oplossing gezocht voor paard wat gilt als maatje weggaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

faroush

oplossing gezocht voor paard wat gilt als maatje weggaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:19

Ik heb een arabier, nrps pony en 2 shetlanders.
Als mijn dochter gaat rijden zet ik de mini shet bij mijn arab in de stal, met hooi en verstop wortels in het hooi zodat ze even bezig zijn.
Maar na ongeveer 20 minuten gilt mijn arab de boel bij elkaar, om de zoveel tijd een harde hinnik terwijl ze niet alleen staat, heel vervelend ze hangt verschrikkelijk aan die andere pony van mijn dochter, als de shetten van het erf gaan hinnekt ze een keer en dat is het dan.
Het is zo vervelend want ik woon naast een woonwijk en wil geen last met de buren krijgen, en zoek hiervoor een oplossing.
Wie weet daar wat op??
Laatst bijgewerkt door faroush op 20-11-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Re: oplossing gezocht voor paard wat gilt als maatje weggaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:21

de pony er vaker bij weghalen.
Ze hebben wij het opgelost, paard bleef rennen, gillen, gekdoen, door de draden.
We hebben alles genegeerd, en ze juist vaker uit elkaar gehaald.

na 2 weken goed resultaat, en nu lekker weer bij elkaar, en als ze uit elkaar gaan, niets aan het handje.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:22

Ja, net wat Jolliegirl zegt, gewoon oefenen. Ik zou even bij de buren langsgaan om ze te waarschuwen dat er wat overlast kan zijn maar dat je hoopt het op deze manier op te lossen voor in de toekomst.

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:28

Oke bedankt, maar overdag gaat ze regelmatig rijden, ik woon langs een vrij drukke weg en dan zeg ik overdag is het niet zo erg als ze hinnekt, maar in het weekend smorgens, en savonds als het stil is buiten is het geen gehoor voor de buurt, ik wordt er zelf ook een beetje zenuwachtig van,ik heb de shet er al speciaal bij gekocht en die hebben we ook al 7 jaar , dus dit speelt al een tijdje, zelf dacht ik als ze een tijdje uit elkaar zijn paar weken ofzo , zouden ze het dan weer krijgen als ze bij elkaar zijn of zou het dan minder zijn?eigenlijk hoop ik dat ze dan erg naar de shetten gaat trekken, zou dat kunnen?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:32

Ik heb ook zo'n giller. Mijn twee paarden staan normaal in een weiland met een inloopstal en als ik met mijn paard uit de wei haal en op pad ga, dan staat de shetlander te gillen als een malle. Non stop, dus als ik 2 uur weg ben, dan staat hij 2 uur lang te gillen.

Maar wanneer ik de shetlander op stal zet, en de bovendeur ervan dicht, dan staat hij dus in een helemaal dichte stal. Dan weet hij niet dat we weg zijn en houdt hij zich rustig. Eerste twee keer gaf hij nog een enkele gil, maar sindsdien is er niets aan de hand. En ik doe de stal pas weer open als Duncan (mijn paard) weer in het weiland staat. Dus hij weet niet eens dat we weg geweest zijn.
Gaat bij ons heel goed. Maar je moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om het paard in een helemaal dichte stal te zetten. Maar anders dus gewoon veel oefenen, gewoon weg gaan. De tijd dat ze gillen neemt vanzelf af. :)

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:35

Ik ga het nog eens proberen met de deur dicht , misschien is dat een oplossing ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:48

je hebt nu eenmaal paarden die harder en sneller aan elkaar hangen dan anderen.
Gewoon vaker uit elkaar halen en voor langere periodes en eventueel de stal volledig afsluiten.
Ik kan alles met m'n paard alleen doen, behalve ze zonder haar vaste maatjes op de weide zetten. Ze gilt de hele tijd en rent als een gek, leuk genoeg roepen de andere 25 paarden ook minstens 1x terug. En natuurlijk haar vaste maatjes gillen nog harder terug... Een ander paard erbij dat vrindjes wil worden is eraan voor de moeite als ze zou kunnen liep ze het los onderuit (maar dat kan niet want zei is de kleinste) omgekeerd gaat wel, zij op stal en de ander buiten. dan is het met 1 lage hinnik voorbij.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:50

Want hoe worden de paarden precies gehouden dan? Wanneer op stal/ in het weiland. En hoe en wanneer zien de paarden elkaar. Dus staan ze op stal samen? Of hebben ze tussen de stallen door contact. Hoe en wat?

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:59

Ze staan overdag in de paddock , met de shetten , en ik heb 2 boxen naast elkaar dus ze staan ook naast elkaar.
Als ik alleen weg ga met haar , is er ook niks aan de hand, super braaf en niet hinneken onderweg,het is alleen als die andere weg gaat. :(

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:07

Ik heb precies hetzelfde probleem. Merrie is te aanhankelijk aan de ruin. Ruin vind het niet erg, die is er nu wel aangewend om een tijdje opgesloten op stal te staan, alleen. Maar de merrie? Je kan haar hooi geven, opsluiten in de stal, in de wei of paddock zetten, niets helpt. Ze blijft hinniken.
Heb dit nu al een dik half jaar en mevrouw wil er gewoon niet aan wennen of zo. Dus blijven oefenen? Hmm.. Hoelang dan nog wel niet?

Ik denk dat ik binnenkort een radio in de stal hang, dat ze zich misschien helemaal alleen voelt en dit niet meer heeft als de radio aan staat...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:08

enkele keren om de beurt buiten zetten, wil bij onze paarden nog wel eens helpen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:29

Wij doen ook altijd de deur dicht tegen het gehinnik van mijn bijrijdpaard's buurman. Hij schopt dan nog wel soms, maar het gehinnik is over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:34

[PP] > [OPG]

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:53

het heeft vaak met onzekerheid te maken.

Wat mij ons altijd heel goed helpt is het scheiden van de paarden, maar ze dus na een korte periode weer samen zetten.
Zo leert 'de giller' dat z'n vriendje vanzelf wel weer terugkomt. En kan dan het zelfvertrouwen opbouwen om langer alleen te zijn.

Bijvoorbeeld: begin eens met 'de giller' op stal en ga een stukje lopen met de ander. Na een paar minuten zet je de ander weer bij de giller.
Die korte periode ga je dan heel vaak herhalen en op termijn verlengen tot een langere periode. Dit kan afhankelijk van je paard best wel een poosje duren hoor. Maar misschien helpt deze methode je wel.