Hoe kan ik rustig op mijn paard stappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlemen

Hoe kan ik rustig op mijn paard stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:47

Hallo,

Ik heb sinds kort een paard waar ik eventueel op zou kunnen rijden.
Echter is er 1 probleem, lief is ze zeker zelfs tijdens het rijden gaat het super goed ze is gehoorzaam mooi aan de teugel etc. Alleen als ik wil opstappen dan springt ze helemaal weg, niet gewoon een paar passen, maar ze zou zo in staat zijn me mee te sleuren.
Ik wil graag verder met haar!
Iemand tips?

Groetjes, Willemijn.

EmptyWords

Re: Hoe kan ik rustig op mijn paard stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:56

probeer eens als iemand haar vasthoud? misschien met een krukje? past het zadel goed?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:57

Met heel veel geduld leren om stil te blijven staan :)
Prik je niet toevallig met je voet in de zij? Of met de zweep, of doe je iets anders waar ze op reageert?
Eerst leren luisteren naar het commando 'ho'. Ook als je even een meter achteruit gaat moet je paard gewoon blijven staan.
Teugels neerleggen, voet in de beugel, 'ho' blijven herhalen, en zodra ze een pasje verzet zet je haar weer terug op de plek, weer 'ho' zeggen en opnieuw proberen. Sommige paarden hebben dat na 5 minuten door, sommige na 2 uur.. Maar als dat uiteindelijk goed gaat dan heb je daar de rest van dr leven plezier van :) Zodra je in het zadel zit moet je uitbundig belonen, en eventueel een snoepje geven bij je knie (is ook goed voor het strekken van de halsspieren)

zij

Re: Hoe kan ik rustig op mijn paard stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:36

ik zou de oorzaak gaan zoeken waarom ze zo weg springt. niet vast gaan laten houden oid, daarmee neem je de oorzaak niet weg... ze zal het niet voor niks doen?