mijn paard in de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:09

Hallo,

Ik weet niet precies of het hier goed staat, maar ik zal een poging doen tot :).

Ik heb sinds een dikke maand mijn eerste eigen paard. Het gaat om een 4,5 jarige ruin, recreatief gereden en dat is ook wat ik met hem van plan ben. Voornamelijk buitentochten en af en toe wat pistewerk.
Hij stond vroeger helemaal alleen op een paddock met vlak naast hem een paddock met een hengst erin. Nu staat hij dus bij mij op een stalling waar nog 7 andere paarden staan. De staleigenaar heeft Mus eerst samen met haar eigen haflinger, een shetje en nog een andere haf in de weide gezet om eens te kijken hoe dat ging.In het begin zaten de twee haffen achter mus en was hij enkel bevriend met het kleine shetje (hoe kan het ook anders :)). Sinds kort is het gekeerd en zit Mus achter de twee haffen aan. Toch krijgt hij af en toe een stamp of beet van die andere paarden, hij blijft ze achterna zitten. Vandaag heeft de staleigenaar eens geprobeerd om er nog een extra paard bij te zetten. Na enige tijd is ze het paard er moeten bij weghalen omdat Mus ze constant achterna zat. Het paard sloeg blijkbaar noodkreten, ze had het in haar 30 jaar ervaring nog nooit meegemaakt wat Mus deed naar het paard toe. Hij is niet stout, maar hij blijft ze opjagen desondanks ze laten voelen dat het soms genoeg is.

Ik vraag me af of iemand een idee heeft waarom hij dit doet. Ik ga elke dag naar hem en wissel af met longeren (los in een ronde pen), wandelen aan de hand en rijden dus ik denk niet dat hij zich verveelt. Is het een kwestie van dominantie? Als ik hem van de weide haal is hij poeslief, hij laat zich meteen pakken en ik kan ook direct met hem aan het werk. Hij is wel enorm eigenzinnig met een groot karaktertje :).
Heeft iemand een ideetje?

Bedankt!

Kitano

Re: mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:17

wij hebben ook een merrie op stal die dat gedrag vertoont, bij haar word het dominantie genoemt.. ik zou alleen niet weten wat je ermee moet, dat paard in kwestie staat 9 van de 10 keer alleen, of met hele onderdanige paarden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:23

Ik zou het eens even proberen met een draadje ertussen en dan tegen de draad voeren en dit een aantal weken volhouden en dan weer proberen bij elkaar te zetten.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:39

Ik hoop dat het nooit zo ver komt dat Mus alleen moet staan. Mij lijkt het niet alsof hij de paarden wilt pesten, maar eerder als spelen. Jammer genoeg zijn de paarden rond de 15 à 20 jaar en dus misschien niet meer zo speels? Ik weet het niet. Voorts kan hij heel goed om met paarden, wandelen met anderen gaat zonder problemen. Hij bijt of stampt ze ook niet, hij jaagt ze gewoon achterna. Het rare is dat één had eerst 'verliefd' op hem was, zij ging hem achterna en deed erg hengstig, maar nu moet ze plots niet meer van hem hebben..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:06

Ik denk dat jullie even moeten doorzetten. Het kan een kwestie van rangorde zijn. Dat moeten ze leren als er een nieuw paard bij komt. Als alle paarden hun plek weten houd dit als het goed is vanzelf op.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:09

Rangorde kan maar het klinkt mij meer in de orde als een paard wat niet gewend is in een kudde te staan en dus niet weet hoe die zich moet gedragen.
Weet je hoe hij was bij zijn vorige eigenaar?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:11

Ik denk dan eerder dat haar paard zich onderdanig zou gedragen. Dat de rest hem wel op zijn plek zou zetten en zou leren hoe hij moet reageren. Ik heb nu het idee dat hij graag de baas wil zijn en dus de rest gaat ´pesten´

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:16

Een paard wat kuddegedrag kent laat zijn groepsgenoten met rust zodra ze zich onderdanig tonen en blijft dus niet jagen.
Wat ik uit het verhaal begrijp is dat zijn groepsgenoten zich wel onderdanig tonen maar hij ze toch achterna blijft zitten.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:20

Ik bedoel met onderdanig gedragen als haar paard GEEN kuddegedrag kent. Hij dus in een kudde komt en zich geen raad weet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:00

Op de stal waar ik sta komen paarden die wedstrijden hebben gelopen en die vaak appart hebben gestaan.
Bij ons is een paardenpension en rusthuis en hier komt alles in een groep.
Afgelopen zomer hadden we er nog een die moeilijk in de groep was.
Toch een tijd uit de groep en er gewoon naast gezet.
Daarna rustig steeds weer eens erbij en nu staat die gezellig in de groep.
Geef het wel de tijd.
Jouw paard doet jagen, vaak gaat dit ook wel weer weg als alles zijn plek heeft gevonden.
Het is moeilijk te zeggen wat ik nu zou doen, vanuit hier en voorop staat dat er geen paarden door de draad gejaagd moeten worden.
Als het alleen wat jagen is gaat dit met een paar dagen meestal over.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:36

S__L schreef:
Ik bedoel met onderdanig gedragen als haar paard GEEN kuddegedrag kent. Hij dus in een kudde komt en zich geen raad weet.

Yoo rustig :roll:
Ieder zijn eigen mening hierover.
Ik niet dezelfde als jou prima toch.
Een paard wat het kuddegedrag niet kent hoeft niet per direct onderdanig gedrag te vertonen m.i.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:16

PP-->OPG

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 14:38

bij de vorige eigenaar stond hij dus altijd alleen op zijn paddock. Met de hengst ernaast.
Ook toen was hij heel braaf op wandeling, hij is met verschillende paarden gaan wandelen en dat ging allemaal goed...

marijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:43

Dit heb ik ook gehad met mijn paardje. Toen ik haar van de zomer heb verhuisd naar een wei, met paddock en inloopstal.
Toen we ze voor het eerst bij elkaar zette werd mijn paard heel erg dominant naar het andere paardje, ze joeg hem de hele tijd weg en dreef hem in de hoek enzo.
Op begeven moment werd het zo erg dat het andere paardje niet meer bij het hooi mocht komen, dus hebben we ze weer apart gezet. Vanaf toen hebben we tegen het draadje aan gevoerd. Zo werden ze gedwongen samen te eten, en moesten ze contact houden, maar zat er wel een draadje tussen. (zoals jesito hierboven al zei.) Dit ging eigenlijk gelijk al goed.
Na een paar weken hebben we ze weer bij elkaar gezet, en nu eten ze samen, mijn paardje rent nog wel eens achter het andere paardje aan, maar niet meer zo gemeen of vervelend.
Misschien zou je zoiets kunnen proberen?
Of het eerst nog even aankijken, dat heb ik ook gedaan, misschien moet hij gewoon nog wennen aan deze nieuwe situatie. Succes!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:12

Kiim schreef:
S__L schreef:

Yoo rustig :roll:
Ieder zijn eigen mening hierover.
Ik niet dezelfde als jou prima toch.
Een paard wat het kuddegedrag niet kent hoeft niet per direct onderdanig gedrag te vertonen m.i.

Ik bedoel het niet aanvallend hoor ;)
Mijn eigen ervaringen zijn dat paarden die nooit in de kudde hebben gelopen zich onderdanig gaan gedragen. Dat de paarden dus met wel ervaring in de kudde het andere paard wel leren.. Maar dat hoeft natuurlijk niet! Het zijn alleen mijn eigen ervaringen en jij heb dus andere ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:47

Ik zou je paard ook met een draad ertussen op de wei zetten. Zo kan hij alvast wennen aan de andere paarden en de andere paarden natuurlijk ook aan hem. (zo worden nieuwe paarden bij ons altijd geïntroduceerd in de kudde) Hou dit een aantal weken vol en laat dan het draadje er eens tussen uit, goed kans dat het dan op een paar dagen allemaal koek en ei is.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:10

Ik zou zeggen, kijk het even aan, hij houd vast een keer op. ;)
Mijn paard was eerst verschrikkelijk dominant naar andere paarden,
hij had een half jaar sowieso helemaal alleen gestaan, geen enkel
paard in de buurt zelfs. Na enkele weken/maanden is hij een stuk
rustiger geworden. Paarden vechten de hiërarchie wel uit, komt vast goed!