paard is erg down

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marenthe1989

paard is erg down

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:02

ik heb een vraag ,

ik heb een ruin van 7 jaar oud 1.70 groot en supper lief
hij is anderhalf jaar geleden gecastreert en is dit jaar voor het eerst
met anderen paarden naar buiten gegaan het land op daar voor heeft hij
alleen gestaan deze zomer is hij heel erg algevallen en maakte hij zich onwijs druk
om de merie's want de andere ruinen mochten daar niet bij komen ..

hij heeft een tijd last gehad van zijn schouder waardoor hij het bit vast pakte en niet naar links
wilde buigen hans schriel is toen geweest en heeft hem los gemaakt dat ging helemaal goed
hij was weer helemaal los heb me zadel laten bij vullen en hij liep weer als een zonnetje

tot een paar dagen geleden het paard wat ik ken is vrolijk hinikt als je binnen komt en
staat te wachten op een aai over zijn bol maar nu is hij al een paar dagen down hij kijkt niet
op of om is saggie en heeft nergens zin in staat als een zombie in de hoek van zijn stal

wat nu ???

ik geef hem maar een paardagen vrij misschien dat het dan beter gaat

is der iemand die iets vergelijkbaars heeft mee gemaakt en weet er iemand wat je der aan kan doen ??

dank je wel

Biieniie

Re: paard is erg down

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:03

Zet m is een uurtje of meer per dag buiten (paddock of iets dergelijks) is er een paard waarmee hij op de wei heeft gestaan waar hij dikke vriendjes mee was.
Het blijven kudde dieren en misschien mist hij ze maatje wel!

Succes

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:04

Wat versta je onder een paar dagen vrij? Dat ie op stal blijft staan?

marenthe1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:06

paardagen vrij is dat hij gewoon lekker los mag in de buitenbak
en hij heeft wel een vriendje maar die staat op rust ivm blesure

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:10

marenthe1989 schreef:
paardagen vrij is dat hij gewoon lekker los mag in de buitenbak
en hij heeft wel een vriendje maar die staat op rust ivm blesure

Kunnen die twee niet naast mekaar staan dan? Is hij iig dichterbij.. Pak je paard van stal en loop met m langs dat paard. Als hij in 1x opfleurt wordt weet je genoeg

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:09

Misschien heeft hij wel ergens een wond, misschien iets inwendigs of wat dan ook. Als een paard plotseling zonder zichtbare reden lusteloos wordt is er meestal wel iets mis! Even na laten kijken door de DA lijkt me dan wel verstandig. :) Misschien heeft hij wel een beginnende maagzweer, maar dan zou zijn eetlust ook moeten verminderen?
Of een vitaminetekort.. het kan echt van alles zijn.. Een paard is niet zomaar 'down'!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:02

Een paard alleen, hele dag in de stal (behalve wanneer jij langskomt) tja, zou ik eerlijk gezegd ook depri van worden. Zeker als kuddedier! Is daar geen weidegang mogelijk? Een beetje gras en wind en vrije beweging doet al veel goeds voor een paard!

Is het toevallig ook net een tijdje terug dat z'n maatje op rust ging? Want een eenzaam paard is idd een depri paard.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:20

Net wat Sassol zegt. Een 'down' paard is eigenlijk wel te verwachten, als hij 23 uur per dag op stal staat, in een hokje van 3 bij 3.. Dat ene uurtje dat ie dan lekker in de buitenbak staat, helpt dan niet, ik denk dat hij gewoon verlangt naar een hele dag op het land met een (zijn) vriendje. :)