Pismerrie of gewoon een raar ding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrizz

Pismerrie of gewoon een raar ding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:14

Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven / of bevindingen.
Kan namelijk nergens vinden wat mij paard is.

Sinds april dit jaar heb ik een friese merrie van (nu) 9 jaar.
Ik heb haar zo ie zo gekocht omdat ze apart gedrag heeft. Dat spreekt mij aan omdat je dan ergens mee kan werken.

Dit gedrag is (toen ik haar net had gekocht):
-Vaak hengstig ( om de 2 a 3 weken)
-Voernijt
-Gillen (al keek je al naar haar, maar niet als ze hengstig is)
Nu was dat bij mij snel over maar bij onbekende bleef dat.
-In het weiland aanvallend gedrag. Rondje om je heen rennen etc.
(niet als ze hengstig is)
-Mensen die bang zijn die pikt ze eruit en die maakt ze nog banger (als je langsloopt gillen, of als je langsloopt met een kruiwagen ff aantikken)
-En als ze hengstig is dan is ze zo lief en hangt ze tegen je aan. Een beetje een overdreven normaal paard zeg maar. Iets te lief.

Na 4 maanden het te hebben aangekeken, heb ik een DA laten komen / osteopaat / homeopaat / acupuntuur ala van alle markten thuis dus.

Volgens haar zijn de meeste van haar organen van slag. Voornamelijk de baarmoeder, eierstokken etc.
Ze is erg onzeker en heeft geen zelfvertrouwen.
En het is voornamelijk aangeleerd gedrag
(dit kon ik beamen omdat waar ik haar van had gekocht een man is van 68 en die haar alleen kon handelen. Hij wilde nu ook wel eens op vakantie maar dan kon niemand haar doen zeg maar door haar gedrag, terwijl ik en nog een meer mensen dat wel kunnen nu mits je niet bang bent)

Nu heb ik van groene os de hormonen poeder om dat te dempen zeg maar en druppels om haar organen te neutraliseren.

Ze is niet meer zoveel hengstig maar heeft af en toe , ook naar mij, dat aanvallende gedrag. Heel erg gillen of soms trappen.

Ook heb ik het idee dat er angst is. Als ze je niet hoort of ziet en je loopt opeens langs haar dan trapt ze. Niet gericht maar meer een hups trapje met daarbij natuurlijk wat pis.

Nou, een heel verhaal maar hoop dat er iemand is die dit kan herkennen en ervaringen met mij wil delen / behandelingen.

Thanks
Groetjes Chris

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:30

Ik ken ook een pony die dat had, iets minder erg, hij ging niet slaan en gillen , maar had wel vreselijk voernijd (trapte zo hoog dat ie bijna het plafond raakte) maar dit allemaal is gekomen nadat de pony echt aan het werk is gezet en veel is afgevallen. Het was en groot springtalent maar ook echt lastig te rijden. de DA zei ook: de pony heeft last van de hormonen. het begon met vreselijk bokken als je erop zat (met pis) en vooral als er iemand les stond te geven en de pony kwam daarlangs, dan trapte die naar de instructeur. Het is in verloop van de tijd wel minder geworden, en als je er een ruitertje opzette die niks van haar vroeg was ze superbraaf en makkelijk.
veel succes ermee !
P.S: van welke afstamming is jou paard? de pony die ik kende was van Berkhofs Higgledy Piggledy, die staat al bekend om zn lastigheid.

aeolusnr1

Re: Pismerrie of gewoon een raar ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:33

Tjaaa das een mooi verhaal van je, maar om nu zo ineens te gaan zeggen daar ligt het allemaal aan , nee dat kan natuurlijk niet.
zorg eerst voor een goede band, respect opbouwen, een goede leidersrol want dat geeft vooral ook zekerheid en rust.

BKS

Re: Pismerrie of gewoon een raar ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:38

Is er onderzocht op ontstekingen aan de baarmoeder en/of eierstokken? Ik heb in het verleden een friese merrie meegemaakt die precies hetzelde deed ( heeft nog iemand een vingertopje eraf gebeten... ). Het koste veel zoekwerk maar uiteindelijk kwamen ze erachter dat de boel van binnen chronisch ontstoken was. Is helaas niet meer goedgekomen met dat paard. Ik zou ermee naar een hele goede kliniek gaan en de boel "binnenste buiten" laten keren........

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:39

Naar een kliniek doen en alle mogelijke dingen laten uittesten en onderzoeken is natuurlijk een mooi ding voor de diergeneeskunde, maar daar hangt dan wel een heel hoog prijskaartje aan, je moet het maar kunnen betalen dan hé, en dan is er nog de vraag of na al die duure onderzoeken of er wel een goede remedie is.
Voor de prijs van dat soort onderzoeken kan je echt al een heel goed paard kopen, klinkt niet heel diervriendelijk ik weet dat ook wel , maar tis toch de vraag waard of het paard het wel waard is denk ik zo.

BKS schreef:
Is er onderzocht op ontstekingen aan de baarmoeder en/of eierstokken? Ik heb in het verleden een friese merrie meegemaakt die precies hetzelde deed ( heeft nog iemand een vingertopje eraf gebeten... ). Het koste veel zoekwerk maar uiteindelijk kwamen ze erachter dat de boel van binnen chronisch ontstoken was. Is helaas niet meer goedgekomen met dat paard. Ik zou ermee naar een hele goede kliniek gaan en de boel "binnenste buiten" laten keren........

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:41

Ik heb sinds 2 jaar hengstjes of ruinen maar heb daarvoor altijd merries gehad (dat is zo'n 30 jaar, oeps ik word oud). Heb dan ook een hekel aan de term 'pismerrie' sorry ;) Een verstoorde hormoonhuishouding kan echt van alles in de war schoppen: psychisch en fysiek. Ik weet niet bij welke DA je bent geweest maar ik heb hele goede ervaringen met Eric Laarakkers en Steffi van der Laarse, dit soort holistische DA's zijn bij zo'n ' merriegeval' denk ik de enige die je echt goed kunnen helpen / je paard dus ;)
Daarbij moet je beseffen dat het niet zomaar van de ene op andere dag over zal zijn. Ze is bevestigd in haar gedrag, al jarenlang en zal dat niet zomaar veranderen. Dat ze al wat bijgetrokken is is al super, hopenlijk geef je haar de tijd (en de behandeling) zodat ze zichzelf weer wat terug kan vinden.
Sterkte met je paard!

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:02

Hallo allemaal,

Ik heb een friese merrie (voor degene die dat vroeg)

Pismerrie heb ik pas voor het eerst gehoord toen de hoefsmid bij haar was en haar gedrag herkende en noemde dit zo.

Ik weet niet of het pismerrie gedrag is want trappen (gericht) en slaan doet ze niet. Alleen in haar box met voeren maar dan draaid ze niet naar je toe. Ze kijkt heel vuil met haar oren in haar nek en trap dan tegen de achterkant. Dat vind ik niet zo erg, keur het niet goed want zeg wel dat dat niet goed is. Maar haar box is haar huisje en die laat ik. Dat is voor haar haar eigen veilige stukje. Ze heeft al niet veel want ze staat sinds anderhalve maand nu op deze stal.

Vertrouwen met haar heb ik want ik kan alles doen en als ik zeg wat ze moet doen of ze doet iets niet goed luisterd ze wel.

De dierenarts die komt is een holistische arts die haar helemaal heeft doorgemeten, zoals ik al verteld had.

Ga nu proberen zoveel mogelijk grondwerk te doen zodat ze nog meer vertrouwen in me krijgt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:29

Mijn opmerking over 'pismerrie' was een algemene hoor, niet tegen jou bedoeld of zoiets.
Ik weet niet wat voor holistisch DA je erbij hebt gehad, of hij ook echte DA opgeleid is of via cursussen zegt dat hij/zij holistisch DA is (ook weer niet aanvallend bedoeld maar als vraag).
Dat trappen tegen de achterwand, tja dat doen ze nu eenmaal soms, mijn hengstje doet het ook is niet typisch merrie-achtig meer zoiets van sodemieter op uit mijn box / irritatie. Zou ik me ook niet teveel van aantrekken hoor, als ze zich maar niet beschadigd.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:03

Heb Eric Laarakker dus die is wel oke.

Ga freestyle met haar oppakken. Met de mensen waar ik mee gepraat heb (die er ook echt verstand van hebben ;) ) zeggen allemaal dit is een gedrag stoornis dus dat moet ik aanpakken.

We gaan het maar proberen. Wie niet waagt wie niet wint he