paard naar de zin op nieuwe plek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missie1985

paard naar de zin op nieuwe plek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:13

hoi bokkers, zoals misschien sommige van jullie wel weten, heb ik sinds kort (een weekje) mijn (lease) paardje 24/7 op de weide staan,
ze stond eerst s'nachts op stal overdag op de weide, maar vanwege weven , voor 24/7 weide gekozen. Toen ik er de eerste x kwam, 1 dag nadat ze er stond... goot het de lucht uit, maar stond ze gewoon te grazen alsof ze nooit anders had gedaan. Hier was ik wel blij mee dat ze niet bij de uitgang stond van de wei! Toen ik er vandaag weer kwam... stond ze dus weer lekker te grazen(waar ik logisch blij mee was). Toen ik er riep kwam ze aanlopen... :D Dus ik dacht nou die hoef ik niet te halen in elk geval, maar dat bleek dus ook niet waar..Aaien was goed leuk lief en aardig... maar zodra ik het halstertouw eraan deed was het dus 4 benen in de grond en echt niet dat ze mee wou lopen... :S... De andere 2 paarden die er bij staan wouden wel mee maar ja daar heb ik zo weinig aan... Er is geen hek bij de uitgang maar 2 draden... Maar wat ik mij nou dus afvraag heb ik er goed aangedaan haar te verhuizen, naar 24/7 buiten op de weide te zetten..Hoe weet ik of ze et naar der zin heeft, en of ze gelukkig is op de weide? Ieder x als ik der kom doet ze alsof ze niet anders is gewend...Maar ik lig er wel van te draaien s'nachts.... of ik er goed aan heb gedaan...Want ja het is natuurlijk wel een hele ommezwaai... Van op stal, naar 24/7 weide... Wie o wie.. kan mij enig advies geven... waaraan ik kan zien of mijn paardje gelukkig is???
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-11-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overkill aan vraagtekens uit de titel verwijderd.

gohya

Re: paard naar de zin op nieuwe plek????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:20

Als je paardje het niet naar der zin zou hebben,zou ze echt niet staan te grazen hoor.Dan zou ze alleen maar heen en weer lopen.24/7 buiten is prima voor paarden en als ze geen schuilstal hebben doe je haar gewoon een regendeken op?
Ik weet wel zeker dat je paardje veel gelukkiger is lekker buiten dan s'avonds op stal.Elke pony zou wel 24/7 buiten willen staan.
Ik vind dat je er echt goed aan heb gedaan zo.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:23

Geef haar even de tijd om te wennen aan haar nieuwe situatie.
Hier hebben we ook een aantal paarden van 24/7 stal naar 24/7 weidegang omgezet.

Zorg wel dat ze onbeperkt kan eten zodat ze het niet koud krijgt.
Als er nog genoeg gras prima, maar je kunt voor de zekerheid 'savonds een wakrt baaltje hooi bijvoeren.
eten=warm

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:28

Met haar de tijd geven om te wennen maak je het probleem alleen maar groter??. Dit zie je vaak bij paarden die het vakantie weiland uit komen ze willen niet. Zou haar juist iedere dag even eruit halen zodat die gewoonte is.

Bekend probleem bij paarden die langer op de weide staan en alleen maar eruit komen om te rijden dus in feite uit de kudde worden getrokken.

Mooiste zou zijn als je iets leuks kan verzinnen als ze uit de weide is. BV een stal met daarin wat kleins te eten zodat je dan kan op zadelen en dan rijden. Erna ook weer een handje geven.

Ik zou hier niet voor kiezen omdat het vaak gewoon niet werkt als je rijdt en voroal fanatiek. Ik zou meer kiezen voor half buiten half binnen en dan bv een open stal. Nadeel is dat die weeft en dan is 24/7 wel de oplossing maar ja geeft ook weer andere nadelen.

Of ze het naar de zin heeft is moeilijk te zeggen ik denk van wel maar daarin moet ik haar houding en gedrag zien.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:45

annebe: er is genoeg gras voor ze om te grazen, en ze worden sowieso bijgevoerd... Dus daar maak ik me geen zorgen om :D

prisca: Ik moet er wel bij zeggen dat ze bij de andere stal waar ze heeft gestaan ook eerst niet mee wou uit de weide... na een week kwam ze mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar de andere 2 die er juist niet uit mogen (zijn 2 van 2 jaar) die willen er wel uit, maar die van mij heeft zoiets van echt niet...:D Ze staat nog maar 1 week op deze weide... voor de tijd heeft ze overdag wel gewoon op de weide gestaan, en alleen s'nachts op stal, en dan werd ze overdag ook wel uit de weide gehaald...Ik rijd niet fanatiek ik rijd gewoon recratief...Toen ze op de andere stal stond heeft ze ook echt ff moeten wennen voor ze mee kwam zonder tegen strubbelen. Een open stal zou mooi zijn , maar dat is in de omgeving bijna niet....24/7 buiten was al moeilijk te vinden. Maar is het niet mogelijk dat ze ook hier weer moet wennen voor ze meekomt, en net zoals in het begin bij de andere stal dat ze gewoon weer aant het uitproberen is? Alleen hoe zorg ik dan dat die andere 2 niet mee de weide uit gaan...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:13

Je kan een dubbele opening maken.Dus met prikpaaltjes en lint een extra stukje maken.Mocht er 1 tussendoor glippen is die nog niet de wei uit,want je hebt ook nog de andere ingang dicht zitten dan.

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:00

Wil mijn pony binnenkort ook 24/7 op de weide gaan zetten, alleen ben ook bang dat ze, na 20 jaar snachts op stal te hebben gestaan, het maar niks zal vinden. ( Ben ook opzoek naar een nieuw thuis voor dr)

Ben benieuwd hoe dat zal gaan, zo'n ommezwaai, maar denk idd dat het "wilde" gevoel uiteindelijk in elke pony wel naar boven komt

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:15

hoi brendariss, mijn (lease) paardje heeft ook 8 jaar lang op stal gestaan, en alleen overdag op de weide... Maar wat ik er zo uit opmaak is ze wel tevreden... Ik bedoel ik kan der niks uit op maken dat ze niet naar de zin heeft... maar toch vraag ik het me af... want ik lig der wakker van :D... Dus ik hoop het! Mag ik vragen waarom jij je paardje op de 24/7 op de weide wilt doen?

Vandaar ook mijn vraag of ik er goed aan heb gedaan, en hoe ik kan weten of ze gelukkig is...Ik bedoel ze loopt niet te ijsberen in de weide ofzo... Iedere x als ik aankom dan staat ze midden op het land te grazen met de andere 2...

Missie1985

Re: paard naar de zin op nieuwe plek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 00:05

iemand verder nog ideeën?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:09

Wennen aan nieuwe plek kan wel een half jaar duren! Neem de tijd. Zelf ben ik geen voorstander van 24/7 op de wei. Maar onze paarden hebben dan ook hele ruime boxen met een dik pak stro en ik zie dat ze daar graag in gaan liggen en oorverdovend snurken.... Ligt er wel een beetje aan wat je met je paard doet. Een sportpaard heb ik liefst uur of 5 in de wei. en training en longeren of stapmolen. en 's nachts op stal. Ben vaak genoeg midden in nacht op stal geweest om te weten dat ze echt uitgerekt liggen slapen en snurken.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:59

StableEnable: Mijn paard is een draver van 8 jaar en gaat weven op stal vandaar dat ze nou 24/7 op de weide staat
eerst was ik er ook geen voorstander van maar een paard wat gaat weven ben ik al helemaal geen voorstander van.
Toen stond ze ook overdag buiten en s'nachts binnen. Voor de rest is het een recreatie paard, ze word 3 a 4 x gereden
in de week maar gewoon buitenritjes etc... Dus het is alles behalve een sportpaard! Als ik de vorige stal eigenaar mag geloven
dan lag mijn paard nooit in de stal... En ze wou sowieso nooit op stal... ook al niet toen ze op de vorige stal stond... ze
wist nooit hoe snel ze weer op de weide moest komen...:D

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:25

hoi hoi, nou ik ben vandaag weer bij mn paardje geweest... dit x met mn moeder.. nou kwam ze wel uit de weide... alleen ze was ontzettend druk! Er staat naast het land waar zij staat ook nog een kudde andere paarden... En die werden heeel druk toen ik erlangs liep met er. Toen moesten we ook nog eens langs een hengst! Die werd helemaal gek.. eveneens als mijn paard! Toen ze eenmaal uit de weide was, en ik er wou borstelen (want het was net een varken:D) wou ze dus echt niet vast staan... Werd helemaal gek... Dus heb k der maar ff in een box gezet... Waar ze beter stond...En ik der dus ff et ergste er af heb kunnen borstelen. Toen leek het weer beetje paard :D:D! Toen ze weer terug ging naar de weide weer etzelfde weer langs de hengst, en de kudde paarden...Maar toen ze op de wei kwam bij de andere paarden... werd ze weer helemaal gek bokken en doen... alsof ze dagen op stal had gestaan :) Was wel leuk om te zien... Maar toen ze op stal stond... Leek ze ook heel rustig... (stallen zijn open aan de voorkant, en de zijkant is dicht, aan de achterkant is een groot ''raam'' waar ze uit kunnen kijken... hier stond ze dus ook de gehele tijd met der kop uit...Nou begin ik dus te tobben...laten staan op de wei... of toch op stal!?!?! HELP!!!!

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:45

iemand die me kan helpen???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:25

Klinkt alsof ze vandaag flink hengstig was :D Is niet vreemd op een nieuwe plek, zeker niet als er een echte kerel in de buurt is.
Zoals je beschrijft dat ze rustig staat te grazen en niet direct met je mee wil lopen geeft mij de indruk dat ze het best naar haar zin heeft op die wei.
Onze paarden staan in de zomer ook 24/7 buiten en die vinden het best prettig om even op stal te staan met een hapje eten. Eentje zou het liefst altijd 's nachts op stal staan, vindt hij fijner, maar dat kan nou eenmaal niet, want alleen op stal is het ook niet.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:16

waratje: hahah nou ja ik weet niet of ze hengstig was (merk normaal niet zoveel van)... Maar dit x was ze zo druk... Maar gelukkig wel te houden :D Ik heb zelf ook niet het idee dat ze echt ongelukkig is op de weide.. Want ze loopt dus niet heen en weer op de weide...Ze is heel rustig op de wei.. Mijn paardje staat dus ook in de zomer 24/7 buiten, en juist omdat ze dat zo lekker vind, dacht ik nou dan doe ik dat in de winter ook maar...

Wat ik soms zo lees lijkt het wel dat heel veel dravers 24/7 buiten staan...

enjoy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:37

zolang ze kan schuilen is er niks aan de hand zal haar wel elke dag even eruit halen en rijden of borstelen zodat ze ook weet dat er gewerkt moet worden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:15

Ik zeg nog ff buiten laten staan. Een paard is niet met 2 weken gewend aan een nieuwe plek.

Mijn draver staat ook gewoon het hele jaar op de wei hoor! En die was de eerste dagen ook gelijk henstig hah :P