Voet geven bij strijklappen omdoen, hoe leer ik dit af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Voet geven bij strijklappen omdoen, hoe leer ik dit af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:26

Het is geen groot probleem, wel soms wat irritant, en ik heb het nog niet op kunnen lossen, misschien dat hier iemand een idee heeft..

Als ik mijn paard strijklappen om doe (achterbenen dus) geeft ie een voet. Eerder kreeg je de voeten amper omhoog, nu hoef ik er maar naar te kijken (bij wijze van) en hups, er word al een voetje gegeven. Nou valt het niet mee om dan een strijklap goed om te krijgen, dus ik wil hem dit afleren. Hij doet het ook met poetsen, als de borstel het been raakt denkt hij dat hij een voet moet geven. Die hoeven moeten gewoon op de grond blijven als ik wil poetsen of strijklappen om wil doen.

Ik heb al geprobeerd om het been weer op de grond te duwen, wel rustig natuurlijk maar gewoon wat druk zetten in de hoop dat hij begrijpt dat die voet weer op de grond moet. Werkt niet, als hij zijn voet al weer eens neer zet tilt ie hem gelijk weer op als hij voelt dat ik de strijklap om wil doen.

Ik heb ook geprobeerd om een andere voet op te tillen, maar dan probeert hij die ook te geven, of zet die gelijk weer neer om de achtervoet op te tillen als hij de strijklap voelt. Aaargh! :')

Mopperen helpt niet, peesbeschermers in een rare volgorde om doen helpt niet (bijvoorbeeld onder het poetsen van 1 om doen, of eerst links voor, dan rechts achter) belonen als de voet eindelijk staat werkt niet, want ook dat doe ik consequent..

Ik heb dit probleem nu al bijna een jaar, en ben dus al tijden bezig om dingen uit te proberen en heb dit ook lang en consequent gedaan. Het helpt alleen niks :+

Wie heeft een idee hoe ik dit op kan lossen? Die strijklap komt wel om, dat is het probleem niet, maar het is wel wat irritant :+

Blue9

Re: Voet geven bij strijklappen omdoen, hoe leer ik dit af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:29

Mijne deed dat ook eerst, en nog nog wel eens even als hij beetje wil kloten. Gewoon been niet ondersteunen wordt het na een tijdje vanzelf heel zwaar zodat ie hem wel weer neerzet. En dan goed belonen, proberen en zonodig herhalen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:30

En als je het nu eens aanpakt tijdens het voetjes geven?
Als hij een voet moet geven dan duidelijk een andere hulp geven dan aanraken. Want hij is nu gewend dat aanraken voet geven is.
Misschien kun je proberen om zijn voet te negeren als hij hem optilt na aanraken. En als hij pas zijn voet optilt als je hem echt pakt dan uitgebreid belonen?
Lastig dit, ik kan alleen dit bedenken en denk dat er aardig wat moeite voor nodig is om dit te bereiken!

edit: heb het weer lekker wazig uitgelegd :')

Ik bedoel dus, je paard verwart duidelijk het aanraken van zijn been met de hulp om zijn been op te tillen.
Pas als hij duidelijkheid heeft dat aanraken niet de hulp is om zijn been op te tillen, zal hij dit niet meer doen.
Dus moet je denk ik een duidelijke andere hulp geven voor het geven van een voetje, zodat hij niet meer in de war kan zijn daarover.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:48

Mijn eerste reactie is heeft je paard wel strijklappen nodig?

Zo ja dan gewoon blijven oefenen. Mijn paard deed bij haar peesbeschermers ook altijd voetjes geven, maar gewoon iedere keer wachten tot ze dr voet weer neerzet en dan opnieuw beginnen heeft ze dat uiteindelijk afgeleerd, wel zorgen natuurlijk dat ze voor hoevenkrabben wel netjes voetjes blijft geven.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:53

@ Blue: hij zet inderdaad uiteindelijk zijn voet wel weer neer, maar zodra hij weer een aanraking voelt gaat de voet alweer omhoog. Ik heb al geprobeert om het gewoon te negeren en te wachten tot hij zijn voeten gewoon laat staan, maar dat duurt erg lang.. Geen oplossing helaas, het werkt gewoon niet, hij blijft doe voet omhoog doen..

Babel: Ik snap wat je bedoelt hoor! Het rare is dat ik op die manier aanraken niet als hulp gebruik voor voetjes geven. Vaak tik ik tegen de bil aan zeg maar, heel hoog, zeg voet, en hij doet zn voet om hoog. Ik zal inderdaad sowieso iets anders moeten bedenken om aan te geven dat ik een voet wil..

@ Corinepgek: ja hij heeft de strijklappen heel hard nodig, anders had ik ze wel weg gelaten, dat was dan de gemakkelijkste manier :+

Ik wacht telkens tot hij zijn voet weer neer heeft gezet en probeer het dan opnieuw, en dit doe ik al maanden, maar het helpt gewoon niet. Elke dag gaat het hetzelfde..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:56

Geen ondersteuning geven en de strijklap om proberen te doen, maar hij mag pas zijn voet neerzetten als jij het zegt. Dus idd slim er een commando aan te plakken.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:56

Wat je ook nog eens kunt proberen, iemand anders een andere voet laten optillen (desnoods laten uitkrabben). Wel heel goed mee opletten want als je hem te goed heb geleerd kan dit gevaarlijk zijn maar het kan zijn dat hij het dan net begrijpt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:06

Hebben we ook al geprobeerd, dat iemand anders nog een voet optilt. Dan probeert hii ze om en om te geven, en omdat dat natuurlijk lukt doet hij een paar stapjes opzij. Het resultaat is een dribbelend paard die niet weet welke voet hij nu omhoog moet houden. Het heeft ook niks opgelost.. We hebben dit meerdere keren geprobeerd.

@ ZusJacobs: Zou dat er voor zorgen dat hij uiteindelijk geen voet meer geeft? Ik worstel nu ook die strijklap er om terwijl hij met zn voet in de lucht staat, ik heb nog niet geprobeerd om die voet hoog te houden. Als hij hem dan neer wil zetten moet ik hem dus weer omhoog doen? Hoe lang moet hij zijn voet hoog houden?

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:10

Ik lees even mee, mijn paard heeft dit probleem ook.
Het was eerst en ramp met voetjes geven, en nu hoeft er maar iets te gebeuren of hij geeft een voetje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:11

mijn paard heeft ook de neiging om voeten te geven als ik haar beschermers wil omdoen (zowel voor als achter, hoewel bij haar eerder voor)
Ik doe ze meestal gewoon aan, op z'n plek of niet en wacht tot de voet terug op de grond staat en probeer hem daarna goed te duwen en vaster te doen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:20

Dat doe ik nu ook petitparis, mijn paard doet het gelukkig alleen achter. Ik doe ze om en duw ze wat op hun plek en probeer ze eventueel later nog wat strakker te doen. Maar ja, ik zou het wel gemakkelijk vinden als ze dr voeten gewoon liet staan..

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:29

Ik zeg altijd heel duidelijk 'neer!' tot hij ze weer neer zet. Dan gelijk belonen. Dat had hij naar een paar keer door en nu hoef ik alleen nog maar een keer 'neer' te zeggen en hij zet ze netjes op zn plek.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:32

mijn paard heft het ook een tijdje gedaan (laaang geleden :) )
ik negeerde het of als dat niet lukte dan zorgde ik ervoor dat een stalgenootje aan de andere kant een klein beetje duwde zodat het gewicht op dat ene been moest.
Zoals het in rust zetten van die achtervoet, is ook niet zo handig als je achter bescherming wil aandoen. dan net hetzelfde erbvoor zorgen dat het gewicht op het been komt waar je de bescherming wil aandoen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:39

Tot jij zegt dat hij hem weer neer mag zetten, met uitkrabben zou ik het niet toepassen maar met de strijklappen wel. Bij mijn pony werkte negeren goed, telkens als ze hem omhoog deed wachten tot ze hem weer neerzetten en opnieuw proberen. Het is dat ik ze eigenlijk nooit meer gebruik..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:44

Mijn paard doet/deed het ook, gelukkig nu steeds minder vaak en makkelijk op te lossen.

Ik ben er gewoon op m'n hurken naast gaan zetten en iedere keer als ze haar voet optilde zei ik 'neer' (al is een ander woord misschien handiger omdat neer erg op nee lijkt). Als ze hem dan na een seconde of wat terug zette (ze kunnen niet voor eeuwig op 3 benen blijven staan) beloonde ik haar en probeerde de beschermer opnieuw om te doen.

In het begin kostte het een minuut of wat per been, nu laat ze hem 4 van de 5 keer staan, en die keer dat ze haar voet optilt zeg ik neer, zet ze hem neer, geef ik een aai en doe rustig de beschermer om :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:47

Ik had dit probleem ook vorig jaar met mijn 3 jarige. Ik geef het commando laat staan of zet neer en als hij dan inderdaad zijn voet laat staan beloon ik hem. Het kost even tijd maar uiteindelijk kreeg hij het door.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:41

Ik negeer dat altijd gewoon of breng ze als het echt irritant wordt iets uit evenwicht. Je kunt toch gewoon een beschermer omdoen met een been omhoog? Zeker zo'n ding als een strijklap.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 13:53

Dat valt tegen als je paard lekker overdreven zijn voet kromt. Kan ze wel om doen, maar dan moeten ze alsnog wat strakker, en zodra ik dat wil doen gaat die voet weer omhoog.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:57

Kun je ze dan niet wat te hoog omdoen en dan strak doen en dan naar beneden tot ze niet meer kunnen. Dan horen ze goed te zitten.

Mwa, ik weet niet. Ik zadel zo'n 10/15 paarden per dag op dus ben er wel handig in geworden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 15:20

Dat probeer ik nu ook.. Maar hoe dan ook, ik wil dit het liefste gewoon afleren, ben er alleen nog niet achter hoe! Ik blijf gewoon van alles proberen, maar de meeste tips die hier al gegeven zijn heb ik al voor langere tijd uit geprobeerd, zonder resultaat..

Die strijklappen komen wel om, hoe dan ook, maar het irriteerd me zo nu en dan gewoon heel erg, dus afleren zal wel mooi zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:39

Die van mij deed en doet het soms nog. Ik trek me er niks van aan. Ben alleen blij dat ie mee wil denk en en hij doet het met de beste bedoeling. Ik doe de strijklap gewoon iets hoger aan en dan zakt ik vanzelf wel op de goede plek.

Ik heb liever een paard die me wat te graag de hand schud dan dat ie stijf alle hoeven op de vloer laat staan. Het probleem is zo groot als je er zelf van maakt ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:12

beste manier om het af te leren is iets anders aan te leren:P deed met mn verzorgmerrie altijd voor het voeten geven even de hoevenkrabber laten zien en zei tegelijkertijd iets in de trant van we gaan je voeten doen... duidelijk commando aanleren voor het geven van een voetje (prikte haar altijd heel zachtjes in dr bovenbeen) en al die dingen (duhh) juist niet doen bij het omdoen van je strijklappen:) hij snapt waarschijnlijk gewoon niet dat wat hij doet, niet de bedoeling is en denkt dat ie juist heel braaf is:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:41

Mijn merrie deed het ook. Geeft netjes voet als ik het been aantik, lekker makkelijk, maar met hoefschoenen best irritant als ze ze dan niet weer wilt terugzetten ;) Ik ben daarom weer begonnen met het commando erbij geven ("Voet"), ipv alleen de aanraking en ze heeft er een nieuwe bijgekregen: "Zet neer". Met veel geduld en consequent zijn, belonen en negeren/standjes geven met stem doet ze dat inmiddels braaf. Met bandageren gaf ze ook altijd voeten, maar ook dat kan nu beter met het 'zet neer' commando.

Consequent zijn en belonen. Zodra hij maar even de grond aan raakt, gepaard met het commando, gelijk toejuichen. Hebben ze het over een tijdje wel door :)