Tikkend stroomdraad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Tikkend stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:59

Hellow,

Iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat mijn paard niet meer zo bang is van tikkend stroomdraad?

Hij is echt zielig dan en gaat in het uiterste hoekje staan. Zelfs voor eten komt hij geen stap dichterbij. Hij staat te snuiven.
Soms kan ik het niet voorkomen dat het wel eens tikt.

De Shet ligt er niet wakker van, sterker nog, die loopt er gerust doorheen en voelt nog niks :P

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:00

je kunt er niet veel aan doen, gewoon bv. een snoepje geven als ze bang is en laten merken dat het niet eng is. maar hij went er vanzelf wel aan ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:01

als je hem er uit wil halen dan stroom er even af halen.sommige dieren zijn er nou eenmaal flink bang voor.
zorg er ook voor dat je de draad voldoende ver van hem afhoud,zodat het niet tegen hem aankomt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:03

StillAngel schreef:
je kunt er niet veel aan doen, gewoon bv. een snoepje geven als ze bang is en laten merken dat het niet eng is. maar hij went er vanzelf wel aan ;)

Dus expres laten tikken is helemaal niet zo slecht?

jodi

Re: Tikkend stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:07

Stroomdraad tikt als er ergens een lek is.Even de draden goed doen en weg tik...
Veel paarden voelen de weglekkende stroom via hun voeten.Niet zo vreemd dat ze op afstand blijven.

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:16

Als het stroomdraad tikt, staan er vaak planten of andere dingen tegen het draad aan, of dat het ergens tegen een paaltje aanzit. Moet je misschien even kijken langs de omheining.
Je kan er weinig aan doen om je paard er minder bang te laten zijn, zijn gedrag is wel logisch... Maar als ze echt hysterisch is, moet je misschien een keer naar een rustgevend middeltje kijken van Bach Bloesem?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:21

Even inderdaad het stroomdraad goed langslopen :)

Verder zou ik het zo niet weten, mijn pony is ook op 1 plek zo bang geworden van het tikkende schrikdraad dat hij zelfs niet wou eten. Overgezet naar een andere paddock en het was over (hij voelde zich veiliger in een kleinere paddock).
Nu staat hij weer thuis en ons draad tikt niet zo erg :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:38

Stroomdraad hoort niet te tikken. Dan is er ergens iets mis met de isolatie, en dat komt de werking van het schrikdraad niet ten goede. De stroom lekt weg naar aarde, en dat voelen sommige paarden. Je zult je paard nooit kunnen wennen aan het tikken als hij tegelijkertijd toch iedere keer stroom voelt. Zorg er dus voor dat je de omheining repareert. Jouw paard staat nu continu stroom te voelen. Als je dat met laboratoriummuizen doet worden ze na verloop van tijd volledig apathisch. Het lijkt me niet dat je wilt wachten tot dat ook met je paard gebeurt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:09

Nee het lekt niet weg naar de grond, het tikt bij de aansluiting van dun draad naar het elastiek van de poort.
De meter geeft nog 4000 aan aan het einde van de draden, dus nagenoeg geen verlies.
Hij gaat ongeveer 50 meter er vanaf staan.
Ook tijdens het rijden wordt hij opgefokt van draden die tikken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:14

Dan is er bij die aansluiting niet voldoende contact.Kan je dat niet wat bredere maken?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:25

jodi schreef:
Dan is er bij die aansluiting niet voldoende contact.Kan je dat niet wat bredere maken?

We zijn de tuin aan het opknappen, dit is dus allemaal maar tijdelijk. Uiteindelijk wordt het wel opgelost. Maar dat is eigenlijk meer de vraag niet.
De vraag is meer of je hem kan leren er niet bang van te zijn?
Bij de CR lessen staat aan de zijkant van de rijbak ook een klok. Die tikken allemaal. Dáár is hij ook panisch van.
Nu gaat het na 4 rondjes aan beide kanten benaderen wel redelijk, alleen volledig in de hoefslag laten lopen kan ik vergeten.
Ik dacht misschien dat je je paard er aan kon laten wennen door het gewoon te laten tikken, dan kan hij misschien leren begrijpen dat alleen het geluid niks doet/zegt? Maar of dat mogelijk is weet ik dus niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:23

Helaas kon mijn pony daar niet aan wennen. Gewoon genegeert door hem maar gewoon te laten staan en maar lekkers op de enge plekken neer te leggen: hij weigerde te eten en werd alleen maar banger.
Hij durfde alleen te eten als je er naast stond (hij kleefde ook echt heel angstig aan je vast dan): maar ja, je kan niet 24/7 naast een paard blijven staan.
Op het moment dat uit de paddock stapte bleef hij maar rennen om uiteindelijk doodsbang ergens te blijven staan (hij stond bij een NH trainster, maar ook zij kon niets anders dan hem te verplaatsen...)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:15

Als hij geen contact maakt met de grond (dus idd dat ie schokken voelt door de grond) zeg ik, gewoon mee confronteren, voor zijn angst van de tikken.
Alleen vind ik dit wel een apart geval omdat hij ook gek word met de klok. Alles stilzetten is geen optie lijkt me, ik zou gewoon doorgaan met wat ik bezig ben. Als die der nu niet aan went zal hij het nooit doen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:54

Ok,
Dank jullie wel.
Ik zal gewoon proberen het zoveel mogelijk te voorkomen. Misschien wordt hij door de CR lessen uiteindelijk wel minder bang van het tikken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:59

stroom die door de aarde naar de paarden gaat?
ik geloof niet dat paarden daar last van hebben...
iig.. de 23 jarige... is nog hélemaal in orde... al 23 jaar ;)
en ja, tikkend draad... zit allerlei onkruid tegenaan en bladiebla... maar om nou 50 HA land volledig opnieuw te gaan bedraden, nee sorry := tevens niet mijn eigen land en paarden..

paarden hier staan gewoon naast de draad, ook als deze tikt. Lijkt mij dus niet dat ze dit voelen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:48

ik zou een ouder type wekker bij zn stal zetten, die tikt gezellig de hele dag, went ie er vanzelf aan. :) (vergeet niet het alarm uit te zetten anders gaan de bellen rinkelen)
Maar heeft hij misschien ooit een keer een slechte ervaring met stroomdraad gehad of is hij er gewoon extreem gevoelig voor?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:30

Tikkend stroomdraad = fout. Stroomdraad hoor je niet te horen. Als het tikt, staat er wellicht ergens een plantje oid tegenaan. Even alles nalopen, draad vrijmaken en weg tik!

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:32

ik zou idd gewoon even kijken of er niks tegen aan staat..
dan hoeft ze ook niet bang te zijn :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:37

Gloeiende gloeiende...kreeg vanmiddag weer even een flinke optater van het schrikdraad en snap direkt weer waarom de paarden er heilig ontzag voor hebben!!!
Kan me dus voorstellen dat jou paard als hij het ook echt hoort tikken, niet van zijn plek wil komen. Advies is al gegeven...zorg dat je draad bnergens tegen aan loopt, dan heb je geen hoorbare klik meer.

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:37

aerdenhout1 schreef:
Gloeiende gloeiende...kreeg vanmiddag weer even een flinke optater van het schrikdraad en snap direkt weer waarom de paarden er heilig ontzag voor hebben!!!
Kan me dus voorstellen dat jou paard als hij het ook echt hoort tikken, niet van zijn plek wil komen. Advies is al gegeven...zorg dat je draad bnergens tegen aan loopt, dan heb je geen hoorbare klik meer.

Ik denk dat vele Bokkers, waarin o.a. ikzelf, wel eens hun hoofdhaar rechtovereind hebben gehad, door per ongeluk het schrikdraad aan te raken. :n