"extreme" reactie bij aanraking achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

"extreme" reactie bij aanraking achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:09

Mijn nu 4 jarige ruin is nogal gevoelig bij de achterbeentjes.

Ik kan hem rustig poetsen en uitkrabben bij de achterbenen maar "dingen" mogen niet in aanraking komen met zijn achterbenen. Die krijgen dan een rotschop.

Bijv. ben ik bezig met hem voetballen leren. Dit vind hij al leuk. Ik mag de bal tegen zijn voorbenen aan rollen (van voor en van de zijkant). Maar de bal mag niet zijn buik of achterbenen aanraken.

Hoe krijg ik mijn paardje aangeleerd dat hij niet zo extreem hoeft te reageren bij aanraking van de achterbenen?

Retlaw

Re: "extreme" reactie bij aanraking achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:12

vertrouwen... veel doen, stap voor stap

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:14

Is het alleen de bal? Want dan snap ik het wel als hij denkt dat er een monster aan komt. Als hij het ook bij andere dingen als borstels doet is het een ander verhaal. Misschien ttouch?
Of gewoon zelf, voorzichtig (!), steeds even aan zijn achterbenen zitten. Ook met borstels, een zweep, iets anders wat je hebt liggen... Vooral ook rustig aan opbouwen dit.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:19

Gewoon borstelen, aanraken, hoeven krabben, hoefsmid is allemaal geen probleem. Maar zodra er iets "vreemds" aan de achterbenen zit kan het een rotschop verwachten.

Ik wil graag dat hij leert om niet gelijk een rotschop te geven als er "iets vreemds" zijn benen aanraakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:39

Met heel veel vreemde dingen z'n benen aanraken dus. Contact met het 'vreemde' ding en z'n been proberen te houden terwijl hij schopt, en pas weghalen als hij niet meer schopt. Dan beloon je 'm namelijk voor het niet schoppen. Als het rare ding weggaat dankzij het schoppen, beloon je hem (of eigenlijk: beloont hij zichzelf) voor het schoppen, en dan doet hij het dus de volgende keer twee zo fanatiek.

Begin eens met een lange zweep, en bindt daar bv. allerlei dingen aan vast zodra hij die zweep accepteert.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-11-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:40

inderdaad, met een lang voorwerp oefenen
het is vrees voor het onbekende denk ik

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:37

ik denk dat hij idd gewoon bang is omdat hij slecht kan zien wat het precies is.
je kunt met de zweep een beetje langs zijn hals en dan naar achter voorzichtig zijn benen aanraken en goed belonen.