Ik weet niet precies of het hier goed staat, maar ik zal een poging doen tot
. Ik heb sinds een dikke maand mijn eerste eigen paard. Het gaat om een 4,5 jarige ruin, recreatief gereden en dat is ook wat ik met hem van plan ben. Voornamelijk buitentochten en af en toe wat pistewerk.
Hij stond vroeger helemaal alleen op een paddock met vlak naast hem een paddock met een hengst erin. Nu staat hij dus bij mij op een stalling waar nog 7 andere paarden staan. De staleigenaar heeft Mus eerst samen met haar eigen haflinger, een shetje en nog een andere haf in de weide gezet om eens te kijken hoe dat ging.In het begin zaten de twee haffen achter mus en was hij enkel bevriend met het kleine shetje (hoe kan het ook anders
. Sinds kort is het gekeerd en zit Mus achter de twee haffen aan. Toch krijgt hij af en toe een stamp of beet van die andere paarden, hij blijft ze achterna zitten. Vandaag heeft de staleigenaar eens geprobeerd om er nog een extra paard bij te zetten. Na enige tijd is ze het paard er moeten bij weghalen omdat Mus ze constant achterna zat. Het paard sloeg blijkbaar noodkreten, ze had het in haar 30 jaar ervaring nog nooit meegemaakt wat Mus deed naar het paard toe. Hij is niet stout, maar hij blijft ze opjagen desondanks ze laten voelen dat het soms genoeg is.Ik vraag me af of iemand een idee heeft waarom hij dit doet. Ik ga elke dag naar hem en wissel af met longeren (los in een ronde pen), wandelen aan de hand en rijden dus ik denk niet dat hij zich verveelt. Is het een kwestie van dominantie? Als ik hem van de weide haal is hij poeslief, hij laat zich meteen pakken en ik kan ook direct met hem aan het werk. Hij is wel enorm eigenzinnig met een groot karaktertje
. Heeft iemand een ideetje?
Bedankt!