik vroeg mij af hoelang het geheugen is van een paard....
misschien rare vraag maar ik had eens wat info opgezocht maar kan er weinig over vinden...
want ik ga heel misschien voor 4 maanden weg en ik vraag me dus af hoe me paard dat gaat beleven zeg maar...
want ik weet wel dat ze "geen tijdsbesef" hebben maar 4 maanden is toch een lange periode..
en ik denk misschien dat jullie mij er wat meer info over kunnen geven over als ik terug kom naar 4 maanden
hoop dat jullie me kunnen helpen

Redbull__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:51

goede vraag! mijn pony herkende de vorige eigenaar na 3 maanden nog maar nauwelijks. de manier waarop zij hem riep kwam hem nog wel bekend voor geloof ik, maar verder zag hij mij als zijn nieuwe leider en had hij geen boodschap meer aan haar. nu weet ik niet of hij in die tijd door een ander gedaan word?

nu is het gelukkig altijd zo dat je die band met je paard altijd weer kan opbouwen :)

melcior

Re: geheugen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:54

hoi hoi

dankjewel..
maar ja ik vraag wel aan iemand anders indd of die een borstel over hem wil halen en zijn voetjes wil doen enzo.. maar het is toch nog een jong dier waar niet op gereden wordt.. hij wordt in mei 4 dus dat scheelt ook alweer..
maar hoe is het verder gegaan dan.. herkende jou pony op een gegeven moment zijn vorige eigenaar wel weer??
ja indd dat is zo.. maar zal het schelen als ik hem al 3 jaar heb??

Redbull__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:20

ja hij herkende haar op een gegeven moment wel weer, maar de band is nooit meer zo geworden als eerst omdat ik alles met hem deed. dit ligt tussen jou en je paardje wel anders in de toekomst :)
het verschilt wel zeker per paard, ik heb ook een mini veulen en die is een weekje op de wei gebleven bij vriendjes en herkende me na een week al niet meer, maar hij is ook nog erg jong natuurlijk. en of het echt uitmaakt dat je hem 3 jaar hebt denk ik niet... mijn pony is bij de vorige eigenaar geboren. ik zou je er vooral niet te druk om maken, relatie tussen paard en mens vervaagt in principe nooit.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:05

een paard houd volgens mij altijd wel herkenning, zeker na 4 maand. alleen de band moet in sommige gevallen wel weer opgebouwd worden

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:59

bij ons op stal gaan de jonge paarden elke zomer van mei tot november naar de opfok. Dan zien ze ons al die maanden niet, maar zodra ze weer op stal komen, weten ze alles direkt weer. Ze lopen weer mee aan een halster naar de wei, lopen zo hun vertrouwde stalletjes weer in. ze draaien zo weer mee in de stal-routine. En dat na een half jaar weide en buitenlucht.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:02

Een paard vergeet nooit degene door wie hij ingereden is volgens mij. Ik ken mensen die zien hun paardje na jaren weer en dat is echt emotioneel enzo ook voor de paarden.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:23

ja okay indd het inrijden en de dingen die ik hem heb aangeleerd zal hij niet meer vergeten.. maar het gaat mij meer om herkenning van mij zeg maar.. mij als persoon.. zoals melanie al heel mooi zij van hij houd wel herkenning maar misschien moet het indd weer opgebouwd worden..
maar we zullen het vanzelf wel zien tegen die tijd.. in ieder geval bedankt voor jullie reactie's

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:09

ik heb vroger een hackney ponietje verzorgd.
dit was een ontzettende knuffel die als ik daar kwam de rits van mijn jas pakte en die opentrok.
als ik dan zei "maak maar open" dan kon ze zo met die rits heen en weer blijven gaan, haha geweldig!

ik ben met het verzorgen gestopt en kwam na een jaar weer kijken.
de pony liep naar me toe, pakte mijn rits en trok die open :+: :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:20

sheela schreef:
bij ons op stal gaan de jonge paarden elke zomer van mei tot november naar de opfok. Dan zien ze ons al die maanden niet, maar zodra ze weer op stal komen, weten ze alles direkt weer. Ze lopen weer mee aan een halster naar de wei, lopen zo hun vertrouwde stalletjes weer in. ze draaien zo weer mee in de stal-routine. En dat na een half jaar weide en buitenlucht.

Hadden we hier ook met een jonge Fries. Die had een dik half jaar in een natuurgebied rondgelopen maar was op stal weer net zo makkelijk en braaf als daarvoor. Onze jongens hebben ook een dik half jaar in een opfok gestaan. Had ze toch ook wel een paar maanden niet gezien (eigenaar wel hoor, ik ben 'maar' de verzorger) maar ze kwamen even hard op me afrennen en hadden precies dezelfde maniertjes als op stal (met de kin op mijn hoofd drukken, zit namelijk de aaiknop :P ).
Ook heb ik eens een manegeponietje, waar ik toen ik daar nog reed helemaal gek mee was, een dik jaar niet meer gezien. Ze stond op stal, ik ging bij d'r staan en ze deed precies wat ze vroeger altijd deed: haar hoofd op mijn schouder leggen, alleen dit keer met een hele diepe zucht. :+:
Ik denk wel dat, als je voldoende band hebt met een paard (lijkt me na 3 jaar toch wel een beetje, zeker als je regelmatig met het dier bent bezig geweest), hij of zij je wel weer herkent als je een tijdje bent weggeweest.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:11

Als je echt een deel van zijn leven bent zal hij je best herinneren. Maar dat betekent niet per definitie dat hij je blij gaat begroeten ;)
Veulen van mijn merrie kende mij nog heel goed toen ik maanden na het spenen nog eens langs kwam, hij kwam gezellig naar me toe.
Maar paarden kunnen ook heel erg in het heden zijn en gewoon hun aandacht verleggen naar een ander mens. Dat is verder niet onaardig bedoelt, maar voor hun gewoon practisch. Je ziet soms ook dat een paard op een zeker moment 'klaar' is met een baasje en bij verkoop heel duidelijk kiest voor de nieuwe baas. Betekent helemaal niet dat de oude baas niet goed voor het dier was, maar gewoon dat ze elkaar niets meer te bieden hadden. Dit heb ik dit jaar 2x van heel dichtbij meegemaakt, heel apart om te zien.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:08

Ik denk dat het per paard en situatie verschilt of hij je herkent of Piet.
Ik denk dat je eigelijk weer even de band moet versterken dat je paard daarna weer weet van, ja dit weet ik wel.

HaleyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:40

mijn oude verzorgpony herkende mij nog toen ik hem na een paar jaar weer zag.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:12

Het scheelt heel veel wat voor paard, ruiner zijn (over het algemeen) ook wat minder herkennig dan bijvoorbeeld merries, hoewel dit ook per paard kan verschillen...
Mijn verzorgpaard (tinker ruin) toonde na een maand al geen interesse meer...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:15

denise04 schreef:
Mijn verzorgpaard (tinker ruin) toonde na een maand al geen interesse meer...

Dat is niet hetzelfde als je niet meer kennen :P

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:20

Mijn eerste pony herkende mij ook niet meer naar een maand :n

en een andere (jaarling) waar ik een tijdje terug ben geweest herkende me nog wel maar die was toen ook pas sinds een maandje of 2 weg..

JollyBolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:47

ik heb na 5 jaar mijn paard terug
en zij herkent mij niet meer , want we moeten weer van voor af aan beginnen met ene band opbouwen

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:17

Ik heb ergens gelezen dat paarden hun maatje(s) van jaaaaaren terug nog steeds herkenden als ze elkaar terug zagen .. Waarom zou het dan niet met mensen net zo kunnen zijn ?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:30

Het is met paarden zo dat ze meer in het nu leven.
En ze onthouden wat er voor hen toe doet.
Inderdaad maatjes herkennen ze na jaren ook nog.
Het is denk net hoe belangrijk je voor hen bent in hun paardenleven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:15

Mijn paard hinikte toen zijn vroegere verzorgster weer eens kwam kijken, van veraf herkende hij haar, en dat na 3 jaar :j

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:17

heb je die pony al zijn hele leven al?
zoja, dan ziet hij jou misschien wel als zijn mama, en vergeet ie je heus niet ;)
ik heb ergens gehoort dat een paard alles onthoudt??

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:43

ik heb me laten vertellen dat het geheugen van een paard tot 4 jaar terug gaat..
of dit klopt weet ik niet...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:42

san72 schreef:
ik heb me laten vertellen dat het geheugen van een paard tot 4 jaar terug gaat..
of dit klopt weet ik niet...

Dit klopt niet, mijn merrie reageerde heel anders op een paard waar ze 10 jaar eerder mee in de wei had gelopen toen die nieuw in de groep gezet werd dan op alle andere paarden die nieuw kwamen. Die twee kenden elkaar nog en het waren niet eens dikke vriendinnen geweest en hadden maar een jaar in dezelfde groep gestaan.
Er is geen termijn voor hun geheugen en het ene paard is ook het andere niet, het zijn soms net mensen :P

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:38

Naar mijn idee leeft een paard met de dag, wat overgens niet wil zeggen dat een paard geen geheugen heeft.
Volgens mij heeft een paard dat namelijk wel......
Een paard kan niet vooruit kijken maar neemt wel ervaringen mee uit het verleden waarom staat bokt anders bol van de problemathiek die niet zo 1 2 3 te herleiden valt. (?). en na veel graven vaak een oorzaak uit het verleden blijkt.
Een heel simpel maar duidelijk voorbeeld is mijn paard die bij de vorige eigenaar (nu ruim 15 jr geleden) vaak een stukje brood kreeg als hij een voetje gaf, ik bedoel echt zo'n overdreven voetje naar voren.
Ik doe niet aan trukjes of voedsel beloningen, maar toen ik met een paar boterhammen in mn hand stond om deze in zn voerbak te leggen maar er blijkbaar wat telang over deed.....gaf hij mij wel even een hint.
Uitbundig stak hij z'n voorhoef naar voren, zo van doe ik het nu goed? krijg ik dan nu een boterham?
Omdat ik wist waar dit op sloeg legde ik de boterhammen snel in zn voerbak.
Kwestie van inprenten, net zoals het plassen in een emmer....ook iets waar ik geen gebruik van maak maar zn vorige eigenaar wel.
Als ik morgen met een emmer zn stal in loop en een emmer onder hem neerzet is het eerste wat hij doet.....je raad het al erin plassen.
Dit soort dingen zijn al van ruim 15/20 jaar geleden maar hij weet het nog als de dag van gisteren.......net zoals hem ernstig toespreken...als hij het te bont maakte tijdens het rijden kon ik van alles proberen......"Stomme Harry" blijkt het sleutelwoord om hem weer rustig te krijgen, ook weer zoiets van 15/20 jr geleden.

Er is nik mis met het geheugen van mijn paard, maar ook negatieve ervaringen blijven soms hangen als de dag van gisteren het valt niet altijd mee om deze om te buigen naar een positieve ervaring, juist omdat hij zich zo vast houdt aan eerder opgedane ervaringen met bepaalde dingen.

Funky_Town

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:31

Ik denk dat het per paard ook erg verschilt. Traumatische ervaringen onthouden paarden ook veel langer dan andere dingen. Ik denk ook niet dat ze precies nog weten wat er eerder is gebeurd maar ze voelen dan wel angst.