Tanden schrapen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Tanden schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:23

Sinds ik mijn paard heb (hij was 6, is nu 18) heeft hij een hele rare, kippenvel krijgende gewoonte, en ik weet niet waar er de achterliggende gedachten bij is.
Altijd als hij iets te eten heeft gekregen, maakt niet uit wat, gaat hij als hij het op heeft, zijn stalranden aflikken. Hij heeft een stal waar alleen een deur inzit, dus hij kan er overheen kijken met zijn koppie. De hele rand wordt afgelikt, afgeknauwd en met de voortanden rats! over heen geschraapt.
In het verleden had hij een houten stal, dat vond ik zo gevaarlijk worden met splinters, dat ik er een metalen randje opgezet heb. Dit was groen geverfd, inmiddels is het weer metaalkleur, alle verf is eraf.
De tandarst heeft al vele malen gekeken, er is niks mis met zijn tanden. Hij krijgt voldoende weidegang, voldoende te eten... wat zou een reden kunnen zijn dat hij dit doet? WEllicht zitten er inmiddels allemaal lekkere smaakjes aan de randjes? :+

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:15

Dat likken komt me heel bekend voor! Mijn paard moet ook alles onderlikken of elk bakje helemaal schoonlikken! :D
Ik denk dat je het kan zien als een niet echt storende stalondeugdje..
Mijn pony deed het en mijn paard ook... maar andere paarden schijnen er geen last van te hebben. Wel heb ik gemerkt dat sommige paarden het opeens gaan doen en het dus blijkbaar overnemen. Een nieuw paard kwam een keer tegenover die van mij te staan en had nog nooit gelikt na eten en na een tijdje begon zij het ook te doen als je haar een snoepje gaf of wat te eten.. wel erg toevallig :P !
Een luchtzuiger bij ons op stal gaat ook alleen luchtzuigen als hij wat te eten heeft gehad..

Hoe je ervan af komt weet ik niet.. ooit heeft iemand mij vertelt dat zeewier het likken tegen ging.. maar bij mijn pony heeft het nooit geholpen. en dat tandenschrapen.. misschien een speeltje kopen waar hij zijn tanden langs kan halen? ook kan je wel van dat spul kopen tegen kribbebijters..zodat het vies smaakt, maar waarschijnlijk zal hij het dan ergens gaan doen. hij is natuurlijk wel al 18jaar en dit soort geleerde gedragingen lijken me moeilijk om af te leren, maar misschien helpt het wel dat het verminderdt.

Ik ben er dus van overtuigd dat het een zelf-aangeleerd gedrag is.. ;) ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt!