pony blijft niet staan tijdens poetsen en opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mepril

pony blijft niet staan tijdens poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 12:55

bij ons op stal is een nieuw paardje gekomen
en daar rij ik wat op voor die mensen
maar als ik em uit de box haal en op de poetsplaats zet doet ie niets anders dan dribbelen en heen en weer lopen
paard is na gekeken door da en fyshio en ze konden geen blokades vinden dus hij doet het niet omdat ie pijn heeft
weten jullie hier een oplossing voor

voor de rest is ie erg braaf loopt netjes mee loopt achteruit als ik het vraag aan de hand en als ik em vast heb staat ie ook netjes stil maar dus niet als ik em vast zet

Tivara

Re: pony blijft niet staan tijdens poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:57

Mijn paard gaat meteen hangen als ik haar vastzet, dus ik zet haar inmiddels niet meer vast. Als ik haar voor haar stal wil poetsen/opzadelen staat ze ook alleen maar de draaien, voertonnen open maken, etc. Op de wasplaats gaat dat beter, dus ze kan het wel. Ik zadel meestal gewoon op stal op, dan lok ik ook niks uit, en daar staat ze super braaf stil.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 12:59

die van mij doet het ook in de stal dus kan em nergens fatsoenlijk opzadelen en poetsen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:01

Toch volhouden zou ik zeggen.
Je hoeft er niet op los te meppen ofzo, maar iedere keer geduldig weer op haar plaats zetten. En met je stem duidelijk maken wanneer je tevreden bent en wanneer niet. Kost mischien wat tijd, maar hé westernpaarden leren zelfs om waar dan ook stil te staan als de teugels de grond raken. Dus die van jou kan echt wel stil staan hoor. :)

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:03

ja negeer het rare gedrag meestal ook wat en als hij dan nettjes stil staat voor ene paar seconden dan beloon ik em
dus ben druk bezig om het te verhelpen

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:03

maar dacht mischien heeft iemand nog handige tips?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:04

Nee, helaas. Paarden opvoeding is gewoon consuquent zijn en meer niet. Met "trucjes" bereik je mischien sneller resultaat, maar echt goed opgevoed is je paard alsnog niet!

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:07

nee dat weet ik we hebben em nu een paar weken op stal staan en hij vertoont het gedrag al vanaf het begin af aan en word maar niet minder maar ik blijf gedult hebben en hopen dat ie ooit eens inziet dat ie er aleen maar moe van word haha

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:44

Laat het paard los in de stal staan, zet hem daar in een hoek neer en als hij 1 been optild bij wijze van, meteen terugzetten (achteruit latenlopen) jij zet het paard daar neer , dus moet het daar blijven staan. De eerste 2 a 3 x moet je mss een tik geven maar later hoef je alleen maar euh te zeggen en ze staan stil. Op het laatst kun je haar dan gewoon zadelen, maar belangrijk is wees hierin consequent, kun je dat niet, pas het dan ook niet toe!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:52

Ik heb mijn paard gewoon elk stapje terug laten zetten. Niet alleen negeren, je moet ook corrigeren. Gedrag negeren werkt alleen als ze er aandacht mee willen krijgen.

Niet boos worden, gewoon het pasje terug zetten waar die vandaan kwam. Een stemcommando erbij is ook wel handig, zo weet mijn paard dat als ik 'ho sta' zeg en wegloop, ze moet blijven staan. (paard staat altijd los)

Verder is het wel zo dat als paarden vaststaan, ze hun hoofd niet kunnen draaien en dus niet goed kunnen zien wat er gebeurd, of dat ene irritante vliegje niet weg kunnen jagen etc. etc.

Dus lekker lang vastzetten dat ze met d'r hoofd bij d'r kont kan, of gewoon een touwtje over d'r nek.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:53

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:32

Inderdaad, mijn vzpaardje staat inmiddels ook gewoon los, moet nog wel corrigeren af en toe, maar toch. :)

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:01

ben vandaag weer geweest en tot mijn verbazing stond ze met het poetsen aardig rustig met het zadel begon ze weer wat heen en weer te dribellen maar ging al stukken beter dan anders

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:54

nou, ik denk dat je gewoon de tijd ervoor moet nemen. geduld is een schone zaak en slaan is de weg van de minste weestand. dat schept geen vertrouwen.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 22:41

nee slaan doe ik ook niet dat heeft ook geen zin hij is gewoon erg gestrest en dat probeer ik er wat uit te krijgen met veel rust en met mn stem ook corigeer ik em wel maar slaan niet

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:04

blijven volhouden,
eens komt de boodschap over ;)

al heeft het bij mij een jaar geduurd :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 04:34

Herken dit probleem nogal :+

Mijn merrie is bij grondwerk erg rustig, staat super stil, ook los. Maar owee als ik haar vastbind of in de stal wil zadelen (al dan niet los)... Soms gaat het goed maar heel vaak is ze erg drammerig. Op die momenten heeft ze ook echt géén respect voor mijn ruimte, terwijl ze dat anders wel heeft. Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer wat te doen.

Ze kijkt heel erg naar buiten, waar haar vriendin staat, wil alles zien, elk geluidje checken, een echt zorgende merrie en heel alert maar dat vind ik geen excuses :Y)

Ik probeer het te negeren, haar terug te zetten (waar ze érg boos om kan worden incl. steigeren), iets te zeggen zoals HEY, commando Ho gebruiken. Als ze over me heen loopt werkt werkelijk niks, lijkt wel alsof ze weet dat ze gewoon macht heeft. Ik ben daar heel hard mee aan het werk dat ze ook in die situatie uit mijn ruimte moet blijven maar het blijft moeilijk...

Dus als er nog tips zijn, zijn die welkom :D
Laatst bijgewerkt door poes op 25-12-09 04:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 04:39

dat heb ik inderdaad ook
hetzelfde als hoe jij het beschrijft dus alle tips natuurlijk nog steeds welkom

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 04:48

Mijn merrie is trouwens erg onrustig als ze gewoon in de stal staat ook. Dit is gebeterd sinds ze elke nacht op stal komt (geen schuilstal op de wei dus haal ik ze bij erg guur weer liever snachts binnen en daar moesten we wat routine voor hebben want het was drama), maar ze is nog steeds de onrustigste van stal.

Ze loopt uit zichzelf dus rondjes, als ik er dan bijkom is het vaak helemaal mis.

Zolang je heel snel voortdoet en het zadel erop gooit en ze doorheeft dat we snel weer uit de stal zullen zijn, is ze soms beter, soms niet.

Op de wei betreft het een super rustige merrie, je ziet haar zelden zelden een sprintje trekken. Wel erg aanhankelijk naar de merrie waarbij ze staat.

Ik heb dit probleem nog nooit in deze mate gehad. Kan me er meestal lang rustig in houden, maar als ze over me heen loopt (en paard is niet klein) wordt het natuurlijk erg moeilijk... Ze reageert absoluut niet op een por in de ribben, een duim tussen de ribben, een EY.
Pas als je echt al heel hard met een touw zwaait of haar echt doet schrikken durft ze nog wel eens achteruit deinzen, maar dan kijkt ze ook erg nerveus en wordt het draaien ook erger.

Ik heb al vaak gedacht dat zowel de stal als de plek waar ik haar aanbindt voorlopig te ruim zijn en te veel uitwijk- en kijkmogelijkheid hebben.

Ik wil mijn paard echter graag houden in deze ruime open stal ipv de typische afemting met tralies en geen zicht op buiten... maar wat is wijsheid?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:39

Soms helpt het om je eigen schrijfsels te herlezen ;) Dat van die kijk- en uitwijkmogelijkheid, daar zit hem idd het probleem bij mijn merrie, dus vanmorgen besloten om daar wat aan te doen. Niet aan de omgeving, maar wel voor het paard geen mogelijkheid meer bieden om uit te wijken.

Ze staat door het weer al 2 weken stil en was gisteren erg eng op het erf, dat beloofde alweer.

Normaal vind ik het prima als een paard zich een stapje verzet of zoiets bij het borstelen, maar aangezien mijn merrie zoooo kan drammen, deze morgen besloten om het anders aan te pakken.

Bij het vastzetten werd ze even heel rillerig en kwam ze vrij hard tegen het touw, zo goed en zo kwaad als het kon dit genegeerd en gewoon knoop gemaakt. Daarna paard tegen de muur geparkeerd en zolang ik er mee bezig was mocht ze GEEN voet meer verzetten, maar dan letterlijk.
Ik ben hier erg rustig maar heel zeker bij gebleven (er zijn zo van die dagen dat ik werkelijk engelengeduld heb en dan moet ik daarvan profiteren :+ ). Elke keer ze een voetje ophefte, nam ik het halstertouw vast, zette ik haar terug en gaf haar hierbij ook het commando 'terug' en daarna 'ho'.

In ruil voor dit 'strenge' stilstaan, hield ik de momenten waarop ik bij haar stond zeer kort en liep ik regelmatig van haar weg om haar de kans te geven rond te kijken, een pas te verzetten, de lambada te dansen of wat dan ook.

De eerste keren maakte ze hier erg gretig gebruik van, maar dit hield zeer snel op.

1 keer kwam ze best hard in verzet tegen het terugzetten, maar ik ben gewoon blijven staan tot ze die pas terug zette en stil stond.

En gek genoeg stond ze bijna de hele tijd blokstil.

Ook bij het weglopen keek ze naar me van 'ja ja ik heb het door, ik sta prima, kom maar verder doen'.

Ik ben dus met een zeer tevreden gevoel vertrokken vandaag :) Heb haar heel vaak kunnen belonen en ze was bijzonder aangenaam. Ik had ook het gevoel dat ik haar aandacht echt bij mij had en dat het heel duidelijk was wat ik van haar verwachtte en waar de grenzen zaten.

Vooral haar gemoedstoestand vond ik erg prettig: rustig en alert.

Geen angst, boosheid, frustratie, witte ogen oid.

Ik hoop het nu een tijd zo te kunnen verderspelen en hopelijk leert ze dan echt stilstaan :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:10

Je kan hem/haar leren 'blijven' door middel van VD of grondwerk.
Dat kan je altijd toepassen, dus ook tijdens het zadelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:26

Leonie: tijdens grondwerk staat mijn paard aan de grond genageld. Helaas verliezen we dat gevoel dus compleet in stal of aan een touwtje gebonden. Maar we gaan ook hier gewoon mee aan de gang.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:11

Mijn verzorgpony deed altijd precies hetzelfde..

wat ik heb gedaan:
als ze het deed, haar weer op de goede plek gezet.
dan belonen met je stem, even lekker kriebelen enzovoort.
als ze het binnen 5 minuten niet meer deed, kreeg ze een snoepje.
en zo door gaan, totdat ze de hele tijd stil bleef staan!
:D

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:29

Heeft ze in het verleden geen rare dingen mee gemaakt toen ze vast stond?

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:17

mischien is het handig als iemand de pony even aait om hem op zn gemak te stellenb.
en anders probeer hem is los te laten staan