geobsedeerd door ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

geobsedeerd door ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 16:11

Mijn paardje staat sinds een maand op een andere stal!
Het ging de eerste week erg goed, en ze was ook erg rustig :j

Nu is er alleen een probleem; want haar box grenst aan die van een andere merrie, ze kunnen elkaar dus zien, maar net niet aanraken.
Mijn merrie is 19, die andere merrie 8.
Alleen Beauty is helemaal geobsedeerd door dat paard. Ze gaat de hele dag in de hoek staan graven. Haar hele hoef is recht afgesleten, en daar ligt geen vlas. Ik kan het iedere keer terug blijven strooien, maar ze blijft het doen!
Als ik haar dat zie doen verhef ik mijn stem dat het niet mag!

Als die merrie naar buiten gaat, gaat Beauty heel onrustig doen in haar box! Heen en weer rennen, graven en hinniken. Ze staan soms samen, en staan dan heel innig met elkaar! Als de een maar één pas verzet, doet de ander dat ook!

Met rijden is het ook niet altijd even leuk, want ze hinnikt constant door. Heb haar 1,5 week vrij gegeven omdat ik dacht dat dat hielp, maar dat was helaas niet zo :+

In de paddock gaat ze constant heen en weer lopen/draven en hinniken. Ze kan niet rustig staan totdat dat andere paard bij haar word gezet.
Dit doen we dus maar zelden, omdat ik straks anders helemaal niks meer met haar kan als we iedere keer toegeven.

Beauty heeft onzettend veel energie, en is in haar gedrag heel jong! Zo werd ze vorige week 7 geschat, terwijl ze dus 12 jaar ouder is!!

Wie weet waar dit door kan komen, en hoe we dit kunnen verminderen/oplossen?

Caira

Re: geobsedeerd door ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:13

Hoe lang staat je paard samen met andere paarden buiten op een dag? Hoe lang staat je paard uberhaupt buiten?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:34

Ze is gewoon verliefd...ik weet ook niet hoe je het anders kunt noemen, soms is dat zo. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt een stal op te schuiven, dat scheelt vaak ook al. Door te roepen of toe te spreken los je het niet op, want ze weet van gekkigheid ook niet wat ze moet doen.
Wat 'helpt' is als je ze gewoon bij elkaar in de paddock zet of op de wei, samen met andere paarden. Dan worden ze wat afgeleid en is het meestal na een week of twee weer enigszins normaal. Maar ze zal naar haar toe blijven trekken...
Dus ik zou gaan voor vaker in groep naar buiten (en dan langer dan een uur maar liefst hele dag) en een meer boxen tussen de merrie van jou en die andere. Plus even rubber mat op de vloer want dat is niet goed voor haar hoeven.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:40

Hoelang ze buiten staat, en met welk paard verschilt per dag. We hebben 4 paddocks + een ring waar ze los in mogen (geen weidegang in de winter) En ze kan dus in aanraking komen met andere paarden!
De ene dag staat ze alleen, de andere dag staat ze met andere paarden. Ze komt er vaak een ochtend of een middag uit, en dan haal ik haar zelf er ook nog uit om los te gooien, en daarna te rijden.

In de paddock graaft ze trouwens ook! Ze staat constant bij het hek, omdat ze liever op stal staat! In stal heb ik ook afleiding voor haar! (likit, veel kuilgras etc!)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:44

Nell_ schreef:
Hoelang ze buiten staat, en met welk paard verschilt per dag. We hebben 4 paddocks + een ring waar ze los in mogen (geen weidegang in de winter) En ze kan dus in aanraking komen met andere paarden!
De ene dag staat ze alleen, de andere dag staat ze met andere paarden. Ze komt er vaak een ochtend of een middag uit, en dan haal ik haar zelf er ook nog uit om los te gooien, en daarna te rijden.

In de paddock graaft ze trouwens ook! Ze staat constant bij het hek, omdat ze liever op stal staat! In stal heb ik ook afleiding voor haar! (likit, veel kuilgras etc!)

Probeer haar lekker in een groep buiten te zetten met voldoende ruwvoer. Een paard een halve dag buiten zetten is gewoon echt te weinig. Jouw paard laat duidelijk zien dat ze behoefte heeft aan sociale contacten en geef haar eens ongelijk! Een paard is een echt kuddedier net als wij. Ze moeten lekker de hele dag contact kunnen hebben, kunnen kriebelen, stoeien en samen slapen en waken.
Of probeer anders de bovenkant van de box eruit te halen zodat ze lekker fysiek contact kunnen hebben!
Laatst bijgewerkt door Caira op 29-11-09 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:49

Ik ben het met Caira eens.
Ook zou ik gewoon even streng zijn wanneer je met haar bezig bent, zodat ze op jóu let in plaats van afgeleid te zijn door een ander paard. Boos worden bedoel ik dan niet, maar een duidelijke 'HÉ' en een slinger geven aan het touw waarmee je haar vast hebt zorgen er dan hopelijk voor dat ze weer op jou gaat letten.
Wat je tegen het schrapen kunt doen weet ik niet zo goed, maar besef wel dat je paardje er pas een maand staat en dat dit gedrag dus ook weer over kan gaan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:55

Boos worden doe ik niet :) Ik roep idd alleen 'HE'.
Zoiezo staat ze altijd met een ander paard buiten als ik haar zelf buiten zet! Ik zet haar dan vaak met de ruin van een stalgenootje als wij gaan uitmesten. Alleen van contact met andere paarden moet ze maar weinig hebben. Daar loopt ze van weg.

Ze kan niet altijd bij het paard waar ze van is geobsedeerd, want die moet soms met een ander paard buiten staan. Met zijn 3e kan niet, omdat dat andere paard een peesblessure heeft, en Beauty soms trapt! Ze staan wel eens met zijn 3e met een draad ertussen! Dan hebben ze gewoon contact!

Meer dan een halve dag buiten kan/wil ze niet. Ze word vervelend buiten, en word nóg onrustiger dan op stal. Op een gegeven moment wil ze de ring uitspringen, en voordat ze dat doet, word ze weer binnen gehaald :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:57

krijgt ze buiten dan wel voldoende ruwvoer buiten?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:20

Ze krijgen geen ruwvoer buiten. Maar ze word onder het voeren naar binnen gehaald, en daarna gaan ze dan soms weer naar buiten :j Ruwvoer krijgt ze heel veel! Veel meer dan op mijn vorige stal, en daar was dit gedrag niet zo extreem. (daar was ze ook wel onrustig)