ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisa_95

ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:26

Hallo,
Ik denk dat dit een lang verhaal gaat worden maar ik weet het niet meer
Mijn pony lijkt ineens totaal anders, hij is altijd heel braaf en lief maar nu ineens niet.
Mijn pony is 9 jaar en heb hem sinds maart. We hebben echt een band opgebouwd, hij is heel rustig vanzichzelf doet eigenlijk nooit een stap verkeerd onder het zadel. Hij is best sloom maar we waren hier eindelijk voorbij. Nu wordt hij weer heel onrustig, maar zo ken ik hem helemaal niet |( Hij zat onder het zadel te bokken, heb ik hem echt nog nooit zien doen, ik heb hem toen nog even doorgezet en nadat ik toch gewonnen had er af gegaan voor als die ergens last van had. Daarna even gelongeerd toen wou die alleen maar met volle kracht de andere kant op, waar je natuurlijk niks aanhoudt. Na bijna hopeloos te zijn ging ik hem maar even opjagen zodat hij toch nog even bezig was :o hij wou door mij heen denderen en probeerde me zelfs te trappen |( Hij heeft dit nog nooit geprobeerd ofzo,, en hij zag er ook niet fijn uit oren naar achter enzo. Normaal kan ik dit altijd doen.

hij staat niet meer op de wei, maar komt wel dagelijks met vriendje in de paddock. en krijgt elke dag longeren/rijden/wandelen.
voer had hij met haver om hem iets voorwaardser te maken maar na dit (het voer was toch op) hebben we muesli zonder haver i.p.v met en sportbrok (zelfde) gemengd dan. Verder krijgt hij wortels en kuilvoer natuurlijk.
Paardentandarts laten we komen en maart was hij dus ook klinisch gekeurd. Verder was er de dag ervoor niks aan de hand en de dag daarna gaf hij 1 klein bokje aan het eind voor de rest niet. ik ben een beetje radeloos dus misschien weten jullie wat 't is,. ik hoorde dat het kon door het weer, minder licht maar toch zo warm dus soort lente kriebels ofzo maar lijkt me sterk aangezien hij vorig jaar voordat ze de wei op gingen niet zo waren. ook de oude eigenaren herkenden het gedrag niet. hij heeft een maandje bij de oude eigenaresse 23 uur per dag op stal gestaan en daar deed hij niks op voor de rest, dus ik weet het niet meer

Prissey

Re: ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:44

Ik merk aan veel paarden bij ons op stal o.a ook mijn eigen spruit dat ze erg onrustig zijn en het lijkt er zelfs op dat ze een slechte bui hebben. Natuurlijk kan dit komen door verandering van weer en licht en donker. Ik zou even nakijken of al je tuig nog goed ligt je zegt het gebit al gecontroleerd te hebben. Blijf verder wel consequent erg belangrijk!!!

Geef de moed niet op.

suc6

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:52

Jeetje wat moeilijk voor je zeg..
Maar het was dus niet even een jolige bui oid?
gewoon echt een soort van vals doen tegen je.
Ik zou niet weten wat je er aan kunt doen, behalve het tuig idd..
En misschien toch iets binnenin?
pff moeilijk, maarja succes, en geef de moed idd niet op ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:04

Herfstblues :D

Zonder gekheid je zou die van mij eens moeten zien met dit weer, totaal anders net alsof ik vreemden in de wei heb.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:27

Toen je paard in maart bij je kwam, kwam hij in een nieuwe kudde : hij en jou en moest er een nieuwe rangorde bepaald worden, wie is leider en wie is ondergeschikte. Je zegt dat hij bij zijn vorige eigenaars rustig was dus was hij daar ondergeschikte en de mensen leider. Door deze gewoonte was hij aanvankelijk ook rustig bij jou maar door zijn ervaringen de afgelopen maanden denkt hij "Ik voel mij niet veilig bij mijn "leider' dus ga ik proberen of ik de rangorde niet kan omdraaien en zelf leider zijn" en dat lukt ook aardig want hij kreeg zijn zin als hij iets probeerde.
Ik denk dat je zal moeten werken aan zijn opvoeding om de juiste rangorde terug te bepalen jij = leider, hij = ondergeschikte.
1. Ga opzoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van hem aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet jij doen tov hem. En een lijst van gedrag ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij hem aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zazl je na enkele dagen of weken verbetering zien in jullie relatie.
Zoek eventueel hulp bij iemand die veel belang hecht aan het opvoedingsaspect, vooral western ruiters doen dit, en opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:23

Klinkt misschien erg simpel maar het is erg stormachtig weer. Betekent vaak vervelende kleine kinderen (...) en lastige opvliegerige pony's.

Wel de baas proberen te blijven maar trek het je niet persoonlijk aan.

_Lisa_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:30

Oke, bedankt voor alle reacties.
Ga er straks weer naar toe, zal proberen de baas te blijven.
de tandarts komt van de week, zal nog even naar het zadel laten kijke nmaar lijkt me sterk want met longeren had hij geen zadel op maar longeersingel maar je weet maar nooit.
dus het is normaal dat ze zo doen?
nou ik wacht wel af, hoop natuurlijk dat jullie gelijk hebben/
een vriendin gaat trouwens mee, 2 zien er meer dan 1, niet dat ik eht niet zelf oplos maar misschien ziet zij of ik iets fout doe?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:25

Mijne kan op het moment aan de longe ook wel bokken.. Ze kan in de wei, met die modder, haar ei niet zo kwijt en dus heeft ze wat energie over.. Kan dat er iets mee te maken hebben??
Ook de wind zorgt soms voor wat onbehouden gedrag..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:02

mijn gedachten gaan gelijk uit naar:
- het zadel kan ondertussen niet meer passen, misschien zijn er rugklachten.
- het stalseizoen, dan zijn ze vaker onstuimiger dan als ze de hele dag in de wei lopen.
- verandering van voer, in de zomer op de wei krijgen ze geen sportbrok neem ik aan...
- het frisse onstuimige weer :)
- is ie toevallig geschoren? dat wil ook wel helpen in de frisse buien...

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:04

Ik heb momenteel ook een totaal ander paard hoor sinds het weer veranderd is.
Niet dat hij vals tegen me doet of zo maar hij is zo met zichzelf bezig en id ook wat bokkerig aan de longe Moeilijk weer met opstappen. Ik heb ook al gezegd: "dat ligt puur aan het weer"Maar wel goed idd om het een en het ander toch uit te sluiten (gezondheid) ;) Succes in deze soms wanhopige tijd :P

_Lisa_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 17:57

- hij is niet geschoren
- in de zomer staat hij inderdaad 24/7 op de wei, en krijgt hij aan het eind muesli erbij
- is het dan niet raar dat hij het zonder zadel ook doet, en soms met zadel helemaal niet

gister heb ik trouwens weer heerlijk kunnen rijden, longeren wacht ik nog even mee

cissy schreef:
mijn gedachten gaan gelijk uit naar:
- het zadel kan ondertussen niet meer passen, misschien zijn er rugklachten.
- het stalseizoen, dan zijn ze vaker onstuimiger dan als ze de hele dag in de wei lopen.
- verandering van voer, in de zomer op de wei krijgen ze geen sportbrok neem ik aan...
- het frisse onstuimige weer :)
- is ie toevallig geschoren? dat wil ook wel helpen in de frisse buien...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:02

_Lisa_95 schreef:
Daarna even gelongeerd toen wou die alleen maar met volle kracht de andere kant op, waar je natuurlijk niks aanhoudt. Na bijna hopeloos te zijn ging ik hem maar even opjagen zodat hij toch nog even bezig was :o hij wou door mij heen denderen en probeerde me zelfs te trappen |( Hij heeft dit nog nooit geprobeerd ofzo,, en hij zag er ook niet fijn uit oren naar achter enzo. Normaal kan ik dit altijd doen

Lijkt er hard op dat jij geen leider meer bent en dat je een stukje ervaring mist.
Vaak zie je toch dat de nieuwe eigenaar nog een poosje profijt heeft aan het leiderschap van de vorige eigenaar.

Het longeren is echt een stukje handigheid - en dat hij door je heen wou denderen is hoogst wsl het missen van een stukje lichaamstaal.

Je zult dus beter wat hulp kunnen vragen om grondwerk te leren... en zo alles beter te begrijpen en toe te passen.

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:50

heeft ie echt nergens last van?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:28

superwoman schreef:
Vaak zie je toch dat de nieuwe eigenaar nog een poosje profijt heeft aan het leiderschap van de vorige eigenaar.

Paarden weten binnen 1 seconde wie ze voor zich hebben dus hier ben ik het niet mee eens.
Als jij op mijn paard zou stappen heb jij echt geen profijt van mijn leiderschap hoor. Zij bepaalt namelijk zelf wel wie ze accepteert/respecteert daar heb ik niks over te zeggen :)

Ben het wel met je eens dat TS nog een hoop te leren heeft en nog moet leren wat leiderschap betekent.

Lisa heb je niet een ervaren iemand in je omgeving die je kan helpen met je pony?

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:52

Kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen en er verstand van heeft!
Maak het niet te groot en richt je weer op de keren dat het wel goed gaat, het voelt natuurlijk heel rottig maar als je in dit rotgevoel blijft hangen dan kun je een negatieve wisselwerking krijgen met je pony en dat is natuulijk niet te bedoeling.
En het klinkt misschien stom maar juist door dit soort dingen kun je veel leren over je pony en jezelf.
Succes en het komt denk ik echt wel goed!!!

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:42

misschien is er iets aan de hand?
of zoals @mnkortleve zei: de herfstblues

_Lisa_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:44

ik heb instructie, die heeft me een tijdje geholpen met longeren, nu ging het na een maandje goed dus ben daarna met verschillende manieren van longeren gaan werken. Doe dit eigenlijk wel elke week tot 2x per week.
Ik denk (net als wat anderen die hebben meegekeken) dat het inderdaad de herfstblues is. En het gaat al stukken beter.
Ren en cissy, bedankt voor jullie reacties daar heb ik echt wat aan :D
ik zal mijn instructie eens vragen om nog een longeerlesje te doen en over grondwerk enzo daar heb ik vroeger heel veel lessen in gehad maar dat zal ik even navragen.

Het gaat nu al wel weer beter, hij is nog wat schrikkerig, wat hij normaal totaal niet is, is een echte koudbloed zegmaar :+
maar ik denk dat dit wel overgaat, ga binnenkort een keer samen met mijn instructrice longeren zodat hij inderdaad niet gaat denken dat dit mag, en we er allebei wat van leren :o

xxToriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:19

Probeer het probleem op te lossen, zoek de oorzaak.
In vorige post staan eventuele oorzaken. Laat hem keuren door de dierenarts. Wees rustig tegen hem als hij vervelend doet een beloon hem uitgebreid als hij het goed doet.