Hi,
Mijn paard is van zichzelf al best wel druk, erg voorwaarts. Rij ik met hem alleen is er eigenlijk niks aan de hand, hij is braaf luisterd naar mijn hulpen, kleine hulpen zijn al meer dan voldoende.
Maar wanneer er een ander paard bij komt, in mijn geval de pony van mijn zusje, waar mijn vriendin op rijd, word het een probleem.
We willen mee doen aan een pas de deux, maar meneer vertikt het om ook maar te luisteren. Kleine hulpen lijken niet meer te bestaan op zo'n moment.
Ik heb er lang overna gedacht, het is een franse draver, heeft op de baan gelopen en is nu bijna 5. Ik denk dat hij zich erg opgejaagd voeld met een ander paard in de buurt, dat hij het idee heeft dat hij het andere paard moet 'verslaan' als het ware. Maar hiermee is het niet opgelost, want het blijft heel vervelend. Soms is er echt geen land met hem te bezeilen.
Dan wil ik vanuit een galopje terug naar draf en hij vertikt het gewoon, niks heeft zin, alleen maar 'hoo' zeggen en zo rustig mogelijk blijven. Zodra ik boos op hem word, gaat hij helemaal in de stres, al is het alleen maar stem verheffen. Hij word dan nog veel vervelender, wat soms tot stijgeren leid. Ik ben totaal niet bang voor hem, maar kan me er wel flink aan ergeren. Ook rustig en lief doen helpt niet bij hem, hij blijft net zolang doordrammen, tot ik het zat ben en pissig word. Waarna ik gewoon wegrij en er geen zin meer in heb. Dan ga ik iets anders doen, gewoon een eind rijden en mijn gedachte opzij zetten. Maar toch wil ik wel dat hij hier mee stopt.
Misschien hebben jullie een oplossing hiervoor?
En ik had nog een vraagje. Hij is heel erg eenkennig, ik kan eigenlijk alles met hem. Maar zodra mijn moeder hem aait, begint hij te bijten.. Vorige week heeft hij mijn vader getrapt in de wei. Ik had een keer een vriendin erop gezet, die gooide hij er bijna vanaf, omdat hij begon te bokken, hij beet haar vervolgens in haar knie toen ze naast hem stond. Ik dacht later dat het misschien wel aan het meisje lag, maar ik zette mijn andere vriendin er op, die altijd op de pony van mijn zusje rijd en erg goed kan rijden. Maar zelfs bij haar was hij onhandelbaar. Draaide hij half stijgerend om en werd hij heel vervelend. Zij is totaal niet bang aan gelegd, maar ze zei, dat ik hem zelf wel weer mocht rijden en zij liever past. Niet dat het een heel groot probleem voor mij is, maar ik zit toch wel in mijn examen jaar, soms heb ik niet altijd tijd, en meneer staat dan alleen op de wei te koekeloeren omdat hij gewoon voor andere niet handelbaar is. Hebben meer mensen hier last van/ervaring mee?