Verzorging wonde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Verzorging wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:23

M'n veulen had een klein wondje, verzorgd geweest door veearts, maar die toch nog beginnen ontsteken is, waardoor haar been nogal dik zat. Elke avond bracht mijn vriend zalf aan op de wonde, maar gisteren sloeg ze naar hem.
Hij is er beetje put van in, omdat hij merkt dat vertrouwen tussen hem en haar geschonden is omdat ze nu bang geworden is van hem. Ik probeer hem te sussen dat dit wel zal passeren, maar hij is er nu van overtuigd dat ze hem zal blijven wantrouwen en daar dit veulen z'n lieveling is, zit hij er nogal mee in.
De wonde moet nog verzorgd worden en ik ga dat nu doen.
Hoe zouden we dit best aanpakken (als ze slaat)? Of laten we best een ander persoon de wonde ontsmetten zodat ze ons niet wantrouwt?

beetlebee

Re: Verzorging wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:35

slaat ze omdat het misschien zeer doet?? iets zachter aan pakken misschien, het lijkt me stug als nu de vertrouwens band al zo geschaad is na 1 miscommunicatie.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:33

beetlebee schreef:
slaat ze omdat het misschien zeer doet?? iets zachter aan pakken misschien, het lijkt me stug als nu de vertrouwens band al zo geschaad is na 1 miscommunicatie.

Mijn vriend komt bijna niet aan de wonde. Hij doet een noot zalf op z'n vingers en legt het zacht op de 'wonde', die nu al bijna geen wonde meer, meer dan week oud. Waarschijnlijk heeft de veearts haar beetje pijn gedaan, zodat ze nu wantrouwig is voor ons. Wel vervelend dat ze slaat. Ben eens benieuwd hoe ze zal reageren vanavond, dan ben ik aan de beurt. Misschien helm aandoen als ze naar m'n hoofd mept.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:33

zit er heel dik in dat die zalf prikt op de wond
probeer dat in elk geval bij jezelf uit,je hebt vast wel ergens een plekje,smeer er wat op en voel of het prikt.
sommige veulens kunnen heel erg kleinzerig doen namelijk,en als het dan prikt en het zint ze niet dan schoppen ze.

met 2 personen doen, een houd het andere been omhoog en jij kunt dan de zalf er op doen,met 1 been omhoog gaat trappen vaak wat moeilijker namelijk.
ga er in elk geval ook mee bezig dat je dat been wel kunt optillen, pak het een paar keer op,belonenen als ze braaf is.

als de wond er verder goed op zit is smeren misschien niet eens meer nodig,maar je dier moet wel toestaan dat je er voorzichtig naar kunt kijken toch?
zielig of niet,ze moet wel luisteren en haar been netjes omhoog houden.
als ze nu leert dat met trappen het op houd zal ze dit vaker gaan doen.
wij leiden soms wel es af met wat brokjes,met een mond vol eten is een dier toch wat afgeleid .

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:05

ellepel schreef:
zit er heel dik in dat die zalf prikt op de wond
probeer dat in elk geval bij jezelf uit,je hebt vast wel ergens een plekje,smeer er wat op en voel of het prikt.
sommige veulens kunnen heel erg kleinzerig doen namelijk,en als het dan prikt en het zint ze niet dan schoppen ze.

met 2 personen doen, een houd het andere been omhoog en jij kunt dan de zalf er op doen,met 1 been omhoog gaat trappen vaak wat moeilijker namelijk.
ga er in elk geval ook mee bezig dat je dat been wel kunt optillen, pak het een paar keer op,belonenen als ze braaf is.

als de wond er verder goed op zit is smeren misschien niet eens meer nodig,maar je dier moet wel toestaan dat je er voorzichtig naar kunt kijken toch?
zielig of niet,ze moet wel luisteren en haar been netjes omhoog houden.
als ze nu leert dat met trappen het op houd zal ze dit vaker gaan doen.
wij leiden soms wel es af met wat brokjes,met een mond vol eten is een dier toch wat afgeleid .

Inderdaad daar heb je gelijk in. Hoe dat ik daaraan nog niet gedacht heb, om ander been op te heffen. Thx voor tip. Wellicht is ze wat kleinzerig, ze is ook nogal snel bang. Misschien iets kordater optreden en zeer goed belonen als ze flink is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 01:40

Ging heel goed. Ze was zodanig afgeleid omdat ik haar voorbeen vroeg, dat ze 'even' de hand met de zalf vergat. Voor ze't wist hing er een likje zalf op haar been :-). Geen trappen van deze keer...
Thx voor de tip ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 07:11

geen dank :D