pony slaat andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

pony slaat andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 01:35

mijn zoon heeft een schat van een nieuw forest pony. het beestje staat in het land met 4 zeer dominante merries en heeft daar niets te vertellen. Helaas tijdens de manege les en een buitenrit met anderen, wil ze nog wel eens uithalen naar de andere Paarden/pony's. Dit is lastig voor mijn zoon en een rood lintje in de staart is dus zeer gewenst.
Nu hoorde ik vandaag dat deze 6 jarige pony, die sinds een half jaar word bereden door mijn zoon dit gedrag altijd al vertoont heeft. Is dit af te leren?? zo ja, hoe????????

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:56

Mijn verzorghaffie deed dit.
Bij haar was denk ik 1 van de grootste redenen dat ze heel erg lang alleen heeft gestaan.

Ik zocht 1 braaf paard uit, zij was een merrie, in dit geval een oude draversruin.
Eerst laten snuffelen zodat ze vertrouwen kreeg en merkte dat hij haar geen pijn zal doen.
Dit iedere dag een paar keer herhalen en belonen bij goed gedrag.

Later stonden ze dagelijks samen in de bak en het ging goed!!!
Uitgebouwd naar steeds een ander paardje en het ging beter...

Als wij op haar reden schopte ze direct naar ieder paard wat langskwam en ook als we aan het poetsen waren... Dit hebben we consequent afgestraft met een tik.
Het heeft wel een paar maanden geduurd, op het moment kan je zij aan zij met een ander paard op het strand, rijden in de bak, naast elkaar poetsen, ze staat zelfs in de groep op het land (als ze hier wat ruzie maakt bemoei ik me er niet mee, paarden onder elkaar), maar aan de hand, op de poetsplaats en onder het zadel hoort ze zich te gedragen! En gelukkig hebben wij haar kunnen helpen het vertrouwen in andere paarden te vinden.

Succes

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 01:42

dit betekent dat het af te leren moet zijn, denk ik........

zover ik weet is de pony(6jr)altijd onder de paarden/ponys geweest. Maar gewoon een sjagrijnig type ;) .
Er zijn enkele waar ze niet naar slaat, ze heeft haar voorkeuren, begrijp ik.

lailapri

Re: pony slaat andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:57

ik heb ook wel pony's gehad en daar ben ik vanaf moment 1 altijd al heel duidelijk in, dat mag niet en wordt daar flink boos om, zeker als ik er zelf op zit. Zo hebben al een aantal het afgeleerd. Uiteraard houdt ik wel rekening in de les met vrienden en vijanden maar zomaar uithalen is verboden. Paarden accepteren dit ook wel een het kleine welshje die normaal altijd gepest wordt voelt zich daarom ook erg fijn en onmisbaar in de les want dan is iedereen aardig voor hem en willen ze achter hem aanlopen :D

bellehorses

Re: pony slaat andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:14

Ik heb ook een new forest pony die dat doet, en idd. ook tijdens het rijden, er hoeft maar één te dicht bij te komen en die oren gaan de nek in en trappen maar..

Ik lees dus even mee :D

redzinzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:39

Wij hebben een 5 jarige merrie (A-Ponietje) die slaat naar de andere manegeponies. Ze loopt sinds een aantal weken in de les met onze dochter, dat ging eerst goed maar was wel erg op haar hoede en nu wordt het slaan van kwaad tot erger. Mijn dochter is er 2 weken geleden van afgevallen en verliest haar vertrouwen in haar pony. Ik ben vooral ook bang dat ze een ander kind raakt in de les. We hebben er al een ouder meisje opgezet tijdens de les maar dan probeert ze het ook. Ik dacht dat het aan de hengstigheid lag maar dat is het ook niet. Het komt voort uit onzekerheid of uit dominantie. Ze staat hier thuis in de wei met twee andere ponies, wel allemaal kleiner dan zij. Zij is wel de baas in de wei maar verdraagt de andere dieren wel om haar heen. Ze is altijd wel een beetje nukkig maar verder hartstikke braaf, doet geen stap verkeerd. Maar echt goed contact krijgen met haar is moeilijk. Wat moet ik nu doen ? Iemand nog meer tips, alles is welkom !

sjantaaaall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:16

Mijn haflinger doet dit ook altijd! Hij zit heel raar in elkaar. Hij bijt/hapt naar mensen en trapt/stampt met zn voorbenen. Hij doet het naar iedereen behalve naar mij. Hij trapte ook altijd naar andere paarden. nu doet hij het niet meer. Ik heb hem iedere keer een harde mep met de zweep gegeven, hij hoort zich ten slotte te gedragen en geen andere paarden pijn te doen. Hij heeft zelfs een keer een ruitertje van haar pony getrapt. Vol houden met straffen en dan moet het vanzelf stoppen