Wat betekend gapen bij paarden eigenlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Wat betekend gapen bij paarden eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:36

Misschien is het een heel rare vraag, en ik hoop ook dat ik het in het juiste onderwerp geplaatst heb...

Maar, mij is niet helemaal duidelijk waarom een paard 'gaapt'. Is dat dezelfde rede als dat wij hebben, of iets heel anders...?

Hier heb ik een filmpje van mijn eigen fjord, die gaapt(is het wel gapen?):

Alvast bedankt voor jullie reacties !

fienaaa

Re: Wat betekend gapen bij paarden eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:37

Sorry, het filmpje loopt halverwege vast, ik geloof dat jullie het wel goed kunnen zien.. toch?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:38

Zo van 't filmpje te zien is 't gewoon heerlijk ontspannen gapen, hoofd laag en je ziet aan z'n tong al dat ie gaat gapen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:40

Boya schreef:
Zo van 't filmpje te zien is 't gewoon heerlijk ontspannen gapen, hoofd laag en je ziet aan z'n tong al dat ie gaat gapen.

hij doet het regelmatig, en vooral na het rijden... Dus is begon met een beetje af te vragen wat het nou was :o

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:14

ontspanning :)

tenminste, dat is mij altijd verteld :o

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:17

Volgens mij verwerken ze spanning met gapen. Veel spanning verwerken ze met de mond. Ga maar eens iets engs doen of als je een keer kwaad wordt op je paard gaan ze daarna gelijk likken kauwen... Ik lette er eerst nooit op maar nu wel is echt heel vaak. Paarden die niet op de trailer willen bijv. en er dan uiteindelijk wel opstaan etc.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:25

Chefke schreef:
Volgens mij verwerken ze spanning met gapen. Veel spanning verwerken ze met de mond. Ga maar eens iets engs doen of als je een keer kwaad wordt op je paard gaan ze daarna gelijk likken kauwen....

Zou goed kunnen, maar ik heb regelmatig dat 1 van mijn pony's gewoon in de wei staan en dan ga ik haar lekker kriebelen, haar rug en achterhand 'masseren' en dan staat ze met haar ogen half gesloten en later ook te gapen... Misschien is het ook een teken van ontspanning??

En bij hengsten heb ik wel eens gehoord, dat als ze gapen, dat ze je willen bijten???

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:32

Mij is verteld dat ze dat doen om de kaakspieren op te rekken. Omdat de kaken toch enigszins samen gebonden worden door de neusriem.
Bij mijn paard gaat het zo. Ik doe zijn halster af en teugel om de hals, dat gaat hij staan gapen en ik hou het bit voor zijn neus klaar hangen, als hij uit gegaapt is dan pakt hij zelf het bit in zijn mond. slim hè

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:58

Haha dat doet die van ons ook wessjuhh lekker makkelijk niet tobben om het bit in te doen. ;)

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:02

Gapen bij mensen betekent dat je meer zuurstof naar je hersenen transporteert?...dus wrsch als je in een dipje zit. Bovendien is het aanstekelijk.

rozebril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:05

mijn fjord doet het ook altijd vlak voor dat ik het bit wil in doen

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:09

gapen bij mensen is niets over vast gesteld ;) we weten het niet. er gaan allemaal speculaties in de rondte, en dat zal bij paarden net zo gaan.

bij mensen is het bijvoorbeeld: moe, zuurstof, zin in gemeenschap, liegen, etc etc

bij paarden zijn er ook genoeg mensen die zeggen: oeh lichaamstaal! ohjee zere kaken, zuurstof, endorfine, oh wat liev, en hij is vast moe na het rijden.

volgens mij kan je het beste stellen: de mensheid weet het niet :)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:49

gaby12 schreef:
Haha dat doet die van ons ook wessjuhh lekker makkelijk niet tobben om het bit in te doen. ;)

Ik vind het super handig, teminste geen getob of strijd. En ik kan het ook best geloven dat het is om de kaakspieren op te rekken. Hou zelf maar eens een uur je kaken op elkaar, daar wordt je ook niet vrolijk van..

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:50

ik denk ontspanning dat ie op ze gemak is :)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 14:56

Ik dacht ook dat het een soort ontspanning is... Bij andere doet hij het niet, alleen als ik erbij ben... Haha:D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:00

Die van mij gaapte ook na een sport massage. Er zit iest niet goed in zn nek werfels en als die worden opgerekt gaat ie gapen. Geen goed teken dus.
Hij gaapt ook wel is uit het niks en bijv staat te slapen.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:09

Chefke schreef:
Volgens mij verwerken ze spanning met gapen. Veel spanning verwerken ze met de mond. Ga maar eens iets engs doen of als je een keer kwaad wordt op je paard gaan ze daarna gelijk likken kauwen... Ik lette er eerst nooit op maar nu wel is echt heel vaak. Paarden die niet op de trailer willen bijv. en er dan uiteindelijk wel opstaan etc.

dat likken/kauwen na struf of zo is mij gezecht dat dat nadenken/verwerken is.
gapen is heel iets anders volgens mij wand die van mij doet dat als hij net heeft staan slapen

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:50

ik heb er mijn dierenarts laatst toevallig naar gevraagd, en die zei, het is meer ontspanning voor een paard, maar niemand kan vertellen waarom ze het doen, want ze zijn er nog nooit uitgekomen, met de onderzoeken, maar wel dat het niet met spanning had te maken. Die van mij doet het meestal als ik met het hoofdstel aan kom zetten..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:52

Ontspanning, is van de zomer nog door mijn dierenarts verteld, nadat mijn paard na een onderzoek ging staan gapen.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:57

ja die van mij zei ook ontspanning, ik zelf denk ook dat het ontstspanning is, mijn veulen die gaapt heel veel als ie aan het slapen is, staat ie op rust en net nadat ie weer in beweging gaat gaat meneer altijd staan gapen, en stress of spanning heeft die kleine nog niet veel last van,,

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:49

Dat lijkt me ook het meest logische eigenlijk; ontspanning...

Dan mogen ze daar wel eens onderzoek naar doen ;p (alsof het allemaal zo makkelijk gaat en niets kost !)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:07

tja, dierenartsen lezen misschien allemaal wel hetzelfde vakblad ;) kan best toeval zijn dat ze dat roepen.
ik blijf erbij, we weten het niet, en als ze het bij paarden weten, gaan ze ook met mensen onderzoeken en andersom.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:10

Hier ook eentje met gapende paarden....Op stal lachen ze al als ik ga poetsen. Het maakt niet uit welk paard: na een poosje staat het te gapen. Ik heb een volbloed die het nog erger maakt: die doet zijn ogen stijf dicht en laat zijn onderlip hangen. Ik sleur hem naar de bak alsof hij slaapwandelt. Het ziet er gewoon belachelijk uit, alsof ie doodmoe is. Tót ik mijn teugels op maat ga pakken; dan komt zijn volbloed aard naar boven en gaat de turbo aan en de oortjes erop. :P Bij het afstijgen: weer hetzelfde, het ziet eruit alsof ie helemaal afgemat is. Vervolgens mag meneer in het land en dan giert 'ie in het rond.... Trouwens, ik heb ook een KWPN'er doe ook zo'n beetje hetzelfde gedrag vertoont...Kent iemand nog meer van zulke paarden?!