Inladen gaat goed, alleen dan de trailer weer uit..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Inladen gaat goed, alleen dan de trailer weer uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:00

Bij het inladen op de trailer doen zich geen enkele problemen voor, mijn pony loopt er met gemak ik en vertoont geen teken van angst. Eenmaal op de trailer is het ook een schat van een dier, door opwinding enkel soms wat lomp. Wanneer wij de bestemming bereikt hebben en de laad klep wordt geopend, probeert hij zijn hoofd al om te draaien. Stap voor stap achteruit de trailer uit is niet te doen. Laatste keer hebben we het geprobeerd door hem te blinddoeken, beide kanten halstertouwen en druk geven op de borst. Helaas is het niet zo dat wanneer hij 1 stap op de laadklep zet we 'gewonnen' hebben, hij rent namelijk gewoon weer terug de trailer in (waarbij hij het tussenschot er uit trekt en de persoon die hem er uit probeert te begeleiden plet tegen de stang). Kortom grof geweld is geen optie maar op de zachte manier lukt het ook niet. Ik heb het echt allemaal al geprobeerd. Voorkomen moet worden dat hij zijn hoofd om kan draaien, want wanneer dit gebeurd draait hij zich meteen volledig om (zelfs in een 1-paardstrailer) en rent de trailer uit. Ik ben er overigens van overtuigd dat mijn pony niet handelt uit angst maar door gewenning (bij vorige eigenaren).

Omdat hij binnenkort weer te trailer op zal moeten en ik voor die tijd graag nog eens met hem wil oefenen, vertel ik mijn probleem hier. Ik ben erg benieuwd of er op Bokt mensen rondlopen met een soortgelijk probleem en hoe jullie dit opgelost hebben?

Ik heb hiervoor ook Monty Robert's Nederland benaderd (na op Horse Event met Annemarie van der Toorn gesproken te hebben). Na lang aandringen gingen zij akkoord met het maken van een telefonische afspraak. Liever zagen zij dat ik mijn pony 2 weken bij hun in training zou zetten, maar daar heb ik echt het geld niet voor. Helaas komen de tijdstippen voor mij vaak slecht uit, omdat ik overdag niet bereikbaar ben (school) en heb ik dus tot op heden niet met iemand van daar gesproken.

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:05

Je zou eens kunnen proberen om iemand achter/langs hem te laten staan en z'n kont of staart vast te pakken en deze zachtjes vast te houden of te aaien... Misschien vindt hij het eng om het schuin naar beneden afloopt en hij dat niet kan zien. Bij mijn paard was het juist het omgekeerde. Zodra de klep naar beneden ging stond ze al met haar kont tegen de stang te duwen, zodra die weg was kwam ze met een hoop kabaal en flinke snelheid de trailer af. Toen hebben we ook een paar keer haar staart vast gepakt en nu kan ze netjes wachten tot de stang weg is en loopt ze rustig van de trailer af.
Veel succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:07

Kun je hem aan de hand wel gewoon achteruit laten lopen?
Zo ja, probeer er dan het commando 'terug' o.i.d. aan te koppelen. Zo niet, leer hem dit dan..

Ojajoh

Re: Inladen gaat goed, alleen dan de trailer weer uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:09

begin allereerst met de basis oefening op het terrein
zorg dat je dier het commando "back" gaat leren en dat hij vlekkeloos achteruit kan lopen

daarna oefen je dit verder op de klep
Laad het paard niet helemaal op maar telkens maar 2 passen en dan weer achterwaarts
veelvuldig blijven belonen bij goed
en rustig aan uitbouwen/opbouwen

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:28

Sorry, had ik misschien even moeten vermelden. Aan de hand luisterd mijn pony onwijs goed naar het handgebaar richting de borst (geen druk/aanraking) en daaraan gekoppeld het commando 'terug'. Helemaal als je iets lekkers voor hem hebt gaat hij als een gek naar achter lopen. Uiteraard hebben wij dit op de trailer ook geprobeerd, maar zonder succes. Zelf met lekkers is hij niet over te halen. Ik oefen ook echt veel met hem, kwa achteruit lopen, omdat ik het een goede oefening vind om te laten zien wie de leider is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:36

spatter deed het ook, liep er zo op maar achteruit eraf ho maar

ik heb het opgelost door hem een longeersingel aan te doen en hoofdstel in en dan met lange lijnen eraan
zo moest hij als een menpaard achteruit de trailer af
ik stond buiten en vroeg op druk een pasje achteruit, daarna kreeg hij verminderde druk maar wel genoeg om te voorkomen dat hij er weer vooruit liep
stapje voor stapje zijn we eruit gekomen en na een paar keer oefenen begreep hij dat hij de trailer niet meer mocht verbuigen :roll: en om mocht draaien wat hij waarschijnlijk bij de vorige eigenares als veulentje heeft gemogen

je kunt op deze manier het hoofd recht houden en met bit heb je net iets meer te vertellen
neem wel je tijd en bewaar de rust

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:40

Achteruitgaan uit een trailer moet een paard ook leren. Bovendien moet hij leren om van de druk van het halster af te komen, dus afgezien van het luisteren naar een commando voor iets lekkers. Als het paard geen "zin" heeft is lekkers niet overtuigend genoeg, een paard is immers geen jager.

Loop ietsje voor je paard, één stap op de klep, paard stoppen, zelf omdraaien, touw van hand wisselen (als je links van je paard loopt, omdraaien en touw in linkerhand nemen) achteruit vragen door pulserende druk op het touw (dus niet rukken, maar variëren in de druk, geen constante druk), gaat hij een stap naar achter, direct de druk laten wegvallen. Op dezelfde manier twee stappen op de klep, stoppen, achteruit de klep af, drie stappen, enzovoorts, tot ie soepel in en uit de trailer gaat.

Hoe gaat je paard achteruit door een deuropening? Vaak vinden ze het erg spannend om achteruit door een smalle doorgang te gaan, dus dat kun je alvast eerst oefenen dan? Zorg dat je veilig werkt en je niet voor je paard, moest hij ineens naar voren springen, maar schuin voor je paard.

Succes!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:44

grondwerk, achteruit tussen balkjes en hekken door e.d. over plankieren lopen, vooruit, achteruit, stapje voor, stapje terug enz. en pas als dat helemaal goed gaat met de trailer gaan oefenen, maar ook dan is t oefenen, oefenen en oefenen

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:45

Ik volg dit even, want mijn paard doet dit ook.

Bij hem is het dat wanneer hij zijn hoef naar achter doet, hij geen grond voelt (omdat hij zijn hoef natuurlijk wat lager moet zetten door de schuinde klep) en dan meteen weer terug naar binnen stormt. Hij wil zich ook in de trailer omkeren zodat hij ziet waar hij zijn voeten neerzet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:51

Ik persoonlijk zou je pony gewoon oefenen door hem op de laadklep al weer terug te sturen en weer vooruit zoals hier boven al beschreven. Net zo lang tot hij er in staat en dan steeds weer terug net zo lang tot hij het rustig doet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:46

Adawi, je moet beginnen met oefenen vanaf buiten de trailer, eerst 1 voet op de klep dan 1 terug, twee voeten op de klep en weer terug, stapje voor stapje de trailer in en weer terug.
Dus niet eerst het hele paard al in de trailer zetten en dan 1 pasje terug en weer naar voren, maar beginnen van buiten de trailer naar binnen en niet andersom.
Dan zul je zien dat je paard steeds makkelijker wordt in het achterwaarts gaan de trailer uit. Laat hem ook eens halverwege gewoon staan op de klep en dan weer achteruit, of vooruit al naar gelang jij wilt.

Zoals AnimalABC al zei, ze moeten het gewoon ook leren. Men besteed vaak wel tijd aan alle andere dingen die een paard moet leren, zoals dressuur rijden of springen, daar nemen we lessen voor en uitgebreid de tijd voor maar trailerladen leren is een ondergeschoven kindje, tot men op wedstrijd wil en dan moet dat paard ineens mee...!

spatter schreef:
je kunt op deze manier het hoofd recht houden en met bit heb je net iets meer te vertellen
voor degenen die het nog niet weten: paard recht houden kun je ook door zn hoofd recht te houden of tegenovergesteld aan zn kont te sturen. Als hij met billen naar rechts gaat is zn hoofd waarschijnlijk teveel naar links en andersom, je kunt m dus sturen met zn hoofd.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:49

Hoi
wat je ook kan proberen is een trailer te huren/lenen
met voor lader. dat je even wat spanning eraf haalt. en het dan
oefend zoals cissy het zegt.

Sommige paarden kennen het principe gewoon niet in het achteruit lopen.

succes

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:49

Hm, ik zag dit topic en dacht "Laat ik Lotte eens tippen". Blijkt het haar topic te zijn.

Lotte, is het geen idee om van het weekend eens een dag ervoor uit te trekken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:51

En heel drastisch, maar een trailer met voorlader? Dan heb je dit probleem niet meer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:53

oefenen is een betere en stukken goedkopere oplossing dan een nieuwe trailer :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:02

Het gaat hier om een paard die niet veel in een trailer gaat. 6 December moet hij echter weer, en de laatste keer heeft hij z'n best gedaan om mijn trailer te verbouwen om maar niet achteruit te hoeven. Ansich kan mijn trailer best wat hebben, maar er zijn grenzen natuurlijk :+. Een hele traileraanschaffen voor dit gedrag is iets voorbarig :+

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:02

Bij een trailer met een voordeur loopt hij er inderdaad als een mak lammetje uit, maar dat is natuurlijk niet de uitkomst.. :P
Ik zie opzich veel logica in wat eigenlijk iedereen noemt, namelijk het op de klep beginnen en dan veel heen en terug laten stappen. Dit ga ik dan ook sowieso proberen. Echter wil hij zich zo snel omdraaien en het is dan erg moeilijk de controle niet te verliezen. Zijn hoofd moet echt recht blijven want wanneer hij een cm opzij kan kijken zet hij zijn schouder er in en neemt een speurt. Daarom is de tip van Spatter misschien wel intressant, alleen dan moet ik hem achteruit laten lopen op de druk van het bit en dat vind ik ook niet ideaal.

Utixo schreef:
Lotte, is het geen idee om van het weekend eens een dag ervoor uit te trekken?
Als jij je trailer ter beschikking durft te stellen? Graag! :) Heb je dan ook zin om een handje te helpen?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:04

Ja, want ik ben nog over een paar dingetjes aan het nadenken, en daar hebben we Irma voor nodig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:04

als jij een (2 paards het liefst) trailer regelt kom ik wel een handje helpen als je mn benzinekosten betaald...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:05

Wen Ifor Williams is achter erin en voor er uit. Maar als je dan op een druk terrein staat moet je wel de ruimte hebben om die voorklep open te kunnen doen :D

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:10

rapido schreef:
Wen Ifor Williams is achter erin en voor er uit. Maar als je dan op een druk terrein staat moet je wel de ruimte hebben om die voorklep open te kunnen doen :D

das ook niet waar.
je kan gewoon uitladen op een open stuk. trailer dicht en tussen voegen.
probleem opgelost.

zitten goede tips tussen maar neem wel de tijd

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:17

Wanneer je paard zich sterk maakt door zijn hals te draaien dan moet je zorgen dat je een lijn door het bit haalt aan de kant waar ie zijn hoofd draait. deze lijn doe je over het hoofd en aan de andere kant aan het bit vast. Jij staat dan weliswaar aan de verkeerde kant maar hij heeft dan niet de kracht omzich weg te draaien.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:23

Dinopino schreef:
Wanneer je paard zich sterk maakt door zijn hals te draaien dan moet je zorgen dat je een lijn door het bit haalt aan de kant waar ie zijn hoofd draait. deze lijn doe je over het hoofd en aan de andere kant aan het bit vast. Jij staat dan weliswaar aan de verkeerde kant maar hij heeft dan niet de kracht omzich weg te draaien.
En of hij die kracht nog wel heeft! Wat ik bedoel is: Als hij wil draaien (en dat wil hij) dan trekt hij zich er gewoon doorheen. Je hebt dan echt niks meer te vertellen. En het is ook niet zo dat hij 1 kant heeft waar hij altijd naar toe draait, hij draait gewoon zodra hij ergens een kans ziet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:30

Wat bij mijn paard hielp was leren achtreuit over een balkje. Dan moeten ze namelijk over iets waarachter de grond lager zit. En idd het erop/eraf verhaal. Gebeurde bij ons automatisch aangezien hij geen zin had de trailer op te lopen... maar het eraf lopen had hij zo snel geleerd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:38

Lottejulia schreef:
Dinopino schreef:
En of hij die kracht nog wel heeft! Wat ik bedoel is: Als hij wil draaien (en dat wil hij) dan trekt hij zich er gewoon doorheen. Je hebt dan echt niks meer te vertellen. En het is ook niet zo dat hij 1 kant heeft waar hij altijd naar toe draait, hij draait gewoon zodra hij ergens een kans ziet.

Touwhalster/leadrope nemen en eerst consequent grondwerk gaan doen en dan pas met de trailer gaan oefenen.
Niet gelijk voor de trailer zetten en dan willen dat hij luistert. Eerst leren luisteren en dan pas naar de trailer.

En vooral niet voor hem opzij gaan, laat hem het uiteinde van je leadrope maar zwaaiend tegenkomen, niet gericht gaan slaan maar gewoon zwaaien met je touw daar waar hij heen wil maar niet mag, en als hij toch besluit zn kop daarheen te steken heeft hij een blauwe neus.
Dan leren ze gauw genoeg dat je het meent, het is net zoals met kleine kinderen en vertellen dat iets heet is, laat ze maar voelen dan is het gelijk klaar. Ik zei toch dat het heet is.... }> Hij zn dikke vinger opsteken dan jij gelijk reageren. Is het zo over met het gedram.