Hoe leer ik mijn trekpaard-hengstveulen aan een touw lopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesKV

Hoe leer ik mijn trekpaard-hengstveulen aan een touw lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:09

Hallo Bokkers !
via (via via) een goede vriend heb ik een maand geleden een Belgisch Trekpaard hengstveulen gekregen.
Dit omdat zijn moeder moest worden ingeslapen vanwege 2 gebroken ribben (opgelopen door ander paard) en ze had al lange tijd last van
een ontstoken kniegewricht, wat maar niet over wilde. Het veulen was voor de fok onder de maat en moest daarom eigelijk naar de slacht, ookal is het een prachtbeest om te zien en zachtaardig. Het veulen is met vier maanden moederloos bij mij gekomen en heeft mijn 8-jarige haflingerruin nu als maatje.
Ze kunnen het goed vinden. Ik poets hem regelmatig en halster aan doen gaat nu redelijk goed.
Wanneer ik er een touw aan doe of hem probeer mee te krijgen, gaat hij stressen... heel snel dunne ontlasting en wanneer ik het buiten probeer ben ik hem zo kwijt.
Ik heb het in de stal geprobeerd (4x5m) maar toen wilde hij door een (open,zonder glas) raam heen wat op zeker 1.60m hoogte zit.., hij stond klaar op z'n achterste benen, ik kon het nog nét voorkomen. Toen liet hij zich op 't houten hek van de staluitgang vallen wat vrijwel meteen aan gort was... en weg was ie. Aanhalen en overal aanraken gaat best goed en als hij in de wei ligt kan ik er makkelijk bij gaan zitten en zo.
Maar hoe kan ik hem nou aan een touw leren lopen ??
Graag tips :j ! BvD !!

8nnemiek

Re: Hoe leer ik mijn trekpaard-hengstveulen aan een touw lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:23

En als je de leadrope nu even ergens aan vast knoopt (wel met zo'n veiligheidsknoop natuurlijk), zodat hij even door heeft dat ie nergens heen kan als het touw eraan zit? Even laten wennen aan het vaststaan, en daarna proberen om een stukje langs je op te lopen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:27

Oeh dat met dat touw vast zetten zou ik zelf dus nooit doen, als die gaat an gaat die. Ik zou in de weide elke dag het halster om doen 10 min. om en weer af. Dat een tijd door, kijk hoe snel je het op kan bouwen. Hij heeft daar de ruimte dus zal niet snel door dingen heen springen/vallen/rennen etc. Later aan een langer touw en gewoon met hele lichte druk naar jouw toe laten lopen. Elk stapje uitbundig belonen!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:30

een trekpaard met angst vastzetten???? is dat verstandig denk je???

ik zou er eerst een touw aan doen en HEM laten bepalen waar jullie heen gaan.... doe dit bijvoorbeeld in de wei.... een afgezet stuk waar hij niet uitkan...
zodat hij leert dat het touw niet eng is..... een aantal keer doen... dan ernaar toe lopen en hem belonen voor zijn gedrag....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:51

Ik heb ook zo'n beer van een paard.. en als ze eenmaal door hebben dat ze gewoon kunnen gaan waar ze heen willen aan een halstertouw dan lopen ze gewoon overal doorheen, ook al zeg je ho of trek je aan het touw of ga je op je kop staan.. Die van mij had op een gegeven moment (door een niet zo slimme instructrice) door dat hij gewoon weg kon lopen als hij tijdens het leiden en longeren gewoon van je af liep, dan kun je hem natuurlijk niet meer omtrekken.. Dus meneer liep elke keer gewoon weg, zelfs aan een scherp touwhalster. Uiteindelijk dus een lange lijn gepakt en vastgeknoopt aan een paal tijdens het longeren, toen liep ie zichzelf vast natuurlijk.. Sja, bij zo'n sterke jongens moet je soms vindingrijk zijn, want als je ze een vinger geeft gaan ze er met je hele hand vandoor.
Natuurlijk wel eerst van de angst af helpen, maar niet door hem zijn zin te geven en te leren dat ie zich kan los trekken.
Als ie bang is voor het touw dan zou ik proberen om hem te 'poetsen' met het touw, gewoon overal aanraken, zodat ie merkt dat het niet bijt. En tijdens het poetsen ook eens regelmatig aan het halster komen, beetje trekken en het hoofd opzij duwen, zodat ie wijken voor druk een beetje leert.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 00:03

Is het misschien een idee om 'n touwtje van een meter bijvoorbeeld aan het touwhalster te doen om hem aan het touwtje zelf te laten wennen onderaan z'n kin.. ?

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 00:04

Over 2 weken is m'n bak pas klaar...misschien dat het daarin beter gaat...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:16

MarloesKV schreef:
Is het misschien een idee om 'n touwtje van een meter bijvoorbeeld aan het touwhalster te doen om hem aan het touwtje zelf te laten wennen onderaan z'n kin.. ?

Een touwhalster kan heel erg snijden!Ik zou dat dus niet doen.
Niet te haastig zijn.Hij accepteert het halster,dat is al erg mooi.Nu langzaam leren de druk te volgen inplaats van er tegenin te gaan.Geen paniek veroorzaken want dan wordt het alleen maar moeilijker.

Als je het vertrouwen van je veulen hebt loopt hij vaak vanzelf achter je hand aan,zonder touw!Als je hem zover hebt komt de rest vanzelf.

De methode van MysticTinker kan uitkomst bieden voor een volwassen paard met slechte gewoonten,maar lijkt mij niet van toepassing voor een 4 maanden jong veulen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:28

het eerste probleem is denk ik zijn angst voor het touw.Houdt hij van poetsen? ga eens bij hem staan doe het touw eraan en ga hem poetsen ( dus zonder ergens heen te willen). Wil hij gaan lopen? laat hem, dus touw vast houden en laat hem zijn weg maar kiezen. Als het goed is gaat hij zo na een tijdje het touw als iets positiefs zien. Dan kun je stapje verder gaan. Bewust een stukje lopen aan het touw. Al doet hij maar 2 stappen, acuut belonen losmaken en met de "training" stoppen, probeer het zo uit te bouwen. Het gaat erom dat hij zijn nare gevoel bij dat touw kwijtraakt en het gaat zien als iets plezierigs (want dan wordt er geborsteld/ge-aaid of zoiets). Heb vooral veel geduld!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:42

Wat in Polen op de staatsstoeterijen gedaan wordt, waar de merries in grote kuddes op zomerweides staan, en de veulens totaal niet in handen komen tot ze naar huis komen met 4-5 maanden is het volgende:

In grote (veilige en stevige!) loopstallen krijgen de veulens in kleine groepjes halsters om met daaraan een dik touw van 3 meter lengte. Dat wordt gewoon losgelaten, de veulens nemen die touwen dus met zich mee bij beweging. Ze gaan er zelf opstaan, of anders gaat een ander er wel opstaan, en zo leren ze dat ze toe moeten geven aan druk, en plaats van er tegen te vechten. Binnen een dag hebben die volkomen 'wilde' veulens door wat een touw is, en wat wijken voor druk is, en zijn ze aan een halster mee te nemen.
Ze gaan het ook niet associeren met 'enge' mensen die wat van ze willen, want ze leren het in feite zichzelf. Ze gaan ook nooit winnen van de druk, want ze 'vechten' tegen zichzelf. Omdat het dikke zachte touwen zijn, beschadigen ze de benen van de veulens niet, en kunnen ze er ook niet omheenwikkelen. Bovendien wordt dit natuurlijk ook niet zonder toezicht gedaan.

Je zou dus, áls je een grote, veilige, stevige ruimte hebt! én een goed passend zácht maar sterk halster kunnen overwegen een lang touw aan het halster te doen en je veulen met halster, halstertouw en al gewoon het zelf uit te laten zoeken. Het kwartje valt over het algemeen erg snel met deze manier.

Al zal ik met deze suggestie heel bokt wel over me heen krijgen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:29

moet ook zeggen dat ik het wel wat griezelig vind, beetje survival of the fittest. Wat als 1tje het touw van een ander meesleurt.. Als je veel veulens hebt zul je toch iets moeten dat begrijp ik wel hoor maar het zou niet mijn keuze zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:06

bel Conrad van Pruyssen eens (zit ook op bokt) die heeft een speciale halstertraining voor veulens, ik kan het je ook wel uitleggen maar heb geen zin om 2 A4tjes vol te typen hier...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:17

Kan zijn maatje niets betekenen om het te leren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:39

troi schreef:
moet ook zeggen dat ik het wel wat griezelig vind, beetje survival of the fittest. Wat als 1tje het touw van een ander meesleurt.. Als je veel veulens hebt zul je toch iets moeten dat begrijp ik wel hoor maar het zou niet mijn keuze zijn.

Nou ja, in dit geval zou je het met 1 veulen in een grote box doen, dus dat risico heb je niet.

Vastknopen aan een singel (plus voortuig!) van de haflinger is idd misschien ook nog een idee.
Het probleem is gewoon dat je moet voorkomen dat je veulen zich losrukt. Zo'n Haf, daar wint hij het nu nog niet van.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:43

Aan een betrouwbaar paard vastknopen of aan een wagen mee laten
lopen, hier bedoel ik uiteraard wel een paard en wagen.
Als hij dan moet lopen is het zo afgelopen met dat gedrag en het is
voor hem ook veel fijner als hij goed in de hand is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:44

Als je een touwhalster wil gebruiken, gebruik er dan 1 van 8mm of dikker (2x 8mm dus want het is altijd een dubbele riem)......die snijden echt niet hoor :n
Dunner dan dat zou wat mij betreft zoiezo verboden mogen worden.

Maar vastzetten aan een touwhalster moet je niet doen.....

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:57

Ik vind de methode die ze in polen gebruiken nog niet eens zo heel gek klinken. Ik laat mijn paarden regelmatig los in de tuin wat grazen met halstertouw er aan, en ja dan staan ze ook wel eens op het touw. Mijn paarden hadden zo door dat ze dan gewoon even moeten verstappen.
Maar heb wel eens gehoord dat het voor de nekwervels van een veulen erg slecht is als er teveel druk op staat.
Het is misschien wel handig als je straks een bak hebt, dan kun je daar goed in oefenen. Zou in ieder geval niet als je het touw er aan hebt je veulen laten bepalen waar je heen gaat. Gelijk duidelijk aangeven dat als je hem aan het touw hebt dat jij dan ook de baas bent. Zou hem straks gewoon mee nemen naar de bak, daar hem aan het touw doen. Laat hem maar even klooien tot hij de druk accepteerd en dan gelijk los laten en belonen. En dit elke dag even oefenen, dan is de stress ook zo voorbij.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:45

Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties !! :D
Leuk nieuws !;
Vanmiddag had ik mijn vriendin gevraagd of ze met m'n haflinger door de wei wilde lopen.
Eerst allebei de paardjes uitgebreid gepoetst en ik heb ook m'n best gedaan zelf zo ontspannen mogelijk te zijn.
Vertrokken vanaf de (uitloop)stal, mijn haflinger stond met z'n dikke kont in de staluitgang toen ik mijn touw aan het touwhalster van m'n veulen klikte. Hij kon er niet langs naar buiten wat de eerste stress een beetje opving en liet zich kalmeren. Toen naar buiten, hij probeerde vrij snel zich los te trekken, maar ik gaf hem even ruim touw en ging op m'n hurken zitten (maakte mij kleiner). Hij bleef verstuifd staan en ik ging toen gelijk met kleine trekjes hem naar mij toe vragen..
Hij zag mij maar ook z'n maatje waar hij toen wel mee achteraan wilde en deed toen voorzichtig een paar stappen naar mij toe, ik gelijk belonen en rustig praten..en hij ging mee (!) :j . Ik hield het touw heel los, hij werd aan de ene kant begrensd door het hek terwijl ik aan z'n andere kant liep op ongeveer 2 meter afstand. Meerdere keren rende hij een paar meter van mij weg, maar toch kon ik steeds zijn aandacht weer terugpakken. Ook wilde hij een paar keer niet meer verder en werd dan moeilijk maar ik hield hem nog steeds aan het touw (wow :o ) (losjes) vast. Mijn vriendin met haflinger gevraagd vlak langs hem te lopen en dan ging hij toch weer even een stukje verder.
Zo een rondje door de wei en terug naar de stal, daar halster lekker uit en uitgebreid beloond en geknuffeld.
Wauw wat gaaf, dat dit lukte ! ik ben superblij blij blij nu !!
Ik heb mij erg gesteund gevoeld door jullie reacties, BEDANKT !! +:)+
Doordat dit lukte, kan ik nu verder met hem en zal ik zeker nog veel plezierige momenten met hem beleven, geweldig :) .

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:50

Dat klinkt goed!