achterbeen geeft problemen met hoefuitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dapperedodo

achterbeen geeft problemen met hoefuitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:03

hoi allemaal,
sinds kort verzorg ik een hele liefe 18 jarige arabier/new forrest merrie. deze merrie heeft een gescheurde pees gehad op haar voorbeen en heeft daarvoor een jaar op rust gestaan en sinds april dit jaar mag ze het weer langzaam opbouwen maar dat is nog niet gebeurt ook vanwege het feit dat eigenaar een kwpn gekocht heeft en niet maar naar deze merrie omkijkt.

nu ik haar doe is er al weer veel in haar gedrag verander en mag ik al van 3 benen de hoeven uitkrabben maar het andere achterbeen trekt ze trug laat ze op de grond staan en heb ik tot nu toe nog maar 1 keer kunnen uitkrabben.

heeft iemand een iedee handigheidje om dit voor elkaar te krijgen.

Nell_

Re: achterbeen geeft problemen met hoefuitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:24

Ik heb een kruising merrie (ook arabier-new-forest) en die doet ook moeilijk met 1 achterbeen uitkrabben.

Ik probeer het altijd, en zeg streng 'UH' als ze trapt of terugtrekt. Ik blijf proberen tot de hoef is uitgekrabt, en ze naar me luisterd! Gaat al een stuk beter dan eerst.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:39

ik krijg echt al moeilijk voor elkaar dat ze der been optilt en zet ze hem al weer neer en omdraaien enzo erg vervelent.

het helpt ook niet dat ze zo verwaarloost is en erg bang is voor elke aandacht die ze nu krijgt. daarom kan ik nog niet al te boosworden aangezien ik dan weer overnieuwmoet beginnen nu het vertrouwen wel iets beter gaat

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:36

deed ze het voorheen wel, zo niet kan er ergens een blokade zitten waarom ze het been niet op wil/ kan tillen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:05

voor mijn tijd heeft ze het wel altijd gedaan dus ik snap dit gedrag gewoon niet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:13

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:15

Heb wel eens losgelaten toen ze haar been neerzetten? Dan is dat het waarschijnlijk. Dat hebben ze zo door. ;)

Dus gewoon opzij duwen, op het moment dat haar gewicht er van af is pakken, stevig met twee handen, en niet meer loslaten. :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:30

dapperedodo schreef:
voor mijn tijd heeft ze het wel altijd gedaan dus ik snap dit gedrag gewoon niet

vreemd, wat doet ze het is alleen bij een been en altijd het zelfde been? Tild ze hem wel op maar zet ze deze meteen weer neer? Of tild ze hem helemaal niet op.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:36

splash1999 schreef:
dapperedodo schreef:

vreemd, wat doet ze het is alleen bij een been en altijd het zelfde been? Tild ze hem wel op maar zet ze deze meteen weer neer? Of tild ze hem helemaal niet op.

ja het is steeds het zelfde achterbeen en die tilt ze op en zet weer gouw neer. soms houd ze hem langer iets langer omhoog maar dan helemaal ingetrokken zodat je er niet bijkomt en zet het weer neer als je meer vraagt. ook loopt ze erg te draaien als je om dat been vraagt met het gevolg dat ze al meerdere keren om mijn tenen gestaan heeft.

ze geeft haar been ook niet aan de eigenaar en die heeft er al 10 jaar

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:07

dan ben ik bang dat het geen willen is maar een kwestie van niet kunnen. Ik zal je een voorbeeld geven. Mijn paard een erg braaf ding gaf altijd netjes haar voeten tot op een dag. Dat heeft ze volgehouden tot nu en na onderzoek blijkt het dier spat te hebben. Dit was alleen merkbaar door dat achterbeen. Dat wil niet zeggen dat jou paard dat heeft maar wel dat er ergens een blokade in zijn lijf kan zitten wat dat tot gevolg heeft. misschien is een bezoek van een osteopaat geen overbodige luxe

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:28