blijvend hengstengedrag na castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
countryrose

Berichten: 47
Geregistreerd: 20-04-07

blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:01

Kan iemand mij vertellen of castreren op latere leeftijd invloed heeft op het karakter. Wij hebben nl. sinds een half jaar een ruin die nog behoorlijk hengstengedrag vertoond. Merries worden spontaan hengstig als hij in de buurt is, hij probeert ze dan ook te dekken en mest over de mest van de merries. Bloedonderzoek heeft aangetoond dat er geen progesteron meer wordt aangemaakt.
Hij is gecastreerd op 5-jarige leeftijd nadat hij 3 x gedekt had en is nu 7.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:23

WN FA >> MD

Ik denk dat het daar beter past. :)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:41

Je hoort wel vaak dat ze wat langer hengstengedrag blijven vertonen als ze laat gecastreerd zijn. Zeker als ze gedekt hebben. Daar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb wel iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn eigen ruin. Die is als 2,5 jarige gecastreerd. Hij stond daarvoor en daarna tussen familie en een paar vaste weidegenoten. Toen hij 4 was ben ik verhuisd en kwam hij in een nieuwe kudde terecht. Tot mijn verbazing ging hij daar merrie’s dekken! (incl. penetratie) Dat is na een tijdje overgegaan.
Ik denk dat het vooral de nieuwigheid was, dus misschien dat het bij die van jou ook vanzelf overgaat. Is het minder geworden in dat halve jaar?

daantjuhhh

Berichten: 26907
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:44

Ja die van mij dekt ook nog steeds en toont ook hengsten gedrag.

Ik ben pas van stal verhuist en daar werden echt spontaan alle merrie's hengstig.

Hij is nu 4jaar en op 2,5 gecastereerd.
Hij heeft daarvoor nooit gedekt (althans niet dat ik weet)

Ik denk dat dat wel altijd blijft het is een beetje zijn karakter.

Op stal heet hij nu Mister Playboy.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:08

mijn pony vind hengstige merries nog steeds het einde :D

hij is nu 17,en klimt er niet meer op,maar tot zijn 14e zag je hem toch echt nog wel proberen om op de merries te klimmen.
gaat vanzelf over,is niet erg,alleen moet je wel rekening houden met het feit dat hij de merries beschadigen kan en de merries hem als ze trappen.
beter dus apart zetten tijdens de hengstigheid

els_keuning
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-09

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:14

Hoe later je castreerd hoe langer ze hemgsten gedrag blijven vertonen. Dit is ook afhankelijk van wanneer je catreerd. Doe je dit in de winter of juist in het voorjaar wanneer de hormoon spiegel veel en veel hoger ligt.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:32

Ik denk niet dat hij hier zal mee stoppen. Zoals al gezegd, hoe later een hengst gecastreerd wordt, hoe meer de hersenen al geprogrammeerd zijn door de hormonen. Zeker als hij ooit al gedekt heeft, zal hij dit niet meer vergeten. Het is nu al twee jaar later, dus als hij het nu nog doet, zal er niets meer veranderen vrees ik. Het is belangrijk om te castreren voor ze hengstegedrag hebben en zeker voor ze gedekt hebben.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:15

Omdat dit toch wel erg gedrag gerelateerd is verplaats ik het topic van MD naar OPG.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:23

Aangezien jou ruin laat gecastreerd is en gedekt heeft, is een groot deel van zijn gedrag "aangeleerd" en niet langer alleen hormonaal gedreven. Hij weet wat er "van hem verlangt" wordt van zodra hij een hengstige merrie ruikt.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:44

Kijk wel uit hiermee hoor. Als je 'm in de kudde met merries zet, en hij dekt nog, kan de merrie hier heel erg van beschadigen.
Ken iemand die d'r merrie op zo'n manier is "gedekt" door een ruin, en die is zo beschadigd dat ze pas na een jaar weer goed liep, en ze liep hoog in de sport, wat nu dus niet meer mogelijk is.

blue_kim

Berichten: 2689
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:07

ik heb onegveer 2 maanden geleden mijn paard gecastreerd, hij was toen 3,5 en heeft ook meerdere keren gedekt. ook hij toont nog behoorlijk hengstengedrag, nou is het bij nog vrij recent dus verwacht wel dat het wat minder word nog, maar of het helemaal weg zal gaan? betwijfel het. zou er wel rekeing mee houden als de dames weer hengstig worden, weet neit hoe je paard zich gedraagt met dekken? die van mij is heel lief en voorzichtig met de merries maar je hebt er ook bij die de merries ernstig kunnen verwonden. ik zou het iig zeggen tegen de eigenaren van de merries, als hun het vervelend vinden zou ik zorgen dat je hem dan in die periodes appart zet. en zeker als je paard ijzers heeft want dan heb je echt kans op verwondingen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:17

mijn paardje is met 8 jaar gecastereerd, hij heeft regelmatig gedekt daarvoor. nu twee jaar later kan ik hem nog niet bij mijn andere paarden zetten. hij blijft sodemieteren :D , ik had zijn ballen er lekker aan moeten laten denk ik

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:30

blijven macho's he :D
die van mij is met 6 gecastreerd en nu word hij eindelijk wat rustiger,maar wat was dat altijd en druktemaker als er andere ruinen bij hem stonden :+
hij geluk want hij heeft nu dus altijd alleen maar merries bij hem staan.
zijn eigen harempje :P

wisselkoning
Berichten: 82
Geregistreerd: 11-07-05

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:46

Mijn hengst is op 13 jarige leeftijd gecastreerd in het voorjaar. Dat hele seizoen heeft hij nog hengsten gedrag getoond. Het voorjaar erna was het over. Maar.... heel soms (bijv. op wedstrijden) denkt hij nog dat hij het ventje is. Maar dat geeft niets.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:55

Een hengst die laat gecastreerd is en gedekt heeft raakt ook na het castreren dit gedrag nooit meer helemaal kwijt. Als je beslist om een dergelijk paard in de groep te houden met hengstige merries, moet je er rekening mee houden dat hij "all the way" gaat, en soms ook serieus dominant gedrag naar andere ruinen laat zien. Niet alle merrie eigenaren zijn blij met een ruin die evengoed dekt, met het oog op infectiegevaar. Je zou dmv hormoonbepalingen in het bloed na kunnen gaan of je paard echt goed gecastreerd is. Mocht dit het geval zijn, en je ruin niet toevallig een klophengst is, blijft er weinig anders over dan je ruin apart te houden, of in een groep met alleen ruinen te plaatsen. Een gemengde groep zal knokken blijven, en nogmaals, niet ieder merrieeigenaar/eigenaresse is blij met een ruin die dekgedrag vertoond, en "all te way" gaat....

lindalieneke

Berichten: 704
Geregistreerd: 18-05-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:03

Als een hengst gecastereerd is blijft hij nog ongeveer twee maand vruchtbaar....... Aan gedacht??

blue_kim schreef:
ik heb onegveer 2 maanden geleden mijn paard gecastreerd, hij was toen 3,5 en heeft ook meerdere keren gedekt. ook hij toont nog behoorlijk hengstengedrag, nou is het bij nog vrij recent dus verwacht wel dat het wat minder word nog, maar of het helemaal weg zal gaan? betwijfel het. zou er wel rekeing mee houden als de dames weer hengstig worden, weet neit hoe je paard zich gedraagt met dekken? die van mij is heel lief en voorzichtig met de merries maar je hebt er ook bij die de merries ernstig kunnen verwonden. ik zou het iig zeggen tegen de eigenaren van de merries, als hun het vervelend vinden zou ik zorgen dat je hem dan in die periodes appart zet. en zeker als je paard ijzers heeft want dan heb je echt kans op verwondingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:15

De vruchtbaarheid van de hengst kan zelfs nog langer zijn dan die 2 maanden. Je kunt het verkorten door hem na de castratie een paar keer te laten springen, op een dummy, of een merrie echt te laten dekken (al vraag ik me dan af waarom je ueberhaupt hebt gecastreerd, want dan heb je kans op veulens...)

The_Princess
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:51

Een hengst die pas op 5 jarige leeftijd geruint is, behoud meestal hengsten gedrag, Dat zit eral in .. Dat gaat niet meer weg, Ze weten wat ze er mee "konden" en hebben nu niet helemaal door dat dat geen nut meer heeft.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: blijvend hengstengedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:27

Als ze laat gecastreerd zijn en vooral als ze ook al gedekt hebben is dit gedrag, zoals hierboven ook wordt aangegeven, vaak blijvend..

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:49

Die van mij is met 4 of 5 (?) gecastreerd. Hij was altijd al een beetje een baasje, maar sinds een paar maanden is-ie helemaal de weg kwijt!
En de merries zijn weg van hem :P . Hij staat regelmatig 'op 5 benen' en heeft er gisteren zelfs eentje 'gedekt'! We gaan het nu dus goed in de gaten houden.... qua beschadigingen dus, niet qua veulens :D

Dat doet me denken:
Stel: een hengst is geruind, maar 1 van de ballen is niet ingedaald.
Kan-ie dan 'later' eigenlijk vruchtbaar zijn/worden?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:54

update: meneer wordt door z'n eigenaar voorlopig weggehouden bij de merries.
Om te bekijken of dan z'n hengstengedrag afneemt. En of de merries minder hengstig zijn.

Vind ik wel sneu voor 'm; z'n best vriendje is een merrie.
Nu kan-ie alleen met een shetje staan.
Maar ja; niet mijn paard. Hopen dus dat-ie weer terug kan.

Fjalar
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: The World!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:03

Het is volgensmij wel normaal dat paarden nog wel even hengstgedrag tonen na de castratie, maar zo lang d'r na? Misschien dat 'ie die merrie's niet gewend was daar voor?